Opetus
Toiminnalliset pienryhmät pienten maahanmuuttajalasten
suomenkielen oppimisen ja itsetunnon kehittymisen tukena
Tarja Keskisarja
Tavallinen
päiväkotitoiminta ei ole riittävä tuki
kaikille maahanmuuttajalapsille suomen kielen opettelussa.
Maahanmuuttajalapsi kaipaa selkeitä ja lyhyitä toimintaohjeita
ja useita toistoja. Isossa, 21 lapsen ryhmässä tämä
on vaikea toteuttaa ilman erityisjärjestelyjä.
Säännöllisesti, ainakin kerran viikossa kokoontuva
4 - 5 lapsen pienryhmä on hyvä ratkaisu tehokkaaseen
suomenkielen opetteluun päiväkodissa. Ryhmän
ohjaajina voi toimia esim. kiertävä erityislastentarhaopettaja
(kelto), lastentarhanopettaja, lastenhoitaja tai avustaja.
Kokoontumiset ovat kestoltaan n. puoli tuntia ja ne kannattaa
suunnitella hyvin etukäteen. Jos keltolla ei ole aikaa
ryhmän ohjaamiseen, häntä kannattaa kuitenkin
käyttää apuna ryhmäkokoontumisten suunnittelussa.
Ennen ryhmän aloittamista kannattaa kartoittaa lasten
kielenkehityksen tasoa havainnoimalla lasta päivittäisissä
tilanteissa ja esim. Kettu-testin (Pirkko Korpilahti) avulla.
Lapset jaetaan pienryhmiin iän ja kielellisten taitojensa
perusteella.
Ryhmän kokoontuminen viikoittain tiettynä päivänä
aina samaan aikaan samassa paikassa luo turvallisuutta lapsille
ja helpottaa päiväkodin muun toiminnan suunnittelua.
On tärkeää viestittää ryhmän
toiminnasta vanhemmille ja kertoa heille lapsensa suomenkielen
kehittymisestä.
Kielen oppiminen tapahtuu parhaiten toiminnan avulla. Kun
ohjaaja osoittaa toiminnallaan saman asian mistä puhuu,
menee viesti perille, vaikka lapsella olisi hyvinkin puutteellinen
kielitaito. Lapsi oppii mallista ja pystyy toimimaan lyhyen
ohjeen mukaan, esim. "ota kirja", "Laita
nalle tuolille".
Konkreettinen materiaali on parasta; erilaiset esineet käyvät
nimeämiseen, sekä paikansanojen, yksikön ja
monikon, adjektiivien, yläkäsitteiden yms. opetteluun.
Laulujen ja lorujen avulla voi opetella monenlaisia käsitteitä.
Rytmi, melodia ja toistot auttavat muistamaan sanoja helpommin.
Oman kehon avulla opitaan paljon tilasta, suunnista, lukumääristä,
verbeistä, mutta ennen kaikkea omasta itsestä, omista
tunteista ja taidoista. Ilmeet, eleet ja myös tukiviittomat
ovat hyvänä apuna opetuksessa.
Kaikkiin harjoituksiin kannattaa liittää kuvia
(valokuvia, lehdistä leikattuja, PCS-kuvia ym.), myös
esineiden ja asioiden piirtäminen tehostaa oppimista.
Useiden aistien käyttö oppimistilanteissa on sekä
hauskaa että tehokasta, esim. miltä eri hedelmät
näyttävät, tuntuvat, tuoksuvat, maistuvat.
Pienessä ryhmässä asioiden opettelu leikkien,
pelien ja erilaisten toiminnallisten harjoitusten avulla on
motivoivampaa kuin isossa ryhmässä, koska aikuisella
on enemmän aikaa ohjaamiseen, kehumiseen ja kannustamiseen.
Pienryhmätoiminta tukee näin ollen
myös maahanmuuttajalapsen itsetunnon kehittymistä,
koska hän uskaltaa harjoitella ryhmässä vaikeitakin
asioita ja saa useammin onnistumisen kokemuksia. Pienryhmän
leikkejä, lauluja ja harjoituksia kannattaa käyttää
myöhemmin myös isossa lapsiryhmässä, koska
silloin maahanmuuttajalapset voivat näyttää
taitojaan myös toisille lapsille ja aikuisille.
Kirjavinkki: Koskela Taina: TPR - toiminnallinen
tapa oppia kieltä (Tammi)
Artikkelin kirjoittaja toimii Raisiossa
kiertävänä erityislastentarhaopettajana.
|