Moped
Lomakkeet
Opetus
Koulun arki
Terveys
Oppilashuolto
Koti ja koulu
Kulttuurit
Materiaalit
Kalenteri
Sivuinfo
Haku
 

Opetus

Käsityön opetus monikulttuurisessa luokassa

Anna Alaranta, tekstiilityön opettaja

Mitä opetukseen vaikuttaa tai miten opetustilanteissa näkyy, että opetusryhmän oppilaat tulevat eri puolilta maailmaa? Ei välttämättä mitenkään, mutta eteen voi kuitenkin tulla tilanteita, joihin on hyvä olla valmistautunut.

Temperamentti, tilan ottaminen, tilanteen ottaminen, opettajan omiminen, kiltti hiljainen jää huomiotta.

Äänenkäyttö. Yhtä aikaa puhuminen opettajan kanssa, oppilaat keskenään.

Lyhytjännitteisyys ja innokkuus: tässä heti paikalla kaikki minulle, minua pitää neuvoa ensin, minä voin keskeyttää toisten neuvomisen mutta muut eivät saa keskeyttää, kun minua neuvotaan. Jokaista pitäisi neuvoa henkilökohtaisesti.

Aikakäsitys: Äiti ei muistanut herättää ajoissa/lähettää kouluun ajoissa. Kuljeskelu luokassa ja luokasta.

Kielitaito saattaa olla puutteellinen. Käsityösanasto on erikoissanastoa ja aivan uutta, vaikka yleiskieli sujuisikin jo hyvin. Siitä seuraa, että kirjallisten ohjeiden seuraaminen on vaikeaa.

Ohjeiden kuvien järjestystä on syytä harkita: arabian tai vietnamin kielissä lukusuunta on aivan toinen kuin meillä, sama pulma tulee vastaan laskemisessa tai numeroiden lukemisessa.

Vaikutus tehtävien valintaan: sama tehtävä, eri muoto esim. hameen pituus tai pitkien housujen tilalle unihousut tai trikoot hameen alle. Muoti ja mieltymykset ovat toiset kuin meillä. Muotivaikutukset tulevat esimerkiksi Jordanian tai Egyptin muotitalojen lehdistä tai nettisivuilta.

Asia, joka voi tulla vastaan: kuvien käyttö. Joissakin islamin suunnissa ei sallita mitään kuvia tai koristeita.

Sovittaminen: opettaja saa mennä sovituskoppiin vasta kun sovitettava vaate on päällä, koska eri ikäpolvet eivät saa nähdä toisiaan ilman vaatteita = alusvaatteisillaan, voi olla ettei edes toinen oppilas. Erityisen hyvät järjestelyt pitää olla yhteisen käsityön sovituksissa.

Käsityötaitoja opetellaan myös kotona. Tekniikat voivat olla erilaisia kuin meidän oppimamme. Esimerkiksi neulominen "lankaa heittämällä" mutta lopputuloshan ratkaisee.