Moped
Lomakkeet
Opetus
Koulun arki
Terveys
Oppilashuolto
Koti ja koulu
Kulttuurit
Materiaalit
Kalenteri
Sivuinfo
Haku
 

Opetus

Maahanmuuttajataustaisen lapsen puheen kehitys ja sen tukeminen

Puheterapeutti Heli Knuutila (Tutoris Oy) piti koulutuksen puheen kehityksestä ja sen tukemisesta 4.10.2010. Hänen diaesityksensä on ohessa.

Ajatuksia kurssin pohjalta kokosivat Auli Pettersson (Varissuon koulun valmistava opetus), Tuija Salminen (Varissuon koulun alkuluokka) ja Jaana Leino-Laakso (Kerttulin koulun valmistava opetus).

Teoriaosuudessa saimme tietoa puheen ja kielen normaalista, viivästyneestä ja poikkeavasta kehityksestä sekä monikielisyydestä ja maahanmuuttajataustan näille asettamista haasteista. Toiminnallisessa osuudessa tutustuimme erilaisiin tapoihin tukea lapsen puheen ja kielen kehitystä arjessa sekä saimme tietoa, välineitä ja vinkkejä maahanmuuttajataustaisen lapsen puheen ja kielen tukemiseen päivähoidossa, esi- ja alkuopetuksessa.

Taas päädyimme siihen, että paras tulos suomen opiskelussa syntyy, jos lapsi osaa hyvin omaa äidinkieltään. Kotona tarvitaan johdonmukaista periaatetta, että vanhemmat puhuvat omaa äidinkieltään lapsen kanssa. Oma äidinkieli mahdollistaa minän, tunteiden ja ajattelun kehityksen ja luo perustan myös muiden kielien omaksumiselle. Tästä johtuen olisi hyvä painottaa vanhemmille rikasta oman kielen käyttöä.

Jokainen tilanne sekä koulussa että kotona on kielen käyttämistä ja oppimista. Lapsi on hyvä ottaa mukaan esim. kotiaskareisiin. Samalla puhutaan ja kerrotaan niistä asioista joita tehdään. Näin lapsi oppii, kieli kehittyy ja sanavarasto kasvaa.

Esille tuli mielenkiintoinen näkökulma kieleen sosiaalistumisesta eri kulttuureissa. Länsimainen tapa omaksua kieltä varhaisvaiheessa on yksilökeskeinen. Monissa muissa kulttuureissa lapsi oppii kielen yhteisöllisesti (diassa vertailut).

Eleet, ilmeet ja merkit ymmärretään usein eri tavoin eri kulttuureissa, siksi on aina hyvä tutustua lapsen kulttuuritaustaan. Tunteiden tunnistaminen ja nimeäminen saattaa olla lapselle hankalaa, joten tätä on hyvä harjoitella paljon turvallisessa vuorovaikutuksessa.

Yleinen käsitys on ollut, että kaksi- tai monikielisyys saattaa hidastaa lapsen kielenkehitystä jonkin verran. Saimme kuulla mielenkiintoista uutta tutkimustulosta siitä, että monikielisen lapsen hitaampi kielellinen kehitys saattaa olla virheoletus.

Edelleen säilyy ongelmana, onko lapsen oppimisvaikeuksissa kyseessä kielellinen erityisvaikeus (ent. dysfasia) vai puutteellinen kielitaito.

Kurssilaisten ideoita opetukseen:

  • liikuntaharjoitukset parantavat keskittymiskykyä; mm. Kili ja Kuttu (Early Learning) –materiaali
  • erilaisia pelejä mm. Hertan maailma, Leikin ja löydän, 4 vuodenaikaa
  • erilaisia tietokoneohjelmia ks. diat
  • kaikenlaiset kuvat, askartelut ja tekemiset aktivoivat suomen kielen oppimista
  • koti- ja kauppaleikki
  • nukkekoti sopii monen asian oppimiseen
  • tukiviittomat, pcs-kuvat

> Avaa diat (PDF 850 kt)

Lisätty 15.11.2010