Opetus
Opetuksen organisoinnista Lausteen koulussa
Lukuvuosi 2001 - 2002
Koska
koulussa on erityisen paljon maahanmuuttajia (n. 1/3 oppilaista)
ja oppimisvaikeuksia esiintyy runsaasti, toimii koulussa laaja-alaisen
erityisopettajan lisäksi erityinen pienryhmäopettaja,
jonka tehtävänä on paneutua oppimisvaikeuksissa
olevien tukemiseen, maahanmuuttajien opetukseen keskittyvä
ns. mamu-tuetun ryhmän opettaja, jolla on ollut
apunaan kouluavustaja sekä S2- (suomi toisena
kielenä) opettaja.
Näiden resurssien avulla on opetus järjestetty
seuraavasti: Työjärjestystä tehtäessä
on rinnakkaisluokkien äidinkielen, matematiikan, ympäristötiedon
ja historian tunnit sijoitettu samanaikaisiksi siten
että koko luokka-asteelta voidaan kerätä apua
tarvitsevat oppilaat pienryhmään opiskelemaan.
Mamu-tuetun ryhmän oppilaat (n. 10 ryhmässä)
ovat kaikki kyseisen aineen (MA, YM, HI) tunnit pienryhmäopetuksessa
ja opiskelevat samoja asioita kuin varsinainen perusluokkakin,
mutta omien edellytystensä mukaisesti siten, että
keskitytään keskeisiin tavoitteisiin, peruskäsitteitä
opetetaan intensiivisemmin ja kielellisiin asioihin paneudutaan
enemmän kuin normaaliryhmässä. Näin taataan,
että kaikki ymmärtävät opetuksen ja pystyvät
selviytymään kielellisesti vaikeistakin aihepiireistä.
Arviointia helpottaa, jos kokeet ovat samat tai vertailukelpoiset
muun luokan kanssa. Mamu-tuetut ryhmät ovat olleet luokilta
4-6.
Pienryhmäopettaja on hoitanut 2. ja 3. luokan mamu-oppilaita
sekä avustanut heikkoja suomenkielisiä oppilaita
luokilla 2-6. Oppilaat ovat valikoituneet ryhmään
yleensä luokanopettajan suosituksen perusteella ja ryhmät
ovat vaihdelleet vapaammin kuin mamu-tuetussa opetuksessa.
Ylemmillä luokilla on mm. joitakin maahanmuuttajataustaisia
oppilaita, jotka ovat olleet Suomessa jo niin kauan, että
he pärjäävät yleensä normaaliluokassa,
mutta tarvitsevat vielä apua esim. suomen kielessä.
Tähänkin opetukseen pienryhmäopettaja on ollut
käytettävissä.
S2-opettaja on pitänyt kaikki luokkien 4-6 äidinkielentunnit
mamu-oppilaille ja luokilla 2-3 kaksi tuntia viikossa. Keskittämällä
kaikki aineen tunnit samalle pienryhmäopettajalle yhtäaikaisesti
muun luokan saman aineen tunnin kanssa vältytään
siltä, että oppilaita olisi poissa jostakin muusta
aineesta pienryhmäopetuksen vuoksi. Kun kaikki aineen
oppitunnit ovat samalla opettajalla, voi opettaja edetä
omaan tahtiinsa eikä jälkeen jäämistä
oppiaineissa tapahdu toisella tunnilla olon vuoksi. Äidinkielen,
matematiikan sekä vieraan kielen jakoryhmissä mamu-oppilaat
on sijoitettu samaan ryhmään, jotta he voisivat
jakotunnillakin olla yhtäaikaisesti muualla.
Ensimmäisen luokan kaiken lisätukemisen on hoitanut
laaja-alainen erityisopettaja. Ensimmäiset luokat ovat
olleet pieniä ja niihin on hyvä keskittyä yhden
henkilön, ettei oppilaille tule liian monta eri opettajaa.
Muutoin laaja-alainen erityisopettaja on antanut normaalia
lu-ki-pu-opetusta kaikilla luokka-asteilla.
Vieraassa
kielessä on koulussa yleensä jaetut ryhmät.
Mamu-oppilaat ovat olleet niissä normaalisti mukana.
