Opetus
Etelä-Hervannan koulun maahanmuuttajien oppimispolun
käytänteitä
Etelä-Hervannan
koulu on yhtenäiskoulu. Oppilaita koulussa on noin
600 ja opettajia 55. Tämän lisäksi koulussamme
on vuosittain vaihtuva määrä kotikielen opettajia.
Oppilaista noin 15% on maahanmuuttajia. Suurimpia ryhmiä
ovat venäläiset, afganistanilaiset ja vietnamilaiset.
Kieliryhmiä on vuosien varrella ollut noin 20.
Koulussamme on kolme rehtoria. Yksi heistä, vararehtori
Tuija Viitasaari, oli perustamassa ensimmäistä valmistavaa
luokkaa syksyllä vuonna -97. Hän vastaa yhä
koko koulun maahanmuuttaja-asioista. Koulun johto on ollut
alusta saakka myötämielinen ja mukana maahanmuuttajaopetuksen
kehitystyössä. Tällä hetkellä koulussa
on kolme valmistavaa luokkaa: kaksi alakoulussa (1-6 lk) ja
yksi yläkoulussa (7-9lk). S-2 -opettajia on kaksi, jotka
opettavat koko koulun maahanmuuttajaoppilaita. Venäjänkielisten
oppilaiden kotoutumisessa auttaa myös neljänä
päivänä viikossa koululla oleva venäjän
opettaja. Koulussa on oma kuraattori, joka osallistuu aktiivisesti
maahanmuuttajatyöhön.Yhtenäiskoulun vahvuutena
on, että samat aikuiset (opettajat, kuraattori ja muu
henkilökunta) ohjaavat oppilaita ensimmäisestä
yhdeksänteen luokkaan saakka.
Tampereella oppilaat ovat valmistavalla luokalla yleensä
vuoden. Jokaiselle oppilaalle tehdään oppimissuunnitelma
(katso liitteet), joka seuraa oppilaan
mukana ja jota täydennetään yleisopetuksessa.
Valmistavat luokat on hajasijoitettu ympäri kaupunkia
ja oppilaat sijoitetaan mieluiten omaan koulupiiriinsä
tai lähelle sitä.
Moni Etelä-Hervannan koulun valmistavan luokan oppilaista
jää jatkamaan koulupolkuaan kouluumme. Valmistavat
luokat ovat osa koulua. Luokat on sijoitettu keskelle koulua
ja ne osallistuvat koulun arkipäivän kaikkiin toimintoihin.
Kaikki ikäryhmät 7 - 17 vuoteen voivat toimia yhdessä
mm. kuvaamataidossa, käsitöissä ja musiikissa.
Oman ryhmänsä lisäksi opettajat opettavat yhdessä
kaikkia valmistavia luokkia. Luokassa voi olla kolmekin ryhmää
opettajineen yhtä aikaa. Joissakin aineissa oppilaita
on ryhmitelty taitotason eikä iän perusteella. Näin
saadaan esim. matematiikan ja englannin oppilasryhmät
toimivimmiksi.
Hyviksi koettuja käytänteitä Etelä-Hervannan
koulussa
INTEGRAATIO
Integraatio toimii hyvin sekä ala- että yläkoulun
puolella. Oppilaat lähtevät integraatioon heti koulun
alkaessa, mahdollisimman pian. Ensimmäiset integraatioaineet
ovat sellaisia, joissa kielitaito ei ole esteenä. Alakoulun
puolella ensimmäiset aineet ovat usein YPI ja käsityöt..
Yläkoulun puolella ensimmäisiä aineita ovat
liikunta (tytöt ja pojat erikseen), kuvaamataito ja kotitalous.
Integraatiokäytäntöä on toteutettu on
koulussamme valmistavien luokkien tulosta saakka ja tällä
hetkellä se toimii hyvin.
Oppilaat menevät innoissaan suomalaiseen luokkaan, kiitos
vastaanottavien opettajien. Koulussamme integraatioon mennään
sekä pienissä ryhmissä että yksitellen.
Myös vastaanottavien luokkien oppilaat suhtautuvat tulijoihin
myönteisesti. Käytäntö sanelee joka vuosi
integraation laajuuden ja toiminnan. Jos mahdollista, alakoulun
puolella valitaan maahanmuuttajaoppilaalle oma ns. kotiluokka,
jossa hän myöhemmin jatkaa opiskeluaan. Yläkoulussa
integraatio on luokatonta. Siirtymävaiheessa voi yläkoulussakin
oppilaalla olla jaksoja omalla tulevalla luokallaan.
TUKIJAKSOT
Yleisopetuksen oppilaat voivat joissakin tapauksissa opiskella
tukijaksoilla valmistavilla luokilla. Tukijaksojen pituus
vaihtelee; ne ovat oppilaskohtaisia. Joskus oppilaita on tullut
jaksolle myös toisista kouluista.Yhtenäiskoulun
vahvuus tulee esille mahdollisuutena tarjota joustavia tukijaksoja
eri luokkien oppilaille. Rajat sekoittuvat kaikilla mahdollisilla
tavoilla.
