Moped
Lomakkeet
Opetus
Koulun arki
Terveys
Oppilashuolto
Koti ja koulu
Kulttuurit
Materiaalit
Kalenteri
Sivuinfo
Haku
 

Koulun arki Monikulttuurisen koulun arkea ja juhlaa

<< Takaisin kysymyslistaan

11. Miten maahanmuuttajaoppilaan koulunkäyntiä tulisi tukea yleisopetuksessa?

Oppilaan kaksikielisyyden tukemisessa oman äidinkielen opiskelu, omankielinen tuki, valmistava opetus ja suomi toisena kielenä -opiskelu ovat isoja haasteita koululle. Kielen opiskelun tukemiseen tarvitaan eri opettajaryhmien välistä yhteistyötä. Oppilaat tarvitsevat aikaa suomen kielen opiskeluun. Arvioinnissa tulee huomioida, onko oppilas kaikilla kielen osa-alueilla suomea äidinkielenään puhuvan vertainen. Ellei näin ole, häntä tulee arvioida suomi toisena kielenä -oppimäärän mukaisesti.

Opetushallituksessa tehty muistio (2004) sisältää ensimmäisen Suomessa tehdyn laajan valtakunnallisen selvityksen maahanmuuttajien opetuksesta. Selvitys kohdistui perusopetuksen valmistavaan opetukseen, suomi / ruotsi toisena kielenä -opetukseen, maahanmuuttajien äidinkielen opetukseen sekä maahanmuuttajien omakieliseen tukiopetukseen, perusopetuksen suorittamiseen, oppilashuoltoon, oppilaanohjaukseen ja erityisopetukseen.

Maahanmuuttajaopetuksen kehittämisehdotuksista tärkeimpiä olivat opettajien ja muun koulun henkilökunnan, koulun ja kodin sekä koulun ja kunnan virkamiesten välisen yhteistyön lisääminen. Selvityksen mukaan laaja yhteistyö maahanmuuttajien oman äidinkielen opettajien ja koulun muun opettajakunnan, etenkin erityisopettajien sekä oppilashuoltoa ja oppilaanohjausta hoitavan henkilökunnan välillä olisi toivottavaa. Maahanmuuttajaoppilaiden oman äidinkielenopettaja nähdään tärkeänä linkkinä kodin ja koulun välisessä yhteistyössä.

Sekä maahanmuuttajaoppilaiden omakieliseen että suomenkieliseen tukiopetukseen tarvittaisiin lisäresursseja. Yksi kehittämisehdotuksista oli monikulttuurisen täydennyskoulutuksen järjestäminen oppilashuoltohenkilökunnalle.

Maahanmuuttajaoppilaat itse ja heidän vanhempansa ovat pääsääntöisesti hyvin koulumyönteisiä ja koulutus tukee oppilaan kotoutumista sekä sijoittumista jatko-opintoihin ja työelämään. Erilaisten koulu- ja kokemustaustojen takia oppilaiden oppimisvalmiudet vaihtelevat huomattavasti. Oppilaat tarvitsevat aikaa monikulttuurisen identiteetin kehittymiseen, suomen kielen oppimiseen ja kahden kulttuurin välisen tasapainon löytämiseen. Maahanmuuttajaoppilaiden koulunkäyntiä tulee tukea monin tavoin ja heillä tulee olla samanlaiset oikeudet erityispalveluihin kuin kantaväestön oppilailla. Maahanmuuttajaperheet kokevat usein lähikoulun lapsensa kannalta turvalliseksi oppimisympäristöksi. Siksi erilaiset tuetut pienryhmät ja erityisluokat olisi hyvä sijoittaa lähelle lapsen kotia. Tarvittaessa maahanmuuttajilla tulee olla oikeus opiskella myös erityiskoulussa, missä on pienet opetusryhmät, erityisopettajat ja missä oppilas saa sekä omankielistä tukea että suomi toisena kielenä -tukea. Kotoutumisen ja suomen kielen oppimisen kannalta tulisi välttää pelkästään maahanmuuttajille tarkoitettujen ryhmien perustamista. Kuitenkin valmistavan opetuksen pienryhmät ovat erittäin tärkeitä ja opiskeluaika niissä tulisi määritellä yksilöllisesti eri oppilaiden kohdalla.

<< Takaisin kysymyslistaan