Opetus
Alle kouluikäisten kielenoppimisen tukeminen
Anne Rockas-Viljanen
Maahanmuuttajalapsi
aloittaa päiväkodissa yleensä noin kolmevuotiaana
oppiakseen kieltä vertaisryhmässä. Aloitusikä
on jokseenkin hyvä, sillä lapsi on jo toivottavasti
oppinut oman äidinkielensä, joka on pohja kaikelle
muulle kielenoppimiselle. Vertaisryhmä onkin erittäin
tärkeä oppimisen väline, mutta koska lapsen
sanavarasto on usein siinä vaiheessa suppea, tarvitsee
hän myös aikuisen tukea pystyäkseen toimimaan
vertaisryhmässä.
Mitä pienemmästä lapsesta on kyse sitä
toiminnallisempaa hänen opetuksensa tulee olla. Aikuinen
voi käyttää omaa kehoaan oppimisen välineenä
(eleet, ilmeet, tekemiset jne.) Myös kaikki perushoitotilanteet
tulee hyödyntää kielenoppimiselle. On tärkeää,
että päiväkodissa sovitaan aikuisten kesken
mitä sanoja esineistä käytetään,
jotta lapsi ei hämmenny ja mene sekaisin, esim. tumput,
lapaset, hanskat, kintaat.
Etsiessäni materiaaleja pienten lasten kielten opiskeluun
esim. pienryhmissä törmäsin siihen tosiseikkaan,
että materiaaleja ei ole tai että ne ovat huonoja.
Tehokkainta oppiminen on tietenkin jos se voidaan tehdä
hyvin konkreettisesti esim. pukemalla vaatekappaleet, menemällä
metsään jne. Mutta aina ei tämä ole mahdollista.
Niinpä ryhdyin kehittelemään omaa opetusmateriaalipankkiani,
jonka avulla voin pitää hauskoja ja motivoivia oppihetkiä
aivan pienillekin lapsille.
Tässä vinkkejä käyttöösi:
SANAPUSSIT TAI LAATIKOT
Ompele itsellesi erivärisiä puuvillapusseja, joihin
kokoat sanoja aihepiireittäin. Voit myös käyttää
pahvi- tai vanerirasioita (maalaa ne erivärisiksi, raidallisiksi,
pilkullisiksi jne. jolloin jo pussi tai rasia toimii oppimisvälineenä.)
Täytä pussit (rasiat ) tavaroilla. Käytä
muovisia pikkueläimiä. Kotieläimet, villieläimet,
lemmikit eri pusseihin.
Muodot, värit: maalaa eri muotoisia puupalikoita ja
laita ne yhteen pussiin. LUONTO yhteen pussiin, luontoa voit
vaihdella vuodenaikojen mukaan, lisätä ja vaihtaa
sitä tarpeen mukaan. (kivet, kävyt, oksat, lehdet,
kukat)
Pusseja ja laatikoita voit tehdä rajattomasti oman mielikuvituksesi
mukaan.
KUVAT
Hyviä kuvakirjoja on vähän saatavilla, varsinkin
sellaisia joissa kuvat ovat suomalaisesta elämänpiiristä.
Voitkin valmistaa omia kuvakirjoja.
Tavallisella kameralla ja huonolla kuvaustaidolla syntyy
hyvää jälkeä. Kuvaa esim. päiväkodin
lapsia erilaisissa puuhissa. Voit kuvata myös esineitä
ja luontoa,
Ota kuvista värikopiot (voit myös suurentaa) ja
laminoi ne jos mahdollista, tai liimaa pahville ja päällystä
kontaktilla. Näin saat hyviä opetuskuvia lapsen
omasta elämänpiiristä. Kameran käyttö
muutenkin yhdessä lasten kanssa on mielenkiintoinen ja
suositeltava oppimismuoto.
KIELIPASSI
Tee jokaisesta uudelle maahanmuuttajalapselle oma kielipassi,
joka voi siirtyä hänen mukanaan seuraavaan hoitopaikkaan
ja myöhemmin kouluun.
Kartoita lapsen kielellinen lähtötaso (esim. Kettutesti)
ja merkkaa se passiin. Haastattele vanhempia todetaksesi heidän
suomenkielen osaamisen ja myös sen, mitä mieltä
he ovat lapsensa äidinkielen osaamisen tasosta ja merkkaa
ne passiin.
Seuraa ja havannoi lapsen kielenoppimista ainakin puolen
vuolen välein, ja merkkaa havaintosi passiin. Lopuksi
ennen kuin lapsi siirtyy kouluun, tee hänelle tarkempi
kielikartoitus (voit käyttää valmista lomaketta,
joka löytyy näiltä sivuilta tai laatia oman
lomakkeesi).
Tärkeitä on että seuranta on systemaattista
ja jatkuvaa, jolloin voit havaita tapahtuuko lapsessa kielellistä
kehitystä.
Kirjoittaja toimii lastentarhanopettajana
Raisiossa.
|