Koulun arki
Monikulttuurisen koulun arkea ja juhlaa
<< Takaisin
kysymyslistaan | Seuraava kysymys
>>
10. Voiko koulu järjestää esim. joulu- tai
itsenäisyysjuhlia loukkaamatta maahanmuuttajataustaisten
oppilaiden vakaumusta? Voiko koulu ottaa huomioon oppilaiden
omiin kulttuureihin liittyviä juhlia?
Koulun tehtävänä on siirtää suomalaista
kulttuuriperinnettä, johon oleellisesti kuuluvat myös
juhlat. Lapset voivat olla epävarmoja siitä, liittyvätkö
esimerkiksi kaikki jouluun liittyvät asiat tai roolileikit
uskonnon harjoittamiseen ja ovatko ne perheen vakaumusta vastaan.
Jos asia askarruttaa oppilasta tai hänen perhettään,
opettajan on hyvä kertoa heille, mistä on kysymys.
Juhlat ovat osa koulutyötä ja niihin kuuluu osallistua.
Jos juhlassa kuitenkin on uskonnollista sanomaa, oppilaan
ei tarvitse osallistua ohjelmaan aktiivisesti eikä häntä
voi siihen velvoittaa.
Oppilaiden
kulttuureihin liittyvistä ajankohtaisista juhlista voisi
keskustella luokassa ja joskus pyytää oppilaiden
vanhempiakin kertomaan niistä. Esimerkiksi ramadanin
paaston päätösjuhla on muslimeille yhtä
tärkeä kuin joulu suomalaisille. Keskustelu saa
oppilaan tuntemaan, että häntä ja hänen
kulttuuriaan arvostetaan ja samalla myös luokkakaverit
saavat tietoa.
Oppilaat kohtaavat toisiaan arkipäivän tilanteissa
ja se edesauttaa luonnostaan eri kulttuuriryhmien välistä
vuoropuhelua. Toisaalta myös tiedon saanti eri maista
ja kulttuureista esimerkiksi oppitunneilla ehkäisee turhaa
ennakkoluuloa ja pelkoa; löydetään yhdistäviä
asioita, vaikka perheet ovatkin kotoisin eri puolelta maapalloa.
Kouluarkeen liittyvät ristiriitatilanteet hoidetaan yhteistyössä
oppilaiden, opettajien, vanhempien ja oppilashuoltoryhmän
kanssa.
<< Takaisin
kysymyslistaan | Seuraava kysymys
>>
|