Moped
Lomakkeet
Opetus
Koulun arki
Terveys
Oppilashuolto
Koti ja koulu
Kulttuurit
Materiaalit
Kalenteri
Sivuinfo
Haku
 

Opetus

Opetuksen organisoinnista Lausteen koulussa

Lukuvuosi 2001 - 2002

Koska koulussa on erityisen paljon maahanmuuttajia (n. 1/3 oppilaista) ja oppimisvaikeuksia esiintyy runsaasti, toimii koulussa laaja-alaisen erityisopettajan lisäksi erityinen pienryhmäopettaja, jonka tehtävänä on paneutua oppimisvaikeuksissa olevien tukemiseen, maahanmuuttajien opetukseen keskittyvä ns. mamu-tuetun ryhmän opettaja, jolla on ollut apunaan kouluavustaja sekä S2- (suomi toisena kielenä) opettaja.

Näiden resurssien avulla on opetus järjestetty seuraavasti: Työjärjestystä tehtäessä on rinnakkaisluokkien äidinkielen, matematiikan, ympäristötiedon ja historian tunnit sijoitettu samanaikaisiksi siten että koko luokka-asteelta voidaan kerätä apua tarvitsevat oppilaat pienryhmään opiskelemaan.

Mamu-tuetun ryhmän oppilaat (n. 10 ryhmässä) ovat kaikki kyseisen aineen (MA, YM, HI) tunnit pienryhmäopetuksessa ja opiskelevat samoja asioita kuin varsinainen perusluokkakin, mutta omien edellytystensä mukaisesti siten, että keskitytään keskeisiin tavoitteisiin, peruskäsitteitä opetetaan intensiivisemmin ja kielellisiin asioihin paneudutaan enemmän kuin normaaliryhmässä. Näin taataan, että kaikki ymmärtävät opetuksen ja pystyvät selviytymään kielellisesti vaikeistakin aihepiireistä. Arviointia helpottaa, jos kokeet ovat samat tai vertailukelpoiset muun luokan kanssa. Mamu-tuetut ryhmät ovat olleet luokilta 4-6.

Pienryhmäopettaja on hoitanut 2. ja 3. luokan mamu-oppilaita sekä avustanut heikkoja suomenkielisiä oppilaita luokilla 2-6. Oppilaat ovat valikoituneet ryhmään yleensä luokanopettajan suosituksen perusteella ja ryhmät ovat vaihdelleet vapaammin kuin mamu-tuetussa opetuksessa. Ylemmillä luokilla on mm. joitakin maahanmuuttajataustaisia oppilaita, jotka ovat olleet Suomessa jo niin kauan, että he pärjäävät yleensä normaaliluokassa, mutta tarvitsevat vielä apua esim. suomen kielessä. Tähänkin opetukseen pienryhmäopettaja on ollut käytettävissä.

S2-opettaja on pitänyt kaikki luokkien 4-6 äidinkielentunnit mamu-oppilaille ja luokilla 2-3 kaksi tuntia viikossa. Keskittämällä kaikki aineen tunnit samalle pienryhmäopettajalle yhtäaikaisesti muun luokan saman aineen tunnin kanssa vältytään siltä, että oppilaita olisi poissa jostakin muusta aineesta pienryhmäopetuksen vuoksi. Kun kaikki aineen oppitunnit ovat samalla opettajalla, voi opettaja edetä omaan tahtiinsa eikä jälkeen jäämistä oppiaineissa tapahdu toisella tunnilla olon vuoksi. Äidinkielen, matematiikan sekä vieraan kielen jakoryhmissä mamu-oppilaat on sijoitettu samaan ryhmään, jotta he voisivat jakotunnillakin olla yhtäaikaisesti muualla.

Ensimmäisen luokan kaiken lisätukemisen on hoitanut laaja-alainen erityisopettaja. Ensimmäiset luokat ovat olleet pieniä ja niihin on hyvä keskittyä yhden henkilön, ettei oppilaille tule liian monta eri opettajaa. Muutoin laaja-alainen erityisopettaja on antanut normaalia lu-ki-pu-opetusta kaikilla luokka-asteilla.

