Opetus
Maahanmuuttajien integraatio Saksassa,
Hollannissa ja Belgiassa
<< edellinen
Vertailevia mietteitä vierailun yhteydessä
Vierailu
antoi laajempaa näkemystä eri maiden ongelmiin.
Keskusteluissa oli paljon esillä mm. Suomen hyvä
menestys PISA-tutkimuksessa. Tyytyväisenä voi todeta,
että Suomessa ja omassa kaupungissanikin on käytössä
kaikkia samoja tuki- ja integraatiomahdollisuuksia kuin matkan
aikana nähtiin. Suomalaisessa koulussa on saksalaiseen
verrattuna paljon oppilashuoltohenkilöstöä
ja erityisopettaja voi puuttua oppimisvaikeuksiin jo varhain.
Yhtenäiskouluperiaate ja tasa-arvoiset koulutusmahdollisuudet
takaavat kaikille hyvä jatko-opintokelpoisuuden. Suomalaisessa
koulussa arvostetaan oppilasta yksilönä ja nähdään
hänessä mielellään positiiviset puolet.
Suorituskeskeisyydestä on siirrytty oppimisen taitojen
ja kokonaisvaltaisen kehittymisen painottamiseen. Mielestäni
saksalaisessa koulussa painottuvat kokeet ja arvosanat huomattavasti
enemmän ja teoreettista lukiokoulua arvostetaan yli muiden,
vaikka kaikki koulumuodot antavat hyvää ja tarkoituksenmukaista
opetusta. Lämpimät ilmaiset kouluateriat ovat vielä
tuntemattomia useissa maissa.
Esimerkkeinä muiden maiden pulmakysymyksistä voi
mainita Kyproksen tilanteen. Maa on jakautunut kahtia ja koulutus-
ja elintaso eri osissa on erilainen. Slovakiassa on ongelmana
romanilasten jääminen pois koulusta kokonaan. Virossa
venäjän kielen asema koulukielenä on pulmallinen
kysymys. Turkkilaisia lapsia on monissa maissa ja he tarvitsevat
tukea opiskeluunsa esim. oppimateriaaliapuna ja opettajaresursseina.
Jokaisella osallistujalla oli oma henkilökohtainen kosketuksensa
maahanmuuttajaopetuksen kysymyksiin. Joukossa oli koulusuunnittelijoita,
rehtoreita, opettajankouluttajia, opettajia ja opetusministeriön
korkea virkamies. Myös saksalaiset isäntämme
tulivat henkilöinä tutuiksi. Olemme luoneet sähköpostiverkoston
ja tarkoituksena on pitää yhteyttä jatkossakin
ja mahdollisesti 3 vuoden kuluttua järjestää
uusi vierailu jossakin muussa maassa samaan aihepiiriin liittyen.
Suosittelen Arion-vierailuja lämpimästi. Nillä
voi luoda hyviä ihmissuhteita yli rajojen. Ne antavat
mahdollisuuden rauhassa paneutua johonkin aihepiiriin kokonaisen
viikon ajan. Niissä toteutuu bench marking -ajatus, mikä
merkitsee, että isäntämaalta ja vertaisryhmältä
opitaan ja hyvät käytänteet pääsevät
leviämään maasta toiseen. Kansainväliset
kontaktit ovat tulevaisuudessa yhä tärkeämpiä
myös opetuksen piirissä.
<< edellinen
|