Moped
Lomakkeet
Opetus
Koulun arki
Terveys
Oppilashuolto
Koti ja koulu
Kulttuurit
Materiaalit
Kalenteri
Sivuinfo
Haku
 

Opetus

Etelä-Hervannan koulun maahanmuuttajien oppimispolun käytänteitä

Etelä-Hervannan koulu on yhtenäiskoulu. Oppilaita koulussa on noin 600 ja opettajia 55. Tämän lisäksi koulussamme on vuosittain vaihtuva määrä kotikielen opettajia. Oppilaista noin 15% on maahanmuuttajia. Suurimpia ryhmiä ovat venäläiset, afganistanilaiset ja vietnamilaiset. Kieliryhmiä on vuosien varrella ollut noin 20.

Koulussamme on kolme rehtoria. Yksi heistä, vararehtori Tuija Viitasaari, oli perustamassa ensimmäistä valmistavaa luokkaa syksyllä vuonna -97. Hän vastaa yhä koko koulun maahanmuuttaja-asioista. Koulun johto on ollut alusta saakka myötämielinen ja mukana maahanmuuttajaopetuksen kehitystyössä. Tällä hetkellä koulussa on kolme valmistavaa luokkaa: kaksi alakoulussa (1-6 lk) ja yksi yläkoulussa (7-9lk). S-2 -opettajia on kaksi, jotka opettavat koko koulun maahanmuuttajaoppilaita. Venäjänkielisten oppilaiden kotoutumisessa auttaa myös neljänä päivänä viikossa koululla oleva venäjän opettaja. Koulussa on oma kuraattori, joka osallistuu aktiivisesti maahanmuuttajatyöhön.Yhtenäiskoulun vahvuutena on, että samat aikuiset (opettajat, kuraattori ja muu henkilökunta) ohjaavat oppilaita ensimmäisestä yhdeksänteen luokkaan saakka.

Tampereella oppilaat ovat valmistavalla luokalla yleensä vuoden. Jokaiselle oppilaalle tehdään oppimissuunnitelma (katso liitteet), joka seuraa oppilaan mukana ja jota täydennetään yleisopetuksessa. Valmistavat luokat on hajasijoitettu ympäri kaupunkia ja oppilaat sijoitetaan mieluiten omaan koulupiiriinsä tai lähelle sitä.

Moni Etelä-Hervannan koulun valmistavan luokan oppilaista jää jatkamaan koulupolkuaan kouluumme. Valmistavat luokat ovat osa koulua. Luokat on sijoitettu keskelle koulua ja ne osallistuvat koulun arkipäivän kaikkiin toimintoihin. Kaikki ikäryhmät 7 - 17 vuoteen voivat toimia yhdessä mm. kuvaamataidossa, käsitöissä ja musiikissa. Oman ryhmänsä lisäksi opettajat opettavat yhdessä kaikkia valmistavia luokkia. Luokassa voi olla kolmekin ryhmää opettajineen yhtä aikaa. Joissakin aineissa oppilaita on ryhmitelty taitotason eikä iän perusteella. Näin saadaan esim. matematiikan ja englannin oppilasryhmät toimivimmiksi.


Hyviksi koettuja käytänteitä Etelä-Hervannan koulussa

INTEGRAATIO
Integraatio toimii hyvin sekä ala- että yläkoulun puolella. Oppilaat lähtevät integraatioon heti koulun alkaessa, mahdollisimman pian. Ensimmäiset integraatioaineet ovat sellaisia, joissa kielitaito ei ole esteenä. Alakoulun puolella ensimmäiset aineet ovat usein YPI ja käsityöt.. Yläkoulun puolella ensimmäisiä aineita ovat liikunta (tytöt ja pojat erikseen), kuvaamataito ja kotitalous. Integraatiokäytäntöä on toteutettu on koulussamme valmistavien luokkien tulosta saakka ja tällä hetkellä se toimii hyvin.
Oppilaat menevät innoissaan suomalaiseen luokkaan, kiitos vastaanottavien opettajien. Koulussamme integraatioon mennään sekä pienissä ryhmissä että yksitellen. Myös vastaanottavien luokkien oppilaat suhtautuvat tulijoihin myönteisesti. Käytäntö sanelee joka vuosi integraation laajuuden ja toiminnan. Jos mahdollista, alakoulun puolella valitaan maahanmuuttajaoppilaalle oma ns. kotiluokka, jossa hän myöhemmin jatkaa opiskeluaan. Yläkoulussa integraatio on luokatonta. Siirtymävaiheessa voi yläkoulussakin oppilaalla olla jaksoja omalla tulevalla luokallaan.

TUKIJAKSOT
Yleisopetuksen oppilaat voivat joissakin tapauksissa opiskella tukijaksoilla valmistavilla luokilla. Tukijaksojen pituus vaihtelee; ne ovat oppilaskohtaisia. Joskus oppilaita on tullut jaksolle myös toisista kouluista.Yhtenäiskoulun vahvuus tulee esille mahdollisuutena tarjota joustavia tukijaksoja eri luokkien oppilaille. Rajat sekoittuvat kaikilla mahdollisilla tavoilla.

