Koulun arki
Monikulttuurisen koulun arkea ja juhlaa
Usein kysyttyjä kysymyksiä
Johanna
Järvinen, luokanopettaja, Varissuon koulu, Turku
johanna.jarvinen@tkukoulu.fi
Annele Laaksonen, erityisopettaja, Turun
normaalikoulu, Turku
annele.laaksonen@utu.fi
Varissuon
koulu ja Turun
normaalikoulu sijaitsevat toistensa naapureina Itä-Turun
alueella Varissuon lähiössä. Lähiö
on Turun suurin asuntoalue, jossa maahanmuuttajataustaisen
väestön osuus on suuri. Ensimmäiset suuremmat
maahanmuuttajaryhmät saapuivat Varissuolle 1990-luvun
alussa. Nykyisin Varissuon koulun noin 220 oppilaasta on maahanmuuttajataustaisia
yli 60 %. Turun normaalikoulussa on noin 900 oppilasta, joista
maahanmuuttajataustaisia on noin 30 %.
Varissuolla alueellinen yhteistyö eri hallintokuntien
välillä on tiivistä ja erilaiset projektit
yhdistävät sekä Varissuon asukkaita että
alueen työntekijöitä. Varissuon koulun ja Turun
normaalikoulun keskinäisen yhteistyön lisäksi
muita yhteistyökumppaneita ovat muun muassa kunnan muut
koulut, päiväkodit, lastensuojelu ja muu sosiaalitoimi,
terveydenhuolto, kulttuuritoimi, seurakunta, nuorisotoimi,
korttelipoliisi, asukas- ym. yhdistykset, vapaaehtoistyöntekijät
ja Varissuon huolto. Yhteistyötä helpottaa se, että
palvelut ovat saatavilla alueelta, ne ovat fyysisesti lähellä
toisiaan ja työntekijät tuntevat toisensa.
Varissuon
koulua ja Turun normaalikoulua yhdistää koulujen
muuttuminen monikulttuurisiksi yhteisöiksi. Enää
ei voida puhua monikulttuurisuudesta "eksoottisena mausteena"
vaan monikulttuurisuus on läsnä kaiken aikaa, kaikessa
opetuksessa. Monikulttuurisuus on rikastuttanut koulujen arkea
ja tuonut uusia haasteita. Lisäksi se on herättänyt
useita kysymyksiä, joihin on etsitty ratkaisuja yhdessä
ja erikseen. Tavattuamme opetuksen ammattilaisia muista kouluista
ja kunnista, olemme huomanneet, että koulun monikulttuurisuuskehityksen
alkuvaiheessa toistuvat usein samat kysymykset.
Olemme tässä artikkelissa yrittäneet vastata
tavallisimmin esitettyihin kysymyksiin riviopettajina. Vastaukset
eivät perustu suoraan mihinkään teoriaan tai
lainsäädännöllisesti tarkkaan menettelyyn
vaan ovat kokemuksen mukanaan tuomia ajatuksia ja menettelytapoja
kouluissamme. Joihinkin kysymyksiin olemme vastanneet niukemmin,
sillä toivomme artikkelin herättävän ajatuksia
ja keskustelua sekä poikivan uutta ajatusten vaihtoa.
Kysymykset
Klikkaa kysymystä niin näet vastauksen.
- Miksi yhteistyö maahanmuuttajaperheiden
kanssa on tärkeää?
- Mitä opettajan kannattaisi kertoa
koulusta?
- Miksi on hyvä käyttää
tulkkia?
- Mitä on hyvä ottaa huomioon,
kun varaa tulkin?
- Miten uusi laki tukee jokaisen yksilön
oikeutta tasavertaiseen kohteluun?
- Miten uusi opetussuunnitelma tukee
kulttuuri-identiteettiä ja kansainvälistymistä?
- Osallistuvatko oppilaat kaikkiin oppiaineisiin?
- Miten ruokavaliot otetaan huomioon?
- Saako koulusta olla poissa oman kulttuurin,
esimerkiksi uskonnon juhlien takia?
- Voiko koulu järjestää
esim. joulu- tai itsenäisyysjuhlia loukkaamatta maahanmuuttajataustaisten
oppilaiden vakaumusta? Voiko koulu ottaa huomioon oppilaiden
omiin kulttuureihin liittyviä juhlia?
- Miten maahanmuuttajaoppilaan koulunkäyntiä
tulisi tukea yleisopetuksessa?
|