Moped
Lomakkeet
Opetus
Koulun arki
Terveys
Oppilashuolto
Koti ja koulu
Kulttuurit
Materiaalit
Kalenteri
Sivuinfo
Haku
 

Koulun arki Monikulttuurisen koulun arkea ja juhlaa

<< Takaisin kysymyslistaan | Seuraava kysymys >>

10. Voiko koulu järjestää esim. joulu- tai itsenäisyysjuhlia loukkaamatta maahanmuuttajataustaisten oppilaiden vakaumusta? Voiko koulu ottaa huomioon oppilaiden omiin kulttuureihin liittyviä juhlia?

Koulun tehtävänä on siirtää suomalaista kulttuuriperinnettä, johon oleellisesti kuuluvat myös juhlat. Lapset voivat olla epävarmoja siitä, liittyvätkö esimerkiksi kaikki jouluun liittyvät asiat tai roolileikit uskonnon harjoittamiseen ja ovatko ne perheen vakaumusta vastaan. Jos asia askarruttaa oppilasta tai hänen perhettään, opettajan on hyvä kertoa heille, mistä on kysymys. Juhlat ovat osa koulutyötä ja niihin kuuluu osallistua. Jos juhlassa kuitenkin on uskonnollista sanomaa, oppilaan ei tarvitse osallistua ohjelmaan aktiivisesti eikä häntä voi siihen velvoittaa.

Oppilaiden kulttuureihin liittyvistä ajankohtaisista juhlista voisi keskustella luokassa ja joskus pyytää oppilaiden vanhempiakin kertomaan niistä. Esimerkiksi ramadanin paaston päätösjuhla on muslimeille yhtä tärkeä kuin joulu suomalaisille. Keskustelu saa oppilaan tuntemaan, että häntä ja hänen kulttuuriaan arvostetaan ja samalla myös luokkakaverit saavat tietoa.

Oppilaat kohtaavat toisiaan arkipäivän tilanteissa ja se edesauttaa luonnostaan eri kulttuuriryhmien välistä vuoropuhelua. Toisaalta myös tiedon saanti eri maista ja kulttuureista esimerkiksi oppitunneilla ehkäisee turhaa ennakkoluuloa ja pelkoa; löydetään yhdistäviä asioita, vaikka perheet ovatkin kotoisin eri puolelta maapalloa. Kouluarkeen liittyvät ristiriitatilanteet hoidetaan yhteistyössä oppilaiden, opettajien, vanhempien ja oppilashuoltoryhmän kanssa.

<< Takaisin kysymyslistaan | Seuraava kysymys >>