Koulun arki
Monikulttuurisen koulun arkea ja juhlaa
<< Takaisin
kysymyslistaan
11. Miten maahanmuuttajaoppilaan koulunkäyntiä
tulisi tukea yleisopetuksessa?
Oppilaan
kaksikielisyyden tukemisessa oman äidinkielen opiskelu,
omankielinen tuki, valmistava opetus ja suomi toisena kielenä
-opiskelu ovat isoja haasteita koululle. Kielen opiskelun
tukemiseen tarvitaan eri opettajaryhmien välistä
yhteistyötä. Oppilaat tarvitsevat aikaa suomen kielen
opiskeluun. Arvioinnissa tulee huomioida, onko oppilas kaikilla
kielen osa-alueilla suomea äidinkielenään puhuvan
vertainen. Ellei näin ole, häntä tulee arvioida
suomi toisena kielenä -oppimäärän mukaisesti.
Opetushallituksessa tehty muistio (2004) sisältää
ensimmäisen Suomessa tehdyn laajan valtakunnallisen selvityksen
maahanmuuttajien opetuksesta. Selvitys kohdistui perusopetuksen
valmistavaan opetukseen, suomi / ruotsi toisena kielenä
-opetukseen, maahanmuuttajien äidinkielen opetukseen
sekä maahanmuuttajien omakieliseen tukiopetukseen, perusopetuksen
suorittamiseen, oppilashuoltoon, oppilaanohjaukseen ja erityisopetukseen.
Maahanmuuttajaopetuksen kehittämisehdotuksista tärkeimpiä
olivat opettajien ja muun koulun henkilökunnan, koulun
ja kodin sekä koulun ja kunnan virkamiesten välisen
yhteistyön lisääminen. Selvityksen mukaan laaja
yhteistyö maahanmuuttajien oman äidinkielen opettajien
ja koulun muun opettajakunnan, etenkin erityisopettajien sekä
oppilashuoltoa ja oppilaanohjausta hoitavan henkilökunnan
välillä olisi toivottavaa. Maahanmuuttajaoppilaiden
oman äidinkielenopettaja nähdään tärkeänä
linkkinä kodin ja koulun välisessä yhteistyössä.
Sekä maahanmuuttajaoppilaiden omakieliseen että
suomenkieliseen tukiopetukseen tarvittaisiin lisäresursseja.
Yksi kehittämisehdotuksista oli monikulttuurisen täydennyskoulutuksen
järjestäminen oppilashuoltohenkilökunnalle.
Maahanmuuttajaoppilaat
itse ja heidän vanhempansa ovat pääsääntöisesti
hyvin koulumyönteisiä ja koulutus tukee oppilaan
kotoutumista sekä sijoittumista jatko-opintoihin ja työelämään.
Erilaisten koulu- ja kokemustaustojen takia oppilaiden oppimisvalmiudet
vaihtelevat huomattavasti. Oppilaat tarvitsevat aikaa monikulttuurisen
identiteetin kehittymiseen, suomen kielen oppimiseen ja kahden
kulttuurin välisen tasapainon löytämiseen.
Maahanmuuttajaoppilaiden koulunkäyntiä tulee tukea
monin tavoin ja heillä tulee olla samanlaiset oikeudet
erityispalveluihin kuin kantaväestön oppilailla.
Maahanmuuttajaperheet kokevat usein lähikoulun lapsensa
kannalta turvalliseksi oppimisympäristöksi. Siksi
erilaiset tuetut pienryhmät ja erityisluokat olisi hyvä
sijoittaa lähelle lapsen kotia. Tarvittaessa maahanmuuttajilla
tulee olla oikeus opiskella myös erityiskoulussa, missä
on pienet opetusryhmät, erityisopettajat ja missä
oppilas saa sekä omankielistä tukea että suomi
toisena kielenä -tukea. Kotoutumisen ja suomen kielen
oppimisen kannalta tulisi välttää pelkästään
maahanmuuttajille tarkoitettujen ryhmien perustamista. Kuitenkin
valmistavan opetuksen pienryhmät ovat erittäin tärkeitä
ja opiskeluaika niissä tulisi määritellä
yksilöllisesti eri oppilaiden kohdalla.
<< Takaisin
kysymyslistaan
|