Opetus
Siirry: Yleistä > Opetussuunnitelma ja arviointi > Tukitoimet > Suomi toisena kielenä > Oma äidinkieli ja omakielinen opetus > Oppiaineet >Integraatio > Muuta
Yleistä
Yleistietoa peruskoulusta ja lukiosta
Mitä tarkoitetaan esiopetuksella, perusasteen opetuksella
ja toisen asteen opetuksella?
Lukio tekee unelmista totta
Mitä mahdollisuuksia lukio tarjoaa?
Opettajakelpoisuus Suomessa
Opettajan ammatti on Suomessa säännelty. Kelpoisuusvaatimukset erityyppisiin opettajanvirkoihin on määritelty opetustoimen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista annetussa asetuksessa.
Opetussuunnitelma ja arviointi
Uusi opetussuunnitelma maahanmuuttajaopettajan silmin
Raportissa tarkastellaan maahanmuuttajaoppilaiden tilannetta uuden valtakunnallisen opetussuunnitelman kokeiluversion valossa.
Maahanmuuttajien arvioinnista
Uuden perusopetussuunnitelman mukaan oppilaan arvioinnin tulee aina pohjautua asetettuihin tavoitteisiin siihen, mitä koulussa opetetaan.
Oppilasarviointi ja maahanmuuttajaoppilaat
Arvioinnissa pitää paneutua maahanmuuttajalapsen tilanteeseen ja taustaan, yhteistyössä lasta opettavienopettajien ja vanhempien kanssa.
Suomen kielen taitojen arviointi
PowerPoint-esitys selvittää, kuinka suomen kielen taitoja arvioidaan suomi toisena kielenä -opetuksessa.
Kielitaidon tasojen kuvausasteikko
Opetussuunnitelman perusteisiin sisältyy kielitaidon tasojen kuvausasteikko, jota voidaan käyttää sekä tavoitteiden asettelun että arvioinnin välineenä suomi toisena kielenä -oppimäärän ja vieraiden kielten opetuksessa.
Tukitoimet
Mahdollisia tukitoimia vieraskielisille oppilaille
Maahanmuuttajaoppilaiden opiskelua voidaan tukea monin tavoin.
Valmistava opetus
Valmistavan opetuksen tavoitteena on suomen kielen alkeiden oppimisen lisäksi edistää oppilaiden tasapainoista kehitystä ja integroitumista suomalaiseen yhteiskuntaan sekä antaa tarvittavat valmiudet peruskouluopetukseen siirtymistä varten.
Erityistukea tarvitsevat oppilaat
Mitä ovat oppimissuunnitelma ja HOJKS? Milloin laaditaan oppimissuunnitelma, milloin HOJKS? Mukana käytännön esimerkkejä.
Maahanmuuttajaoppilaat erityiskouluissa
Väitöskirjatutkimuksessa selvitetään mm.neljän erityiskoulun maahanmuuttajaoppilaiden käsityksiä koulunkäyntiin liittyvistä vaikeuksistaan ja niistä muutoksista, joita koulunkäynnissä ilmeni erityisopetussiirron jälkeen.
Maahanmuuttajataustaisen lapsen puheen kehitys ja sen tukeminen
Luentotiivistelmä sisältää tietoa puheen ja kielen normaalista, viivästyneestä ja poikkeavasta kehityksestä sekä monikielisyydestä ja maahanmuuttajataustan näille asettamista haasteista.
Toiminnalliset pienryhmät suomen oppimisen ja itsetunnon kehittymisen tukena
Säännöllisesti kokoontuva 4 - 5 lapsen pienryhmä on hyvä ratkaisu tehokkaaseen suomen kielen opetteluun päiväkodissa.
KIMPPA-luokka
Osalla maahanmuuttajataustaisista lapsista on melko hyvät muut koulunkäynnin aloittamiseen tarvittavat valmiudet, mutta heidän suomen kielen taitonsa on puutteellinen. KIMPPA-luokka on eräs ratkaisu ongelmaan.
Joustavan opetuksen ryhmä
Tampereella toimii keskitetty yläkoulun maahanmuuttajataustaisten oppilaiden joustava opetus (JOO).
Nivelluokka
Nivelluokka on yleisopetuksen pienryhmä paljon tukea tarvitseville 12 – 16 -vuotiaille maahanmuuttajataustaisille oppilaille.
Läksyryhmässä apua kotitehtäviin
Tampereella on vuodesta 2001 toiminut projektipohjainen, vapaaehtoistyöhön perustuva maahanmuuttajataustaisille oppilaille suunnattu läksyaputoiminta.
