Opetus
Maahanmuuttajien integraatio Saksassa,
Hollannissa ja Belgiassa
<< edellinen
| seuraava >>
Saksassa paljon hyviä käytänteitä perusopetuksessa
Pääsääntöisesti
näimme eri kouluasteilla hyviä käytänteitä
maahanmuuttajien sulauttamiseksi kouluyhteisöön
ja ympäristöönsä. Geilenkirchenin Eurooppa-koulussa
annettiin tehostettua saksan kielen opetusta lastentarhaikäisille,
jotka kuljetettiin tähän ryhmään eri kouluista
ja perhepäivähoidosta lyhyiksi tuokioiksi. Esikoulun
ja koulun välinen tiedonkulku ja oppilaiden tutustuminen
tulevaan kouluympäristöönsä jo varhaisessa
vaiheessa edesauttavat kouluun sopeutumista kielellisten taitojen
lisäksi. Pidän hyvänä kielen ja sanavaraston
teho-opetusta sekä esikoulun ja koulun yhteistyötä.
Hyvä myös, että perhepäivähoidossa
olevat lapset on otettu opetukseen mukaan. Toisaalta näin
pienten lasten opetus voisi tapahtua omassa tarharyhmässä
oman lastentarhanopettajan johdolla ilman, että joudutaan
kuljettamaan muualle.
Tutustuimme erään toisen koulun ns. KOALA-nimiseen
ohjelmaan, jonka tarkoituksena on tukea erityisesti turkkilaisten
lasten kaksikielisyyttä ja antaa tehostettua oman äidinkielen
opetusta jo varhaisessa vaiheessa lastentarhaiästä
lähtien. Tämä ohjelma on kehitetty etenkin
sen vuoksi, että turkkilaiset integroituvat huonosti
muuhun yhteiskuntaan eikä lasten kielitaito kehity riittävän
hyvin. Koulussa oman äidinkielen tunnit on sijoitettu
aamuun ja opetuksella on normaalin oppiaineen status. Opettajat
tulevat näin työyhteisön tasavertaisiksi jäseniksi.
Oppitunteja on viikossa runsaasti (3-5). Äidinkielenopettaja
toimii ajoittain myös luokassa yhdessä luokan varsinaisen
opettajan kanssa, jolloin tämä vapautuu opettamaan
muunkielisiä lapsia pienemmässä ryhmässä
ja hyöty koituu kaikille. Suomalaisissa kouluissa voitaisiin
myös antaa oman äidinkielen opetukselle normaalin
oppiaineen status ja se voisi olla pakollista kaikille, joilla
on jokin muu äidinkieli kuin suomi. Samoin oman äidinkielen
opetusta voisi olla jo tarhaikäisille, jotta käsitteistö
ja sanavarasto kasvavat ja oppilaat saavuttaisivat toimivan
kaksikielisyyden. Korkeatasoinen oman äidinkielen hallinta
maan oman kielen lisäksi on voimavara koko yhteiskunnalle.
Eurooppa-koulussa seurasimme 4.-luokkalaisten oppituntia,
jossa tutustuttiin ryhmätyönä oppilaiden eri
kotimaihin. Tämä on oiva esimerkki siitä, miten
otetaan huomioon maahanmuuttajaoppilaiden oma kulttuuri ja
tausta ja miten valtaväestön oppilaatkin oppivat
arvostamaan toisten syntyperää. Maahanmuuttajaoppilaiden
omanarvontunne nousee, kun he ovat ryhmissä asiantuntijan
roolissa.
Eurooppa-koulussa opetettiin myös Nato-joukkojen lapsia.
Yleisesti ottaen vanhemmat olivat kiinnostuneita antamaan
lapsilleen hyvän saksan kielen taidon, vaikka olivatkin
asemapaikassaan vain muutaman vuoden. Tähän oli
varattu Naton puolesta erityinen määräraha,
joten koulu ei joutunut kustantamaan tätä saksan
teho-opetusta. Lapset menestyivät koulussa yleisesti
ottaen erittäin hyvin. Amerikkalaisilla joukoilla oli
sen sijaan omat koulunsa eikä heidän lapsiaan ollut
yleisissä kouluissa. Siksi integroituminen ja kielenoppiminen
jäi heiltä saavuttamatta.
Aachenissa Hauptschule Aretzstrassessa tutustuimme juuri
maahan tulleiden lasten ryhmään, jossa ikävariaatio
oli 10 - 16 v. Oppilaat opettelivat saksan äänteitä
ja lauserytmiä lorujen lyömäsoittimien avulla.
Taitotaso ja koulutausta vaihtelivat paljon. Osa ei tuntenut
kirjaimia, koska tulivat maasta, jossa oli erilainen kirjoitusjärjestelmä,
osa ei ollut koskaan käynyt koulua. Opettajan mukaan
ikäerosta ei ollut haittaa, vaan lapset toimivat hyvässä
yhteistyössä. Toinen vuosi käytiin vielä
pienessä ryhmässä, jossa saksan kieli oli tärkein
oppiaine. Samassa koulussa tutustuimme myös vanhempien
oppilaiden (15-16 v.) valmistavaan ryhmään. Koulussa
toimi koulun oma yritys, jossa oppilaat saivat harjoitella
käytännön taitoja, kuten maalausta, ammattimiesten
ja työttömien kanssa yhteistyössä ja tutustuivat
näin myös työelämään. Vähitellen
oppilaat integroitiin normaaliluokkiin aloittaen taito- ja
taideaineista.
Koulussa
järjestettiin ohjattua läksyjenlukua. Eurooppa-koulussa
sitä hoitivat koulun ulkopuolelta palkatut henkilöt
koulutuntien jälkeen. Tässä koulussa opettajat
vapaaehtoisesti ohjasivat lapsia puoli tuntia ennen koulun
alkamista ja puoli tuntia tunnin mittaisella ruokatauolla.
Rehtorin mukaan opettajien ei pitäisi tehdä ilmaista
työtä ja hän palkitsi näitä vapaaehtoisia
vapauttamalla heidät välituntivalvonnasta. Ohjattu
läksyjen luku katsottiin erittäin tarpeelliseksi,
sillä vanhemmat eivät usein osaa riittävästi
kieltä eivätkä pysty ohjaamaan lapsiaan läksyissä.
Koulutus maahanmuuttajaryhmien opettamiseen tapahtuu rehtorin
mukaan käytännön työssä vapaaehtoisuuden
pohjalta kiinnostuksesta ja kutsumuksesta. Rehtori arvosti
opettajakuntaansa ja kiitti heitä innostuneesta otteesta
ja oman työnsä kehittämisestä. Raskasta
työtä jaksaa tehdä, kun henki on hyvä
ja yhteistyö sujuu, hän sanoi.
<< edellinen
| seuraava >>
|