Moped
Lomakkeet
Opetus
Koulun arki
Terveys
Oppilashuolto
Koti ja koulu
Kulttuurit
Materiaalit
Kalenteri
Sivuinfo
Haku
 

Opetus Maahanmuuttajien integraatio Saksassa, Hollannissa ja Belgiassa

<< edellinen

Vertailevia mietteitä vierailun yhteydessä

Vierailu antoi laajempaa näkemystä eri maiden ongelmiin. Keskusteluissa oli paljon esillä mm. Suomen hyvä menestys PISA-tutkimuksessa. Tyytyväisenä voi todeta, että Suomessa ja omassa kaupungissanikin on käytössä kaikkia samoja tuki- ja integraatiomahdollisuuksia kuin matkan aikana nähtiin. Suomalaisessa koulussa on saksalaiseen verrattuna paljon oppilashuoltohenkilöstöä ja erityisopettaja voi puuttua oppimisvaikeuksiin jo varhain. Yhtenäiskouluperiaate ja tasa-arvoiset koulutusmahdollisuudet takaavat kaikille hyvä jatko-opintokelpoisuuden. Suomalaisessa koulussa arvostetaan oppilasta yksilönä ja nähdään hänessä mielellään positiiviset puolet. Suorituskeskeisyydestä on siirrytty oppimisen taitojen ja kokonaisvaltaisen kehittymisen painottamiseen. Mielestäni saksalaisessa koulussa painottuvat kokeet ja arvosanat huomattavasti enemmän ja teoreettista lukiokoulua arvostetaan yli muiden, vaikka kaikki koulumuodot antavat hyvää ja tarkoituksenmukaista opetusta. Lämpimät ilmaiset kouluateriat ovat vielä tuntemattomia useissa maissa.

Esimerkkeinä muiden maiden pulmakysymyksistä voi mainita Kyproksen tilanteen. Maa on jakautunut kahtia ja koulutus- ja elintaso eri osissa on erilainen. Slovakiassa on ongelmana romanilasten jääminen pois koulusta kokonaan. Virossa venäjän kielen asema koulukielenä on pulmallinen kysymys. Turkkilaisia lapsia on monissa maissa ja he tarvitsevat tukea opiskeluunsa esim. oppimateriaaliapuna ja opettajaresursseina.

Jokaisella osallistujalla oli oma henkilökohtainen kosketuksensa maahanmuuttajaopetuksen kysymyksiin. Joukossa oli koulusuunnittelijoita, rehtoreita, opettajankouluttajia, opettajia ja opetusministeriön korkea virkamies. Myös saksalaiset isäntämme tulivat henkilöinä tutuiksi. Olemme luoneet sähköpostiverkoston ja tarkoituksena on pitää yhteyttä jatkossakin ja mahdollisesti 3 vuoden kuluttua järjestää uusi vierailu jossakin muussa maassa samaan aihepiiriin liittyen.

Suosittelen Arion-vierailuja lämpimästi. Nillä voi luoda hyviä ihmissuhteita yli rajojen. Ne antavat mahdollisuuden rauhassa paneutua johonkin aihepiiriin kokonaisen viikon ajan. Niissä toteutuu bench marking -ajatus, mikä merkitsee, että isäntämaalta ja vertaisryhmältä opitaan ja hyvät käytänteet pääsevät leviämään maasta toiseen. Kansainväliset kontaktit ovat tulevaisuudessa yhä tärkeämpiä myös opetuksen piirissä.

<< edellinen