Moped
Lomakkeet
Opetus
Koulun arki
Terveys
Oppilashuolto
Koti ja koulu
Kulttuurit
Materiaalit
Kalenteri
Sivuinfo
Haku
 

Opetus Etelä-Hervannan koulun maahanmuuttajien oppimispolun käytänteitä

Tampereen maahanmuuttajaopetuksen opetussuunnitelma:

Etelä-Hervannan koulun lisäykset

Seija Laalo-Ristilä, Elina Liinamaa, Marja Mustonen

Etelä-Hervannan koulun lisäykset lihavoitu

Yleinen osa: 6.4 Maahanmuuttajat

Etelä-Hervannan koulussa opetusta koordinoivat alkuvaiheessa valmistavan luokan opettajat, perusopetukseen siirtymisen jälkeen luokanopettajat, luokanvalvojat ja S2-opettajat.

LIITE 3

PERUSOPETUKSEEN VALMISTAVAN OPETUKSEN OPETUSSUUNNITELMAN PERUSTEET

2. Perusopetukseen valmistavan opetuksen tavoitteet ja keskeiset sisällöt

2.1 Yleiset tavoitteet

Taito- ja taideaineiden perään:

Etelä-Hervannan koulussa valmistavan opetuksen yhtenä tavoitteena on kehittää oppilaiden sosiaalisia taitoja ja yhteistyötaitoja. Opetuksessa kiinnitetään erityistä huomiota hyviin tapoihin, toisen ihmisen ja ympäristön huomioon ottamiseen ja kunnioittamiseen. Koulussamme vahvistetaan oppilaan sitoutumista opiskeluun ja kannustetaan vastuun ottamiseen omasta työstään.

Käytännön tavoitteena on opettaa oppilas selviytymään erilaisissa arki- ja kouluelämän tilanteissa suomen kielellä. Opetuksessa käytetään oppilaskeskeisiä ja monipuolisia työtapoja. Opetus pohjautuu ilon ja onnistumisen elämyksiin.

Valmistavan opetuksen aikana oppilaat tutustuvat tietokoneen käyttöön ja tietotekniikka on soveltuvin osin osana opetusta.

3. Perusopetukseen valmistavan opetuksen opetussuunnitelma

Etelä-Hervannan koulussa valmistavien luokkien opettajat määrittelevät opetuksen integraation kokonaislaajuuden ja vastaavat siitä yhdessä perusopetuksen opettajien kanssa.

Valmistava opetus, oppilashuolto, erityisopetus ja oppilaan ohjaus tekevät yhteistyötä tarvittaessa.

5. Opiskelun yleinen tuki

Kodin ja koulun välinen yhteistyö

Valmistavan vaiheen aikana opettajat ja huoltajat ovat jatkuvassa yhteydessä toisiinsa. Henkilökohtaisia tapaamisia ja yhteisiä tilaisuuksia järjestetään tarpeen mukaan. Koteihin lähetetään myös erilaisia tiedotteita.

Oppilaanohjaus

Valmistavien luokkien aikana tavoitteena on antaa oppilaalle tietoa erilaisista koulutusmahdollisuuksista yhteistyössä opettajien, oppilaitosten, oppilashuollon ja viranomaisten kanssa.

Tampereen osuuden jälkeen:

Valmistavien luokkien opettajat saattavat oppilaat henkilökohtaisesti vastaanottavaan kouluun. Myös huoltajilla on mahdollisuus osallistua tilaisuuteen.

6. Oppilaan arviointi

Etelä-Hervannan koulussa oppilas saa sanallisen arvioinnin kaksi kertaa vuodessa syys- ja kevätlukukauden lopussa.

Arvioinnilla ohjataan ja kannustetaan oppilaan opiskelua sekä kehitetään edellytyksiä itsearviointiin. Arvioinnin tehtävänä on antaa oppilaalle ja hänen huoltajilleen tietoa opintojen edistymisestä, työskentelytaidoista ja käyttäytymisestä. Lukuvuoden aikana arvioinnista keskustellaan tapaamisissa huoltajien kanssa.

<< edellinen