Opetus
Etelä-Hervannan koulun maahanmuuttajien
oppimispolun käytänteitä
Tampereen
maahanmuuttajaopetuksen opetussuunnitelma:
Etelä-Hervannan
koulun lisäykset
Seija Laalo-Ristilä, Elina Liinamaa,
Marja Mustonen
Etelä-Hervannan koulun lisäykset lihavoitu
Yleinen osa: 6.4 Maahanmuuttajat
Etelä-Hervannan koulussa opetusta koordinoivat alkuvaiheessa
valmistavan luokan opettajat, perusopetukseen siirtymisen
jälkeen luokanopettajat, luokanvalvojat ja S2-opettajat.
LIITE 3
PERUSOPETUKSEEN VALMISTAVAN OPETUKSEN OPETUSSUUNNITELMAN
PERUSTEET
2. Perusopetukseen valmistavan opetuksen tavoitteet ja keskeiset
sisällöt
2.1 Yleiset tavoitteet
Taito- ja taideaineiden perään:
Etelä-Hervannan koulussa valmistavan opetuksen yhtenä
tavoitteena on kehittää oppilaiden sosiaalisia taitoja
ja yhteistyötaitoja. Opetuksessa kiinnitetään
erityistä huomiota hyviin tapoihin, toisen ihmisen ja
ympäristön huomioon ottamiseen ja kunnioittamiseen.
Koulussamme vahvistetaan oppilaan sitoutumista opiskeluun
ja kannustetaan vastuun ottamiseen omasta työstään.
Käytännön tavoitteena on opettaa oppilas
selviytymään erilaisissa arki- ja kouluelämän
tilanteissa suomen kielellä. Opetuksessa käytetään
oppilaskeskeisiä ja monipuolisia työtapoja. Opetus
pohjautuu ilon ja onnistumisen elämyksiin.
Valmistavan opetuksen aikana oppilaat tutustuvat tietokoneen
käyttöön ja tietotekniikka on soveltuvin osin
osana opetusta.
3. Perusopetukseen valmistavan opetuksen opetussuunnitelma
Etelä-Hervannan koulussa valmistavien luokkien opettajat
määrittelevät opetuksen integraation kokonaislaajuuden
ja vastaavat siitä yhdessä perusopetuksen opettajien
kanssa.
Valmistava opetus, oppilashuolto, erityisopetus ja oppilaan
ohjaus tekevät yhteistyötä tarvittaessa.
5. Opiskelun yleinen tuki
Kodin ja koulun välinen yhteistyö
Valmistavan vaiheen aikana opettajat ja huoltajat ovat
jatkuvassa yhteydessä toisiinsa. Henkilökohtaisia
tapaamisia ja yhteisiä tilaisuuksia järjestetään
tarpeen mukaan. Koteihin lähetetään myös
erilaisia tiedotteita.
Oppilaanohjaus
Valmistavien luokkien aikana tavoitteena on antaa oppilaalle
tietoa erilaisista koulutusmahdollisuuksista yhteistyössä
opettajien, oppilaitosten, oppilashuollon ja viranomaisten
kanssa.
Tampereen osuuden jälkeen:
Valmistavien luokkien opettajat saattavat oppilaat henkilökohtaisesti
vastaanottavaan kouluun. Myös huoltajilla on mahdollisuus
osallistua tilaisuuteen.
6. Oppilaan arviointi
Etelä-Hervannan koulussa oppilas saa sanallisen arvioinnin
kaksi kertaa vuodessa syys- ja kevätlukukauden lopussa.
Arvioinnilla ohjataan ja kannustetaan oppilaan opiskelua
sekä kehitetään edellytyksiä itsearviointiin.
Arvioinnin tehtävänä on antaa oppilaalle ja
hänen huoltajilleen tietoa opintojen edistymisestä,
työskentelytaidoista ja käyttäytymisestä.
Lukuvuoden aikana arvioinnista keskustellaan tapaamisissa
huoltajien kanssa.
<<
edellinen
|