Opetus
Käsityön opetus monikulttuurisessa luokassa
Anna Alaranta, tekstiilityön opettaja
Mitä
opetukseen vaikuttaa tai miten opetustilanteissa näkyy,
että opetusryhmän oppilaat tulevat eri puolilta
maailmaa? Ei välttämättä mitenkään,
mutta eteen voi kuitenkin tulla tilanteita, joihin on hyvä
olla valmistautunut.
Temperamentti, tilan ottaminen, tilanteen ottaminen, opettajan
omiminen, kiltti hiljainen jää huomiotta.
Äänenkäyttö. Yhtä aikaa puhuminen
opettajan kanssa, oppilaat keskenään.
Lyhytjännitteisyys ja innokkuus: tässä heti
paikalla kaikki minulle, minua pitää neuvoa ensin,
minä voin keskeyttää toisten neuvomisen mutta
muut eivät saa keskeyttää, kun minua neuvotaan.
Jokaista pitäisi neuvoa henkilökohtaisesti.
Aikakäsitys: Äiti ei muistanut herättää
ajoissa/lähettää kouluun ajoissa. Kuljeskelu
luokassa ja luokasta.
Kielitaito saattaa olla puutteellinen. Käsityösanasto
on erikoissanastoa ja aivan uutta, vaikka yleiskieli sujuisikin
jo hyvin. Siitä seuraa, että kirjallisten ohjeiden
seuraaminen on vaikeaa.
Ohjeiden kuvien järjestystä on syytä harkita:
arabian tai vietnamin kielissä lukusuunta on aivan toinen
kuin meillä, sama pulma tulee vastaan laskemisessa tai
numeroiden lukemisessa.
Vaikutus tehtävien valintaan: sama tehtävä,
eri muoto esim. hameen pituus tai pitkien housujen tilalle
unihousut tai trikoot hameen alle. Muoti ja mieltymykset ovat
toiset kuin meillä. Muotivaikutukset tulevat esimerkiksi
Jordanian tai Egyptin muotitalojen lehdistä tai nettisivuilta.
Asia, joka voi tulla vastaan: kuvien käyttö. Joissakin
islamin suunnissa ei sallita mitään kuvia tai koristeita.
Sovittaminen: opettaja saa mennä sovituskoppiin vasta
kun sovitettava vaate on päällä, koska eri
ikäpolvet eivät saa nähdä toisiaan ilman
vaatteita = alusvaatteisillaan, voi olla ettei edes toinen
oppilas. Erityisen hyvät järjestelyt pitää
olla yhteisen käsityön sovituksissa.
Käsityötaitoja opetellaan myös kotona. Tekniikat
voivat olla erilaisia kuin meidän oppimamme. Esimerkiksi
neulominen "lankaa heittämällä" mutta
lopputuloshan ratkaisee.
|