Moped
Lomakkeet
Opetus
Koulun arki
Terveys
Oppilashuolto
Koti ja koulu
Kulttuurit
Materiaalit
Kalenteri
Sivuinfo
Haku
 

Koulun arki Monikulttuurisen koulun arkea ja juhlaa

<< Takaisin kysymyslistaan | Seuraava kysymys >>

3. Miksi on hyvä käyttää tulkkia?

Ammattitulkin käyttö on tärkeää. Tulkin kautta saa tietoa omalla kielellä. Sillä ehkäistään mahdollisia väärinkäsityksiä ja kielellinen tasa-arvo toteutuu. Vanhempia saatetaan joskus erheellisesti luulla haluttomiksi yhteistyöhön koulun kanssa, vaikka yhteistyön esteenä voi olla puutteellinen suomen kielen taito. Osa maahanmuuttajavanhemmista ei koe tarvitsevansa tulkkia, koska heidän sosiaalinen kielitaitonsa on melko hyvä. Käytännössä kuitenkin koulumaailman sanasto on niin spesifiä, että tulkin käyttö on osoittautunut useimmiten tarpeelliseksi. Tulkki voi olla myös opettajan tukena, jotta opettaja saa viestinsä ymmärretyksi. Joillakin perheillä voi olla pelko keskustelun luottamuksellisuudesta. Neuvotteluissa on hyvä tähdentää myös tulkkien vaitiolovelvollisuutta ja heidän ammattirooliaan.

Lapsen käyttö tulkkina ei ole suotavaa kuin ainoastaan sellaisissa tilanteissa, joissa on välitettävä lyhyt, akuutti ja sisällöltään neutraali tieto. Jos lapsi on tulkkina, hän ja muut keskustelun osapuolet joutuvat kiusalliseen tilanteeseen. Lapsen on mahdotonta vaihtaa kaiken aikaa rooleja, olla välillä tulkkina ja välillä lapsena, jonka asioista keskustellaan. Lapsen kielitaito ei välttämättä riitä tulkkina toimimiseen, hänen kehitystasonsa ei riitä kaikkien käsitteiden ja asioiden ymmärtämiseen. Kaikkien sanojen ja yksittäisten lauseiden tai asiakokonaisuuksien suora kääntäminen ei ole edes mahdollista, vaan edellyttää ammattilaista. Lapselta ei voi edellyttää sitä ammattitaitoa, mitä tulkkauksessa vaaditaan.

Lapsi haluaa olla lojaali sekä vanhemmilleen että opettajalle. Lapsen tulee voida kokea vanhempien ja koulun yhteiseksi tavoitteeksi tukea hänen omaa kasvuaan ja oppimistaan. Lapsi joutuu ristiriitatilanteeseen, jos hän joutuu tulkkaamaan erimielisyyksiä, jäähdyttelemään tunnekuohuja tai toimimaan kulttuuritulkkina. Joskus lapsi tai nuori voi tietoisestikin jättää tulkkaamatta tai muuttaa viestiä oman etunsa mukaisesti. Perheen roolit kääntyvät ylösalaisin, lapsesta tulee ikään kuin aikuinen ja vanhempien rooli vanhempina hämärtyy.

Ammattitulkkien saatavuus ainakin suurissa kunnissa ja yleisimmissä kielissä on niin hyvä, että mielestämme tulkin käyttö tarvittaessa on välttämätöntä kodin ja koulun välisessä yhteistyössä.
Virtuaalitulkkaus monipuolistaa tulkkipalveluja ja tulkkaus voi onnistua pienemmillä ja harvinaisimmilla kielillä. Tulkkipalveluja tulisi ylläpitää ja kehittää, jotta niiden käyttö olisi luonteva osa koulun arkea.

<< Takaisin kysymyslistaan | Seuraava kysymys >>