Vieraassa kielessä on koulussa yleensä jaetut ryhmät. Mamu-oppilaat ovat olleet niissä normaalisti mukana. Niissä tapauksissa, että oppilas tulee ylemmille luokille ilman että hän on opiskellut kieltä aiemmin, hänet on sijoitettu opiskelemaan myös alemman asteen ryhmään oman ryhmänsä lisäksi, jotta hän saisi kurottua umpeen puuttuvan taidon. Kieltä on siis kahden viikkotunnin sijasta neljä. Näin voidaan menetellä ongelmitta neljäsluokkalaisten kohdalla, viidennelläkin järjestelystä on vielä etua, mutta kuudennella ollaan jo niin pitkällä, että muut erityisjärjestelyt ovat tarpeen. Kuudennella luokalla on tänä vuonna monta sellaista hiljakkoin muuttanutta oppilasta, jotka eivät Suomeen tullessaan ole opiskelleet englantia ja ovat näin paljon jäljessä ikätovereistaan. Heillä onkin ollut oma ryhmänsä, jossa on aloitettu alkeista ja edetty A2-englannin kirjan avulla nopeasti tarkoituksena saattaa heidät 6. luokan loppuun mentäessä jokseenkin kykeneviksi seuraamaan normaalia opetusta 7:nnellä luokalla. Tämä järjestely ei ole vaatinut ylimääräistä resurssia, koska muuta ryhmät ovat olleet vastaavasti hieman suurempia.

Työjärjestystä laadittaessa erilaiset uskonnot ja elämänkatsomustieto on sijoitettu koko koulussa samoihin päätytunteihin, jolloin oppilaat ovat vapaina muista aineista ja näin voidaan muodostaa tehokkaasti esim. sellaisia ET-ryhmiä, joissa on oppilaita eri luokilta ja luokka-asteilta. Ne, jotka saavat uskonnonopetuksen muualla, voivat olla kotona. Myös erilaiset kotikielentunnit kannattaa mahdollisuuksien mukaan sijoittaa samanaikaisiksi koska niissäkin on yhdysryhmiä eikä oppilaiden siten tarvitse olla poissa muusta opetuksesta. Samaan aikaan, kuin oppilaat opiskelevat kurdia, arabiaa, somalia, vietnamia, albaniaa tai venäjää, voivat suomenkieliset oppilaat olla kotona tai esim. kouluavustajan vetämässä tietokonekerhossa ja koulun vakinainen opettajakunta opettajainkokouksessa tai erilaisissa yhteistyöpalavereissa. Näin saadaan kalliita päätytunteja mahdollisimman tehokkaaseen käyttöön ja oppilaiden kotitaustasta johtuvaa monimuotoisuutta kanavoitua joustavasti.

Koulun sisäisen itsearvioinnin yhteydessä kysyttiin opettajilta, miten edellä kuvatut opetusjärjestelyt ovat onnistuneet. Järjestelmään oltiin tyytyväisiä. Oppilaat saavat nyt ensimmäisen kerran heille sopivaa yksilöllistä opetusta säännöllisesti ja kattavasti. Maahanmuuttajat oppivat selvästi paremmin, motivaatio säilyy ja myös luokanopettajan opetukseen jäävä ryhmä voi vapaasti keskittyä vaativampiin asioihin, kun ei tarvitse ottaa huomioon ulkomaalaistaustaisten kielellisiä vaikeuksia. Opettajat olivat aiemmin jo melko tuskastuneita omaan riittämättömyyteensä yhä heterogeenisemmän aineksen kanssa isoissa luokissa. Suomenkielisiä oppilaita muutti koulusta pois koska he tunsivat että opetus ei vastaa heidän joskus korkeitakin tavoitteitaan. Tästä on nyt päästy eroon. Yleisesti toivottiin, että jatkossakin saataisiin pitää pienryhmäopettaja, mamu-tuettu opettaja ja S2-opettaja koulussamme. Heidän ansiostaan pärjäämme nyt paremmin kuin aiemmin ja voimme olla tyytyväisempiä työhömme ja sen tuloksiin.

Outi Rinne
Työjärjestyksen laadinnassa rehtoria avustava opettaja