Etelä-Hervannan koulun maahanmuuttajien oppimispolun käytänteitä
Esittely tamperelaisesta monikulttuurisesta koulusta ja siellä hyväksi koetuista käytänteistä: integraatio, tukijaksot, samainaikaisopetus, tuettu pienryhmä, kerhot, tiimityöskentely, yhteistyökumppanit ja kokoontumiset.
Maahanmuuttajataustaisten oppilaiden tukeminen Puropellon koulussa
Kuvaus 400 oppilaan yläkoulussa tehdyistä opetusratkaisuista: suomen kielen taito ja opiskeluvalmiudet, S2-opetus ja tuettu opetus.
Opetuksen organisoinnista Lausteen koulussa
Käytännön esimerkkejä siitä, miten opetus kannattaa organisoida, jos koulussa on runsaasti maahanmuuttajaoppilaita.
Suomi toisena kielenä
Suomi toisena kielenä
Äidinkieli-oppiaine on tarkoitettu oppilaille, joiden äidinkieli on suomi. Vieraskieliset oppilaat tarvitsevat toisentyyppistä suomen kielen opetusta.
Alle kouluikäisten kielenoppimisen tukeminen
Opettajan vinkkejä päiväkotilasten kielenopetukseen.
Maahanmuuttajalapset ja suomen kielen opiskelu peruskoulun 1. luokalla
Artikkelissa käsitellään oppijan kieltä ja toisella kielellä lukemista ja kirjoittamista niin teoreettisesta kuin käytännön opetustyönkin näkökulmasta.
Suomi toisena kielenä -oppilaat Netlibris-projektissa
Kuudennen luokan oppilaat mukana Netlibris-kirjallisuuspiirissä.
Suomi toisena kielenä -opetuksen kehittämispäivät
Luentotiivistelmiä ensimmäisiltä valtakunnallisilta kehittämispäiviltä.
 Oma äidinkieli ja omakielinen opetus
Omasta äidinkielestä voimavara
Laaja raportti vuonna 2002 järjestetystä vieraskielisten oppilaiden äidinkielisen opetuksen merkitystä ja toteutusta käsitelleestä seminaarista. Mukana seminaarin esitykset ja koosteet kielipajojen annista.
Omakielisen opettajan toimenkuva
Omakielisen opettajan tehtävänä on opettaa, auttaa ja tukea oppilaita näiden omalla äidinkielellä.
Omakielisen opetuksen opas
Turun opetustoimessa laadittu omakielisen opetuksen opas, sovellettavissa myös muualla.
Oppiaineet
Islamin taide ja sen sovelluksia kuvataiteessa perusopetuksen 1-6 luokilla
Tietoa islamilaisesta kalligrafiasta, arkkitehtuurista ja ornamentiikasta, sekä vinkkejä opetukseen.
Käsityön opetus monikulttuurisessa luokassa
Mitä opetukseen vaikuttaa tai miten opetustilanteissa näkyy, että opetusryhmän oppilaat tulevat eri puolilta maailmaa?
Maahanmuuttajat teknisen työn tunnilla
Tekninen työ ei ole lukuaine, vaan nimensä mukaisesti teknistä työskentelyä. Työturvallisuus ja työvälineiden oikea käyttö on tärkeää kielivaikeuksista huolimatta.
Suvaitsevaisuuskasvatusta draaman keinoin
Esimerkki draaman käyttämisestä opetuksessa.
Raportti maahanmuuttajille tarvittavasta oppimateriaalista
Syksyllä 2005 selvitettiin opetushallituksen toimesta yleissivistävän opetuksen maahanmuuttajaoppilaiden materiaalitarvetta.
Integraatio
Maahanmuuttajaoppilaat suomalaisessa
peruskoulussa
Tutkimus, joka selvittää millaiset edellytykset
peruskoululla on integroida maahanmuuttajaoppilaat yleisopetukseen,
millaisia opetusmalleja ja tukitoimia tarvitaan sekä
minkälaisia opettajien kokemukset ja ongelmat ovat.
Maahanmuuttajien integraatio Saksassa,
Hollannissa ja Belgiassa
Raportti Arion-rehtorivierailusta, jolla tutustuttiin koulujärjestelmiin
kolmen valtakunnan rajan läheisyydessä.
Venäjänkieliset
lapset suomalaisessa koulussa
Tutkielma selvittää, miten Suomeen muuttaneet venäjänkieliset
lapset sopeutuvat uuteen kouluun. Miten he viihtyvät
uusissa oloissa, miten kokevat elämisen kahden kulttuurin
välillä, mitä vaikeuksia hekoulunkäynnissä
kohtaavat.
Muuta
Verkko monikulttuurisen opetuksen
tukena
Monikulttuuristen koulujen opettajat harjoittelivat tieto-
ja viestintätekniikan opetuskäytön taitoja
Turussa keväällä 2005.
|