Opetus
Maahanmuuttajien integraatio Saksassa,
Hollannissa ja Belgiassa
<< edellinen
| seuraava >>
Comenius-projektit maahanmuuttajien identiteetin vahvistajina
Haupschule
Oberbruchissa saimme esimerkin siitä, miten EU:n kouluohjelmia
voidaan hyödyntää maahanmuuttajaopetuksessakin.
(Myös Eurooppa-koulussa oli ollut useita EU-projekteja)
Koulussa oli runsaasti kreikkalaisia lapsia. Yksi Comenius-projekti
oli keskittynyt Ateenan Olympialaisten ympärille. Toisessa
tutustuttiin oman yhteisön perinteeseen ja historiaan.
Kun mukana oli koulu Kreikasta niin saatiin samalla tietoa
omasta entisestä kotimaasta ja voitiin myös vierailla
siellä. Molemmissa projekteissa oli kreikan kielen opettaja
vetäjänä. Kolmas esimerkkiprojekti keräsi
saksalaisia, kreikkalaisia ja turkkilaisia sananlaskuja ja
tarinoita, jotka käännettiin muille osallistujakielille.
Näin oppilaat tutustuivat mm. oman kulttuurinsa perinteeseen.
Oman äidinkielen opettajat olivat tässä koulussa
hyvin keskeisiä vaikuttajia, jotka järjestivät
myös kulttuuritapahtumia, esim. erimaalaisia tansseja
ja tutustumista ruokakulttuuriin. Tässä olivat voimakkaasti
mukana myös vanhempainryhmät. Kreikkalaiset äidit
olivat laittaneet meille herkkuja notkuvan kahvipöydän
vierailumme kunniaksi. Tämä on erinomainen esimerkki
kodin ja koulun yhteistyöstä ja eri kulttuuriyhteisöjen
rikastuttavasta vaikutuksesta kouluelämään.
<< edellinen
| seuraava >>
|