Moped
Lomakkeet
Opetus
Koulun arki
Terveys
Oppilashuolto
Koti ja koulu
Kulttuurit
Materiaalit
Kalenteri
Sivuinfo
Haku
 

Opetus

Alle kouluikäisten kielenoppimisen tukeminen

Anne Rockas-Viljanen

Maahanmuuttajalapsi aloittaa päiväkodissa yleensä noin kolmevuotiaana oppiakseen kieltä vertaisryhmässä. Aloitusikä on jokseenkin hyvä, sillä lapsi on jo toivottavasti oppinut oman äidinkielensä, joka on pohja kaikelle muulle kielenoppimiselle. Vertaisryhmä onkin erittäin tärkeä oppimisen väline, mutta koska lapsen sanavarasto on usein siinä vaiheessa suppea, tarvitsee hän myös aikuisen tukea pystyäkseen toimimaan vertaisryhmässä.

Mitä pienemmästä lapsesta on kyse sitä toiminnallisempaa hänen opetuksensa tulee olla. Aikuinen voi käyttää omaa kehoaan oppimisen välineenä (eleet, ilmeet, tekemiset jne.) Myös kaikki perushoitotilanteet tulee hyödyntää kielenoppimiselle. On tärkeää, että päiväkodissa sovitaan aikuisten kesken mitä sanoja esineistä käytetään, jotta lapsi ei hämmenny ja mene sekaisin, esim. tumput, lapaset, hanskat, kintaat.

Etsiessäni materiaaleja pienten lasten kielten opiskeluun esim. pienryhmissä törmäsin siihen tosiseikkaan, että materiaaleja ei ole tai että ne ovat huonoja. Tehokkainta oppiminen on tietenkin jos se voidaan tehdä hyvin konkreettisesti esim. pukemalla vaatekappaleet, menemällä metsään jne. Mutta aina ei tämä ole mahdollista. Niinpä ryhdyin kehittelemään omaa opetusmateriaalipankkiani, jonka avulla voin pitää hauskoja ja motivoivia oppihetkiä aivan pienillekin lapsille.

Tässä vinkkejä käyttöösi:

SANAPUSSIT TAI LAATIKOT

Ompele itsellesi erivärisiä puuvillapusseja, joihin kokoat sanoja aihepiireittäin. Voit myös käyttää pahvi- tai vanerirasioita (maalaa ne erivärisiksi, raidallisiksi, pilkullisiksi jne. jolloin jo pussi tai rasia toimii oppimisvälineenä.)

Täytä pussit (rasiat ) tavaroilla. Käytä muovisia pikkueläimiä. Kotieläimet, villieläimet, lemmikit eri pusseihin.

Muodot, värit: maalaa eri muotoisia puupalikoita ja laita ne yhteen pussiin. LUONTO yhteen pussiin, luontoa voit vaihdella vuodenaikojen mukaan, lisätä ja vaihtaa sitä tarpeen mukaan. (kivet, kävyt, oksat, lehdet, kukat)

Pusseja ja laatikoita voit tehdä rajattomasti oman mielikuvituksesi mukaan.

KUVAT

Hyviä kuvakirjoja on vähän saatavilla, varsinkin sellaisia joissa kuvat ovat suomalaisesta elämänpiiristä. Voitkin valmistaa omia kuvakirjoja.

Tavallisella kameralla ja huonolla kuvaustaidolla syntyy hyvää jälkeä. Kuvaa esim. päiväkodin lapsia erilaisissa puuhissa. Voit kuvata myös esineitä ja luontoa,
Ota kuvista värikopiot (voit myös suurentaa) ja laminoi ne jos mahdollista, tai liimaa pahville ja päällystä kontaktilla. Näin saat hyviä opetuskuvia lapsen omasta elämänpiiristä. Kameran käyttö muutenkin yhdessä lasten kanssa on mielenkiintoinen ja suositeltava oppimismuoto.

KIELIPASSI

Tee jokaisesta uudelle maahanmuuttajalapselle oma kielipassi, joka voi siirtyä hänen mukanaan seuraavaan hoitopaikkaan ja myöhemmin kouluun.
Kartoita lapsen kielellinen lähtötaso (esim. Kettutesti) ja merkkaa se passiin. Haastattele vanhempia todetaksesi heidän suomenkielen osaamisen ja myös sen, mitä mieltä he ovat lapsensa äidinkielen osaamisen tasosta ja merkkaa ne passiin.

Seuraa ja havannoi lapsen kielenoppimista ainakin puolen vuolen välein, ja merkkaa havaintosi passiin. Lopuksi ennen kuin lapsi siirtyy kouluun, tee hänelle tarkempi kielikartoitus (voit käyttää valmista lomaketta, joka löytyy näiltä sivuilta tai laatia oman lomakkeesi).

Tärkeitä on että seuranta on systemaattista ja jatkuvaa, jolloin voit havaita tapahtuuko lapsessa kielellistä kehitystä.

Kirjoittaja toimii lastentarhanopettajana Raisiossa.