Niissä tapauksissa, että oppilas tulee ylemmille
luokille ilman että hän on opiskellut kieltä
aiemmin, hänet on sijoitettu opiskelemaan myös alemman
asteen ryhmään oman ryhmänsä lisäksi,
jotta hän saisi kurottua umpeen puuttuvan taidon. Kieltä
on siis kahden viikkotunnin sijasta neljä. Näin
voidaan menetellä ongelmitta neljäsluokkalaisten
kohdalla, viidennelläkin järjestelystä on vielä
etua, mutta kuudennella ollaan jo niin pitkällä,
että muut erityisjärjestelyt ovat tarpeen. Kuudennella
luokalla on tänä vuonna monta sellaista hiljakkoin
muuttanutta oppilasta, jotka eivät Suomeen tullessaan
ole opiskelleet englantia ja ovat näin paljon jäljessä
ikätovereistaan. Heillä onkin ollut oma ryhmänsä,
jossa on aloitettu alkeista ja edetty A2-englannin kirjan
avulla nopeasti tarkoituksena saattaa heidät 6. luokan
loppuun mentäessä jokseenkin kykeneviksi seuraamaan
normaalia opetusta 7:nnellä luokalla. Tämä
järjestely ei ole vaatinut ylimääräistä
resurssia, koska muuta ryhmät ovat olleet vastaavasti
hieman suurempia.
Työjärjestystä laadittaessa erilaiset uskonnot
ja elämänkatsomustieto on sijoitettu koko
koulussa samoihin päätytunteihin, jolloin oppilaat
ovat vapaina muista aineista ja näin voidaan muodostaa
tehokkaasti esim. sellaisia ET-ryhmiä, joissa on oppilaita
eri luokilta ja luokka-asteilta. Ne, jotka saavat uskonnonopetuksen
muualla, voivat olla kotona. Myös erilaiset kotikielentunnit
kannattaa mahdollisuuksien mukaan sijoittaa samanaikaisiksi
koska niissäkin on yhdysryhmiä eikä oppilaiden
siten tarvitse olla poissa muusta opetuksesta. Samaan aikaan,
kuin oppilaat opiskelevat kurdia, arabiaa, somalia, vietnamia,
albaniaa tai venäjää, voivat suomenkieliset
oppilaat olla kotona tai esim. kouluavustajan vetämässä
tietokonekerhossa ja koulun vakinainen opettajakunta opettajainkokouksessa
tai erilaisissa yhteistyöpalavereissa. Näin
saadaan kalliita päätytunteja mahdollisimman tehokkaaseen
käyttöön ja oppilaiden kotitaustasta johtuvaa
monimuotoisuutta kanavoitua joustavasti.
Koulun sisäisen itsearvioinnin yhteydessä kysyttiin
opettajilta, miten edellä kuvatut opetusjärjestelyt
ovat onnistuneet. Järjestelmään oltiin tyytyväisiä.
Oppilaat saavat nyt ensimmäisen kerran heille sopivaa
yksilöllistä opetusta säännöllisesti
ja kattavasti. Maahanmuuttajat oppivat selvästi paremmin,
motivaatio säilyy ja myös luokanopettajan opetukseen
jäävä ryhmä voi vapaasti keskittyä
vaativampiin asioihin, kun ei tarvitse ottaa huomioon ulkomaalaistaustaisten
kielellisiä vaikeuksia. Opettajat olivat aiemmin jo melko
tuskastuneita omaan riittämättömyyteensä
yhä heterogeenisemmän aineksen kanssa isoissa luokissa.
Suomenkielisiä oppilaita muutti koulusta pois koska he
tunsivat että opetus ei vastaa heidän joskus korkeitakin
tavoitteitaan. Tästä on nyt päästy eroon.
Yleisesti toivottiin, että jatkossakin saataisiin pitää
pienryhmäopettaja, mamu-tuettu opettaja ja S2-opettaja
koulussamme. Heidän ansiostaan pärjäämme
nyt paremmin kuin aiemmin ja voimme olla tyytyväisempiä
työhömme ja sen tuloksiin.
Outi Rinne
Työjärjestyksen laadinnassa rehtoria avustava opettaja
|