SAMANAIKAISOPETUS
Samanaikaisopetus toimii sekä valmistavien luokkien sisällä
että yhdessä yleisopetuksen kanssa. Valmistavien
luokkien opettajat voivat mennä yleisopetuksen tunneille
joko koko ryhmän tai yksittäisten oppilaiden kanssa.
Koulussamme on jokaisessa luokassa useita maahanmuuttajaoppilaita,
joten valmistavan luokan opettajan apu yleisopetuksen luokassa
on tervetullutta. Valmistavien luokkien opettajat tuntevat
kaikki koulun maahanmuuttajaoppilaat ja heidän taustansa.
Eri luokkatasoihin tutustuminen on tärkeää
valmistavan luokan opettajalle. Hänen tulee pitää
tuoreessa muistissa, mihin maahanmuuttajaoppilaiden oppimispolku
johtaa.
YLEISOPETUKSEN TUETTU PIENRYHMÄ
Koulussamme toimii toista vuotta yleisopetuksen tuettu pienryhmä,
jossa on sekä suomalaisia että maahanmuuttajaoppilaita.
Ryhmän oppilaat voivat opiskella oman oppimissuunnitelman
mukaan. Oppilaat opiskelevat omassa ryhmässään,
integraatiossa ja yleisopetuksessa. Tässä ryhmässä
on mahdollisuus joustavaan työskentelyyn. Oppilaat ovat
ryhmän jäseninä eri pituisia jaksoja, muutamasta
viikosta kolmeen vuoteen. Ryhmässä on noin kymmenen
oppilasta.
KERHOT
Koulussamme toimii erilaisia maahanmuuttajille tarkoitettuja
kerhoja. Tällä hetkellä tyttökerhoa vetää
Tampereen kaupungin nuorisotyön ohjaajat. Liikuntakerhoa
pojille ja musiikkikerhoa kaikille valmistavien luokkien oppilaille
pitävät oman koulun opettajat. Läksyjenlukukerho
kokoontuu kerran viikossa ja vetäjinä ovat suomalaiset
ja maahanmuuttajataustaiset opiskelijat. Kehitteillä
on uusia kerhoja, jotka ovat aina tervetulleita tukemaan kotoutumista.
MAMUTIIMI
Koulumme toimii tiimeissä, joihin kukin liittyy oman
valintansa mukaan. Maahanmuuttajatiimissä on kymmenen
henkeä. Tapaamme kerran kuussa, jolloin käsitellään
ajankohtaiset asiat ja suunnitellaan tulevia tapahtumia. Tiimi
on järjestänyt esim. kotikielen opettajien esittelyjä,
eri kulttuureihin tutustumista ja erilaisia tapahtumia (esim.
SPR:n Maahanmuuttajan tie -päivän). Tiimi teki viime
vuonna huoneentaulun kaikille opettajille, joilla on luokassaan
maahanmuuttajia.
Tampereen kaupungin maahanmuuttajakoordinaattori vierailee
tiimissä samoin kuin monet muut yhteistyökumppanit.
YHTEISTYÖKUMPPANIT
Maahanmuuttajaoppilaiden asioita hoidetaan yhteistyössä
mm. ulkomaalaistoimiston, vastaanottokeskuksen, poliisin,
työvoimatoimiston ja nuorisotoimen kanssa. Hyvät
suhteet ovat syntyneet vuosien mittaan ja toimintaa on kehitetty
yhteistyössä. Säännölliset tapaamiset
ja eri projektit yhdistävät koulua ja ympäröivää
yhteiskuntaa.
VALMISTAVIEN LUOKKIEN OPETTAJIEN KOKOONTUMISET
Tampereen kaupungin valmistavien luokkien opettajat ovat kokoontuneet
jo vuosia neljä - viisi kertaa vuodessa pohtimaan yhteisiä
asioita. Kokouksiin osallistuu myös Tampereen kaupungin
maahanmuuttajakoordinaattori. Kokoukset koetaan tärkeiksi
ja hyviksi ja ne poikivat useita ideoita yhteistyöhön
ja koulutukseen. Esimerkiksi yläkoulujen valmistavat
opettajat tekevät yhdessä oppimateriaalia. Myös
oppilaat tapaavat ja tutustuvat toisiinsa erilaisissa tapahtumissa
ja yhteisissä opetustuokioissa eri koulujen kesken. Alakoulujen
oppilaat ovat retkeilleet toistensa luona mahdollisuuksien
mukaan.
Kotikielen opettajat ja valmistavien luokkien opettajat ovat
pitäneet yhteisiä VESO-päiviä, jolloin
ohjelmassa on ollut mm. eri koulusysteemeihin ja kulttuureihin
tutustuminen.
Liitteet
> Huoneentaulu maahanmuuttajaoppilaiden
opettajille
> Etelä-Hervannan
koulun maahanmuuttajaoppilaan tukiverkosto -kaavio
> Tampereen
kaupungin peruskoulun maahanmuuttajaopetuksen opetussuunnitelma
(PDF)
> Etelä-Hervannan
koulun lisäykset Tampereen maahanmuuttaja-OPSiin
|