Opetus
Maahanmuuttajien arvioinnista
Hanna Matero-Peltonen ja Emmi Katajamäki
Uuden
perusopetussuunnitelman mukaan oppilaan arvioinnin tulee aina
pohjautua asetettuihin tavoitteisiin siihen, mitä koulussa
opetetaan. Arviointi nähdään kokonaisuutena,
jossa huomiota kiinnitetään erityisesti jatkuvan
palautteen antamiseen sekä yhteistyöhön huoltajien
kanssa. Maahanmuuttajien arvioinnissa tulee myös ottaa
huomioon oppilaan tausta ja vähitellen kehittyvä
suomen kielen taito. Itsearvioinnilla osana jatkuvaa arviointia
on merkittävä tehtävä oppilaan oppimisprosessissa.
Arviointi jaetaan opintojen aikana annettavaan arviointiin
ja päättöarviointiin.
Oppilaan arviointi perustuu osaamisen tason ja edistymisen
tason arviointiin. Osaamisen tasoa arvioidaan suhteessa valtakunnallisiin
hyvän osaamisen kuvauksiin ja yleensä arviointi
tapahtuu numeroarvosteluna. Edistymisen tasoa taas tulisi
arvioida sanallisesti. Edistymistä arvioidaan suhteessa
oppilaan lähtötilanteeseen ja oppilaan omiin tavoitteisiin.
Maahanmuuttajaoppilaiden kohdalla tämä saattaa helposti
johtaa väärinymmärryksiin, sillä annettu
numero saattaa olla heikko tai välttävä, vaikka
oppilaan työskentely ja edistyminen olisikin ollut erittäin
positiivista. Palautteen tulkitseminen oikein edellyttääkin
jatkuvaa yhteistyötä kodin ja koulun välillä.
Jatkuvan palautteen ja arvioinnin merkitys korostuu uudessa
opetussuunnitelmassa entisestään. Arviointipalautetta
tulee antaa lukuvuoden aikana riittävästi ja monipuolisesti
niin, että oppilas itsekin ymmärtää palautteen
perusteet. Arviointipalautetta annetaan kaikissa oppiaineissa
osaamisen ja edistymisen lisäksi työskentelystä
ja käyttäytymisestä. Luonteeltaan arviointi
on jatkuvaa, kannustavaa ja itseluottamusta vahvistavaa. Näin
ollen jatkuvuuteen olisi syytä kiinnittää huomiota
ja sen tulisi näkyä koko yhtenäiskoulun ajan,
myös siirryttäessä alakoulusta yläkouluun.
Arviointipalautetta voidaan antaa suullisesti ja kirjallisesti,
sanallisesti, numeroarviointina tai näiden yhdistelmänä.
Maahanmuuttajien kohdalla voidaan käyttää sanallista
arviointia koko perusopetuksen ajan päättöarviointia
lukuun ottamatta. Numeroarvostelu olisi kuitenkin syytä
aloittaa niin, että oppilas on hyvissä ajoin ennen
päättöarviointia tietoinen omista kyvyistään
ja taidoistaan. Numeroarvostelua käytettäessä
todistuksesta ilmenee kukin aine omalla arvosanalla niillä
luokka-asteilla, joilla ainetta opetetaan. Äidinkieli
ja kirjallisuudesta merkitään ne oppimäärät,
jotka kuuluvat oppilaan opinto-ohjelmaan sekä oman tunnustuksen
mukainen uskonnon opetus.
Maahanmuuttajaoppilaiden
kohdalla on käytettävä monipuolisia, joustavia
ja oppilaan tilanteeseen soveltuvia arviointimenetelmiä,
jotta oppilas pystyy osoittamaan osaamisensa suomen kielen
puutteista huolimatta. Maahanmuuttajaoppilaiden kohdalla onkin
käytetty tavallisten kokeiden lisäksi tai sijasta
suullisia kokeita tulkin avustuksella tai oppilaan omalle
äidinkielelle käännettyjä kokeita. Toisinaan
oppilailla on sanakirjan käyttö ollut sallittua.
Mainitut järjestelyt ovat ajoittain kuitenkin johtaneet
oppilaan vääristyneeseen kuvaan omasta osaamisestaan
ja samalla heikentäneet motivaatiota opiskella suomen
kieltä. Tämä saattaa päättöarvioinnin
kohdalla johtaa oppilasta harhaan; hyvät arvosanat todistuksessa
eivät takaa sitä, että jatko-opinnoissa tarvittavat
ja vaadittavat tiedot olisivat hallinnassa suomen kielellä,
kuten annetut arvosanat virheellisesti saattavat antaa ymmärtää.
Oppilas voi siirtyä seuraavalle vuosiluokalle, jos hän
on suorittanut hyväksytysti kaikkien opetussuunnitelmassa
määriteltyjen oppiaineiden tavoitteet. Hänet
voidaan siirtää seuraavalle vuosiluokalle myös,
vaikka hänellä olisi hylättyjä suorituksia,
jos arvioidaan siitä huolimatta hänen suoriutuvan
seuraavasta luokasta. Jos oppilaalla on hylättyjä
suorituksia, tulee hänelle varata mahdollisuus osoittaa
erillisessä kokeessa hallitsevansa opetetut asiat. Koe
voidaan järjestää lukuvuoden aikana tai sen
päätyttyä.
Jos oppilaalla on hylätty suoritus yhdessä tai
useammassa oppiaineessa ja arvioidaan, ettei hän selviydy
seuraavasta luokasta voidaan hänet jättää
vuosiluokalle. Luokalle jättäminen ei vaadi hylättyjä
arvosanoja, vaan myös yleinen heikko koulumenestys voi
olla luokalle jättämisen syynä. Jos oppilas
opiskelee oman opinto-ohjelman mukaisesti, luokalle voidaan
jättää vain yleisen heikon koulumenestyksen
perusteella. Ennen luokallejättämispäätöstä
on käytettävä kaikki tukitoimet, joilla oppilasta
voitaisiin auttaa. Oppilaan luokallejättäminen tulee
aina tehdä yhteisymmärryksessä huoltajan kanssa.
|