Opetus
Oppilasarviointi ja maahanmuuttajaoppilaat
Annika Hongisto
Turun
normaalikoulu
Oppilasarviointi uudistuneessa perusopetuksen lainsäädännössä
Perusopetuslain mukaan oppilaan arvioinnilla pyritään
ohjaamaan ja kannustamaan opiskelua sekä kehittämään
oppilaan edellytyksiä itsearviointiin. Oppilaan itsearviointikyvyn
kehittäminen on perusopetuslain edellyttämä
uusi tehtävä.
Arvioinnilla
on kaksi erillistä tehtävää. Toisaalta
arvioinnin tehtävä on opintojen ohjaaminen ja opiskeluun
kannustaminen ja toisaalta arvioinnilla on myös päättöarvioinnin
tehtävä. Arviointi jaetaan siis kouluaikaiseen arviointiin
sekä päättöarviointiin.
Kouluaikaisen arvioinnin tulee tukea ja ohjata oppilasta
myönteisellä tavalla. Arvioinnin kohteena tulee
olla oppimistulosten lisäksi myös oppilaan työskentely
ja koko oppimisprosessi. Samoin oppilaan käyttäytymistä
tulee arvioida.
Arvioinnilla on ainakin seuraavia tehtäviä:
- oppilaan persoonallisuuden kehittäminen ja sosiaalistuminen
- oppilaan opiskelu- ja työskentelytaitojen kehittyminen
- oppilaan tiedollinen ja taidollinen kehittyminen
- oppilaan valikoituminen jatko-opintoihin
- antaa huoltajille riittävästi tietoa oppilaan
tavoitteiden saavuttamisesta ja edistymisestä opinnoissa.
Yhteenvetona uuden lainsäädännön uusista
velvoitteista ja mahdollisuuksista voi sanoa:
- arviointi ei ole enää yksin opettajan tehtävä
vaan edellytetään yhteistyötä oppilaan
ja kotien kanssa. On siis käytävä dialogia.
- arvioinnin muotojen tulee olla monipuolisia ja oppilasta
kannustavia.
- arvioinnin tulee palvella yksilöä ja hänen
opintosuunnitelmaansa eli arviointimetodien tulee olla yksilöllisiä
ja monipuolisia.
- oppilaan tulee oppia itsearviointia.
Maahanmuuttajalapsi ja arviointi
Jotta arviointi voisi palvella maahanmuuttajalasta ja hänen
perhettään, on erityisen tärkeää
paneutua maahanmuuttajalapsen tilanteeseen ja taustaan. Opettajien
on oltava tietoisia siitä, mistä lapsi tulee ja
millainen koulutausta lapsella on. Ainakin seuraaviin kysymyksiin
pitää hakea vastaus:
Mistä lapsi tulee?
Millainen on lapsen ja perheen kulttuuritausta?
Millainen on perhetilanne?
Millaista koulutusta lapsi on saanut ja missä?
Onko lapsi osallistunut ns. valmistavaan opetukseen?
Millainen on lapsen suomen kielen taso?
Miten perheessä hallitaan suomen kieltä?
Mitä ja missä lapsi on konkreettisesti opiskellut
ja kuinka kauan?
Erityisen tärkeää maahanmuuttajalasten kohdalla
on lasta opettavien opettajien yhteistyö. Erityisesti
painottaisin, että suomen kielen, erityisopettajan ja
mahdollisen kotikielen opettajan tulisi tehdä heti alussa
yhteistyötä ja miettiä lapsen tarpeita. Useille
maahanmuuttajalapsille on hyödyllistä tehdä
oppimissuunnitelma. Oppimissuunnitelmaan on myös hyvä
liittää hyvä liittää yhteenvetona
vastaukset edellä esitettyihin tietoihin tietenkin huomioiden
eettiset ja oikeusturvakysymykset. Tarpeetonta lapsen elämäntilanteen
dokumentointia tulee välttää eli kaikella kirjatulla
tiedolla tulee olla käyttötarkoitus.
Erityisen tärkeää on antaa maahanmuuttajalapselle
aikaa eli välttää liian nopea johtopäätösten
teko. Lapsi tai nuori voi olla uudessa ympäristössä
melko pitkäänkin hämmentynyt ja aina ei ole
helppo muodostaa lyhyessä ajassa eksaktia ja objektiivista
käsitystä lapsen kyvyistä. Arviointitoiminta
ei ole siis itsetarkoitus vaan arvioinnin tulee tukea opiskelua
ja oppimista. Lapsen ja nuoren kehityksen kannalta on esim.
varmasti hyödyllisempää jättää
arvostelematta kuin arvostella puutteellisin tiedoin.
Arvostelun sijaan opettaja voi suusanallisesti tai kirjallisesti
kertoa mitä on tehty ja miten on edistytty. Puutteita
ei myöskään tarvitse kirjata muotoon "oppilas
ei osaa" vaan ennemminkin voidaan kertoa, että seuraavaksi
tullaan painottamaan seuraavien asioiden opiskelua ja oppimista.
Oppilaalle on myös hyvä asettaa konkreettisia lähiajan
tavoitteita.
Kodin ja koulun välinen yhteistyö arvioinnin tukena
Useimpien maahanmuuttajalasten vanhemmat arvostavat suomalaista
koululaitosta ja haluavat, että heidän lapsensa
opiskelevat hyvin ja ahkerasti. Vanhemmat eivät aina
kuitenkaan tunne riittävästi koululaitostamme vaan
peilaavat omia tuntemuksiaan ja vaatimuksiaan oman koulukokemuksensa
kautta ihan kuten suomalaisillakin vanhemmilla on tapana tehdä.
Yleistäen voi sanoa, että venäläiset olettavat
koulun huomattavasti voimakkaammin kuri- ja kontrollilaitokseksi,
kuin mitä todellisuudessa on. Edelleen esim. vietnamilaiset
edellyttävät lapsiltaan huomattavasti enemmän
työn tekoa, kuin mihin meillä on totuttu. Yleistäen
voi myös sanoa, että erittäin monet maahanmuuttajat
luottavat erittäin vahvasti opettajan sanaan.
Turun normaalikoulussa on opittu kokemuksen kautta, että
mamu-vanhempien mukaan saaminen koulutoimintaan edellyttää:
- kieliongelmien hoitamista: tulkkipalvelujen käyttöä.
- perheen lapsia ei tule käyttää tulkkeina,
muuta kuin pakottavissa tilanteissa
- mamu-vanhemmille on kerrottava koulun toiminnasta mieluiten
heidän omalla kielellään
- vanhemmille on järjestettävä koulussa omia
tilaisuuksia: tavalliset vanhempainillat eivät useinkaan
palvele mamu-vanhempia juuri kielellisten ongelmien takia,
ellei tulkkipalveluja ole järjestetty
- henkilökohtaiset kontaktit edesauttavat parhaiten
integroitumista
Päivitetty
15.6.2005
|