Opetus
Suomi toisena kielenä (S2)
Johanna Järvinen & Ulla Tarmi
Opetushallituksen
perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa (2004)
Äidinkieli ja kirjallisuus -oppiaine jakaantuu 11 oppimäärään,
joista yksi on suomi äidinkielenä ja yksi suomi
toisena kielenä. Perusteissa todetaan:
"Oppilaille, joiden äidinkieli ei ole suomi,
ruotsi tai saame opetetaan suomea toisena kielenä joko
kokonaan tai osittain äidinkielen ja kirjallisuuden
suomi äidinkielenä -oppimäärän
sijaan."
Oppilaalla on siis oikeus opiskella suomea toisena kielenä
niin kauan, kunnes hänen suomen kielen taitonsa on äidinkielisen
tasoinen kaikilla kielen osa-alueilla. Eri kunnissa ja eri
kouluissa opetusta toteutetaan käytännössä
monin eri tavoin, eivätkä oppilaat ole tasa-arvoisessa
asemassa keskenään. Kuitenkin opetussuunnitelmassa
määritellyt s2-oppimäärän perusteet
ovat kaikille kunnille samat huolimatta kuntien erilaisista
resursseista.
"Suomi toisena kielenä -oppimäärän
lähtökohtana on toisen kielen oppijan oppimistilanne:
oppilas oppii suomea suomenkielisessä ympäristössä,
ja hänelle kehittyy vähitellen monipuolinen suomen
kielen taito oman äidinkielensä rinnalle. Suomi
toisena kielenä -oppimäärä eroaa tavoitteiltaan
ja sisällöiltään suomi äidinkielenä
-oppimäärästä."
Opetus tulee suunnitella siis oppilaan lähtökohdista
eikä vuosiluokkaan sitoen. Lähtökohtina opetuksen
suunnittelussa ovat oppilaan suomen kielen taito ja yleiset
oppimisvalmiudet. Tavoitteet ja sisällöt on lueteltu
opetussuunnitelman perusteissa.
"Suomi toisena kielenä -opetuksen keskeinen
tavoite on, että oppilas saavuttaa perusopetuksen loppuun
mennessä mahdollisimman hyvän suomen kielen taidon
kaikilla kielen osa-alueilla, pystyy opiskelemaan täysipainoisesti
kaikkia perusopetuksen oppiaineita ja että hänen
on mahdollista jatkaa opintojaan perusopetuksen jälkeen."
Ei siis riitä, että suomea opetetaan vain suomi
toisena kielenä -tunneilla (suomenkielisten oppilaiden
äidinkielen tunneilla opetusta eriyttäen tai erillisessä
suomi toisena kielenä -opetuksessa) vaan kaikkien oppiaineiden
opetuksessa tulisi olla toisen kielen näkökulma.
Toiminnallisen kaksikielisyyden saavuttaminen vaatii aikaa,
joten perusopetuksen ylimmille vuosiluokille saapunut oppilas
ei välttämättä saavuta kaikkia suomi toisena
kielenä -tavoitteita perusopetuksen aikana. Koulun henkilökunnan
tulisi olla selvillä tällaisille oppilaille tarjolla
olevista jatko-opiskelumahdollisuuksista.
Opetussuunnitelman perusteissa päättöarvioinnin
kriteereissä arvosanalle 8 todetaan:
"Arvioinnissa otetaan huomioon kielitaidon kaikki
osa-alueet. Päättöarvioinnissa on otettava
huomioon, että oppilaan kielitaitoprofiili voi olla
hyvinkin epätasainen."
Opetussuunnitelman
perusteissa on siis määritelty kriteerit, joiden
mukaan annetaan arvosana 8. Eurooppalaisen kielitaitotasoluokituksen
sovelluksen mukaan kielitaito kuvataan tasoina, joista taso
B1.1-B1.2 kuvaa hyvää osaamista perusopetuksen päättyessä.
Oppilaan arviointi perusopetuksen aikana ennen päättöarviointia
onkin opettajalle erityisen haasteellista. Miten toteuttaa
arviointia siten, ettei se olisi ristiriitaista yleisten arviointiin
säädettyjen perusteiden kanssa mutta samanaikaisesti
ottaisi huomioon suomi toisena kielenä -opetuksen poikkeuksellisen
lähtötilanteen?
Suomi toisena kielenä -arvioinnissa otetaan huomioon
oppilaan tausta ja vähitellen kehittyvä kielitaito
siten, että arviointi antaa kaikille osapuolille realistista
tietoa oppilaan kielitaidosta ja sen kehityksestä. Arvioinnin
tulee kannustaa ja ohjata, mutta samalla kertoa oppilaalle,
miten hänen suomen kielen taitonsa suhteutuu luokka-asteella
tarvittavan opiskelukielen tasoon ja päättöarvioinnin
kriteereihin, jotka ovat kaikille yhteiset.
Maahanmuuttajan arviointi voi olla sanallista koko perusopetuksen
ajan lukuun ottamatta päättöarviointia. Kuitenkin
esimerkiksi Turussa opetussuunnitelma
määrää arvioimaan suomen toisena kielenä
todistuksessa numeerisesti 7. vuosiluokan lukuvuositodistuksesta
alkaen siksi, ettei numeroarvosana tulisi oppilaalle yllätyksenä
vasta perusopetuksen päättötodistuksessa. Arvioinnin
toteuttamisessa on useita vaihtoehtoja, mutta kuitenkaan aiempien
vuosiluokkien arviointi ei saisi olla kovin ristiriitaista
päättöarvioinnin kriteerejä ajatellen.
Päivitetty
15.6.2005; 13.3.2011
|