SAMANAIKAISOPETUS
Samanaikaisopetus toimii sekä valmistavien luokkien sisällä että yhdessä yleisopetuksen kanssa. Valmistavien luokkien opettajat voivat mennä yleisopetuksen tunneille joko koko ryhmän tai yksittäisten oppilaiden kanssa. Koulussamme on jokaisessa luokassa useita maahanmuuttajaoppilaita, joten valmistavan luokan opettajan apu yleisopetuksen luokassa on tervetullutta. Valmistavien luokkien opettajat tuntevat kaikki koulun maahanmuuttajaoppilaat ja heidän taustansa. Eri luokkatasoihin tutustuminen on tärkeää valmistavan luokan opettajalle. Hänen tulee pitää tuoreessa muistissa, mihin maahanmuuttajaoppilaiden oppimispolku johtaa.

YLEISOPETUKSEN TUETTU PIENRYHMÄ
Koulussamme toimii toista vuotta yleisopetuksen tuettu pienryhmä, jossa on sekä suomalaisia että maahanmuuttajaoppilaita. Ryhmän oppilaat voivat opiskella oman oppimissuunnitelman mukaan. Oppilaat opiskelevat omassa ryhmässään, integraatiossa ja yleisopetuksessa. Tässä ryhmässä on mahdollisuus joustavaan työskentelyyn. Oppilaat ovat ryhmän jäseninä eri pituisia jaksoja, muutamasta viikosta kolmeen vuoteen. Ryhmässä on noin kymmenen oppilasta.

KERHOT
Koulussamme toimii erilaisia maahanmuuttajille tarkoitettuja kerhoja. Tällä hetkellä tyttökerhoa vetää Tampereen kaupungin nuorisotyön ohjaajat. Liikuntakerhoa pojille ja musiikkikerhoa kaikille valmistavien luokkien oppilaille pitävät oman koulun opettajat. Läksyjenlukukerho kokoontuu kerran viikossa ja vetäjinä ovat suomalaiset ja maahanmuuttajataustaiset opiskelijat. Kehitteillä on uusia kerhoja, jotka ovat aina tervetulleita tukemaan kotoutumista.

MAMUTIIMI
Koulumme toimii tiimeissä, joihin kukin liittyy oman valintansa mukaan. Maahanmuuttajatiimissä on kymmenen henkeä. Tapaamme kerran kuussa, jolloin käsitellään ajankohtaiset asiat ja suunnitellaan tulevia tapahtumia. Tiimi on järjestänyt esim. kotikielen opettajien esittelyjä, eri kulttuureihin tutustumista ja erilaisia tapahtumia (esim. SPR:n Maahanmuuttajan tie -päivän). Tiimi teki viime vuonna huoneentaulun kaikille opettajille, joilla on luokassaan maahanmuuttajia.
Tampereen kaupungin maahanmuuttajakoordinaattori vierailee tiimissä samoin kuin monet muut yhteistyökumppanit.

YHTEISTYÖKUMPPANIT
Maahanmuuttajaoppilaiden asioita hoidetaan yhteistyössä mm. ulkomaalaistoimiston, vastaanottokeskuksen, poliisin, työvoimatoimiston ja nuorisotoimen kanssa. Hyvät suhteet ovat syntyneet vuosien mittaan ja toimintaa on kehitetty yhteistyössä. Säännölliset tapaamiset ja eri projektit yhdistävät koulua ja ympäröivää yhteiskuntaa.

VALMISTAVIEN LUOKKIEN OPETTAJIEN KOKOONTUMISET
Tampereen kaupungin valmistavien luokkien opettajat ovat kokoontuneet jo vuosia neljä - viisi kertaa vuodessa pohtimaan yhteisiä asioita. Kokouksiin osallistuu myös Tampereen kaupungin maahanmuuttajakoordinaattori. Kokoukset koetaan tärkeiksi ja hyviksi ja ne poikivat useita ideoita yhteistyöhön ja koulutukseen. Esimerkiksi yläkoulujen valmistavat opettajat tekevät yhdessä oppimateriaalia. Myös oppilaat tapaavat ja tutustuvat toisiinsa erilaisissa tapahtumissa ja yhteisissä opetustuokioissa eri koulujen kesken. Alakoulujen oppilaat ovat retkeilleet toistensa luona mahdollisuuksien mukaan.

Kotikielen opettajat ja valmistavien luokkien opettajat ovat pitäneet yhteisiä VESO-päiviä, jolloin ohjelmassa on ollut mm. eri koulusysteemeihin ja kulttuureihin tutustuminen.

Liitteet

> Huoneentaulu maahanmuuttajaoppilaiden opettajille
> Etelä-Hervannan koulun maahanmuuttajaoppilaan tukiverkosto -kaavio
> Tampereen kaupungin peruskoulun maahanmuuttajaopetuksen opetussuunnitelma (PDF)
   > Etelä-Hervannan koulun lisäykset Tampereen maahanmuuttaja-OPSiin