Opetus
Maahanmuuttajat teknisen työn tunnilla
Antti Valtola
Tekninen työ ei ole lukuaine, vaan nimensä mukaisesti
teknistä työskentelyä. Useimmissa kunnissa
ja kouluissa teknisen työn opetussuunnitelmassa mainitaan
sellaisia sanoja ja asioita kuten työturvallisuus, työvälineiden
oikea käyttö tai itsenäinen käsityöprosesin
hallinta.
Puutteita kommunikaatiossa
Osalla
maahanmuuttajista on luonnollisesti vielä puutteita suomen
kielen taitamisessa. Teknisen työn opetuksessa on toki
se etu, että hyvin monet työvaiheet voi näyttää.
Kun opettaja vaihe vaiheelta esimerkiksi opettaa turvallisen
pylväsporalla poraamisen, ei sanoja välttämättä
tarvita lainkaan. Tänään viimeksi (17.3 2004)
tein juuri niin, eikä suomea taitamaton venäjän
kielinen oppilas voi sanoa, ettei hän tietäisi tai
että opettaja ei olisi kertonut että kappale on
kiinnitettävä tai että suojalaseja on käytettävä.
Kuulustelun pitäminen, lähtötaso- tai kontrollikoe
Opetustuokion jälkeen opettaja voi vaikka pitää
pienen kuulustelun oman oikeusturvan takia saattaa
esimerkiksi tapaturman satuttua olla tärkeää,
että on paperilla näyttää mitä oppilas
on osannut. Suojalasien käyttämättömyydestä
johtuva silmän vaurioituminen voi johtua myös siitä,
että oppilas ei halunnut käyttää suojalaseja
-vaikka hyvin tiesi että pitäisi.
Kuulustelun
pitäminen silloin tällöin on todella suositeltavaa.
Sanoisin, että silloin kun tunnillasi on kieltä
taitamattomia oppilaita, ovat kuulustelun tulokset joskus
yllättäviä. Tämä johtuu aika usein
siitä, että kielitaidoton oppilas on paljon omissa
oloissaan tunnilla eikä opettaja saa häneen samanlaista
kontaktia kuin muihin oppilaisiin. Kun sitten paperilla pyydetään
vaikkapa oppilasta kirjoittamaan vannesahan turvallisuusohjeet,
voi vastauksena 10- kohtaisen listan sijasta tulla: "ei
sa leikiä". Tottahan toki sekin, mutta entä
peruuttaminen sahausjäljessä tai pyöreän
puun sahaaminen...
Joko oppilas ei osannut kirjoittaa "pyöreän
puun sahaminen vannesahalla on kiellettyä" tai sitten
hän ei tiennyt sen olevan kiellettyä. Asian voinee
selvittää sanoittakin: anna pyöreä keppi
oppilaalle ja mene sahan viereen ja kysy "OK?".
On ikävää, jos joudutaan antamaan koneiden
käyttökielto oppilaalle, jos hän ei osaa käyttää
laitetta tai ei ymmärrä työturvallisuusohjeita.
Tämä johtaa automaattisesti huonompiin arvosanoihin,
sillä seurauksena on työnteon hidastuminen ja monelta
osin myös huonompi työjälki. Parempi olisi
löytää keinot, miten selvittää asiat
ilman yhteistä kieltä.
Tukiopetus
Alle 4 vuotta maassa olleet ovat oikeutettuja maahanmuuttajien
tukiopetukseen. Voi tuntua, että oppimisessa edetään
liian hitaasti, mutta ei pidä turhautua, jos parin tunnin
tukiopetuksen tuloksena saadaan kehiteltyä vain auttavat
taidot vannesahalla sahaamisessa. Tämäkin on kuitenkin
askel eteenpäin.
Jälleen nousee esille opettajan oikeusturva ja
myös oppilaan! Tukiopetuksella opettaja voi osoittaa,
että on yrittänyt parhaansa oppilasta opettaessaan.
Samoin hän osoittaa tiennensä turvallisuusongelmasta.
Jos käytettävissä on omakielisiä tukiopettajia
tai koulukäyntiavustajia, voi heitä ottaa kaikille
yhteiselle oppitunnille tai tukiopetustunnille mukaan avuksi.
Joskus myös jo paremmin suomea osaava samankielinen oppilas
työparina voi auttaa alkuvaikeuksissa.
Minulla on oppilaana erittäin taitavia ja kaikkia turvallisuussääntöjä
noudattavia maahanmuuttajia myös melko kielitaidottomia.
Parhaillaan eräs heistä tekee hyvää ja
huolellista työjälkeä suurien kaiuttimien valmistuksessa.
Miten voi olla mahdollista, että kommunikaatio-ongelma
ei vaikuta työntekoon. Kun oppilaalla on aito halu tehdä
hyvää työtä ja oppia uutta, on hyvällä
asenteella korvattavissa monta puuttuvaa sanaa. Kaiutinvalmistajalla
on kymppi teknisessä, vaikka keskustelumme muistuttaa
Tarzanin ensiesittäytymistä Janelle. Tämä
tapaus osoittaa hyvin, että missään nimessä
ei voida todeta yhteisen kielen puuttumisen aiheuttavan aina
ongelmia teknisen työn tunneilla.
Ikäeroista
Kokonaan toisen tyyppisiä ongelmia kuin puutteellinen
kommunikaatio on tullut luokkaan maahanmuuttajien mukana.
Yksi sellainen on esimerkiksi kulttuuritaustojen eroista tai
ikäeroista johtuvat ongelmat. Maassamme sijoitetaan joskus
jopa 17-vuotiaita 13-vuotiaiden joukkoon. Tiedän kyllä,
että tällä pyritään taitoerojen tasaamiseen.
Se ei kuitenkaan mielestäni missään nimessä
ole hyväksyttävää, sillä oppilas
kärsii, kun ei saa työskenellä vertaistensa
kanssa. Luokkatoverit voivat innoissaan rakennella hyrrää,
kun luokkaan sijoitetun yli-ikäisen mielessä pyörivät
piippurassit ja muut aikuisten tavarat ja touhut.
Miesten työt ja naisten työt
Maahanmuuttajan
kulttuurissa voi olla selkeästi naisten ja miesten työt
jaettu. Meillä taas uuteen opetussuunnitelmaan on tulossa
samoja oppisisältöjä tytöille ja pojille.
Saattaa olla, että asennepuolella kohdataan alkuun muutosvastarintaa.
Toisaalta ajan mittaan yläkouluikäiset ovat harjoitelleet
sekä teknistä että tekstiilityötä
jo alakoulusta lähtien. Toivoa sopii, että muutos
sujuu hyvässä hengessä ilman suurempia törmäyksiä.
Summa summarum: ongelmia on, mutta yleistää ei
saa. Rehtori voi vaikuttaa paljon ryhmien toimivuuteen kiinnittämällä
huomiota ryhmäkokoihin ja ryhmän jäsenien kielitaitoon.
Käsitykseni mukaan hajauttamalla maahanmuuttajia eri
ryhmiin päästään parempaan tulokseen kuin
sijoittamalla heitä paljon samaan ryhmään.
Erittäin tärkeää on kuunnella, mitä
sanottavaa opettajilla on. Opettajat tarvitsevat asiassa myös
koulutusta, vaikka eivät sitä ehkä itse hoksaa
pyytää.
Kirjoittaja on teknisen työn lehtori
Turun Suomalaisessa
Yhteiskoulussa ja Puolalan
koulussa sekä Varsinais
-Suomen tekniset opettajat ry:n puheenjohtaja. Hänet
tavoittaa osoitteesta etunimi.sukunimi@turku.fi.
|