Opetus
Maahanmuuttajien integraatio Saksassa, Hollannissa ja Belgiassa
Koulujärjestelmiin tutustuminen kolmen valtakunnan
rajan läheisyydessä
Outi Rinne, rehtori
Varissuon koulu,
Turku
Raportti
Arion-vierailusta 6.-10.6.2005. Arion on Euroopan unionin
Sokrates-alaohjelma,
joka tarjoaa rehtoreille, opettajankouluttajille ja kouluhallinnon
virkamiehille mahdollisuuden tutustua jossakin Euroopan unionin
maassa tiettyyn teemaan viikon ajan yhdessä muiden maiden
edustajien kanssa.
Järjestäjä: Heinsbergin piirin
koulutusvirasto, Nordrhein-Westfalen, Saksa
Arion-rehtorivierailuun Heinsbergissa osallistuivat edustajat
Virosta, Tsekistä, Slovakiasta, Turkista, Kyprokselta,
Itävallasta, Espanjasta, Englannista, Liechtensteinista
ja Suomesta. Viikon aikana keskustelut sivusivat eri maiden
kouluja ja maahanmuuttajakysymyksiä ja vierailimme useissa
kouluissa Saksassa, Hollannissa ja Belgiassa. Lisäksi
tutustuimme oppaan johdolla Aachenin ja Maastrichtin historiallisiin
kaupunkeihin. Luonnollisesti tutuimmaksi tuli Nordrhein-Westfalenin
osavaltion koulutusjärjestelmä. (Eri maiden koulutusjärjestelmiin
voi tutustua www.eurydice.org
-internetsivuilla.)
Saksalaisessa koulutusjärjestelmässä eriytyy
jo n. 10 vuoden iässä Gymnasium, Realschule ja Hauptschule.
Tämä merkitsee, että koulumuodon ja koulutustason
valinta tapahtuu erittäin varhain. Maahanmuuttajia oli
suhteessa eniten vaatimustasoltaan alhaisimmassa Hauptschulessa,
jolloin heikko kielitaito on ollut vaikuttamassa koulumuodon
valikoitumiseen. Hauptschulen opettajat ovat palkkauksellisesti
heikommassa asemassa lukiokoulun opettajiin nähden, vaikka
peruskoulutus onkin sama. Tuntuu siltä, että Saksassa
lukiokoulua arvostetaan huomattavasti muita koulumuotoja enemmän.
> Saksassa paljon hyviä
käytänteitä perusopetuksessa
> Comenius-projektit maahanmuuttajien
identiteetin vahvistajina
> Ammatillisen koulutuksen
ratkaisuja Saksassa
> Valmistava luokka Hollannin
puolella
> Ranskanopetusta Belgiassa
> Vertailevia mietteitä
vierailun yhteydessä
Lisätty
26.10.2005
|