Koulun arki
Monikulttuurisen koulun arkea ja juhlaa
<< Takaisin
kysymyslistaan | Seuraava kysymys
>>
3. Miksi on hyvä käyttää tulkkia?
Ammattitulkin käyttö on tärkeää.
Tulkin kautta saa tietoa omalla kielellä. Sillä
ehkäistään mahdollisia väärinkäsityksiä
ja kielellinen tasa-arvo toteutuu. Vanhempia saatetaan joskus
erheellisesti luulla haluttomiksi yhteistyöhön koulun
kanssa, vaikka yhteistyön esteenä voi olla puutteellinen
suomen kielen taito. Osa maahanmuuttajavanhemmista ei koe
tarvitsevansa tulkkia, koska heidän sosiaalinen kielitaitonsa
on melko hyvä. Käytännössä kuitenkin
koulumaailman sanasto on niin spesifiä, että tulkin
käyttö on osoittautunut useimmiten tarpeelliseksi.
Tulkki voi olla myös opettajan tukena, jotta opettaja
saa viestinsä ymmärretyksi. Joillakin perheillä
voi olla pelko keskustelun luottamuksellisuudesta. Neuvotteluissa
on hyvä tähdentää myös tulkkien vaitiolovelvollisuutta
ja heidän ammattirooliaan.
Lapsen
käyttö tulkkina ei ole suotavaa kuin ainoastaan
sellaisissa tilanteissa, joissa on välitettävä
lyhyt, akuutti ja sisällöltään neutraali
tieto. Jos lapsi on tulkkina, hän ja muut keskustelun
osapuolet joutuvat kiusalliseen tilanteeseen. Lapsen on mahdotonta
vaihtaa kaiken aikaa rooleja, olla välillä tulkkina
ja välillä lapsena, jonka asioista keskustellaan.
Lapsen kielitaito ei välttämättä riitä
tulkkina toimimiseen, hänen kehitystasonsa ei riitä
kaikkien käsitteiden ja asioiden ymmärtämiseen.
Kaikkien sanojen ja yksittäisten lauseiden tai asiakokonaisuuksien
suora kääntäminen ei ole edes mahdollista,
vaan edellyttää ammattilaista. Lapselta ei voi edellyttää
sitä ammattitaitoa, mitä tulkkauksessa vaaditaan.
Lapsi haluaa olla lojaali sekä vanhemmilleen että
opettajalle. Lapsen tulee voida kokea vanhempien ja koulun
yhteiseksi tavoitteeksi tukea hänen omaa kasvuaan ja
oppimistaan. Lapsi joutuu ristiriitatilanteeseen, jos hän
joutuu tulkkaamaan erimielisyyksiä, jäähdyttelemään
tunnekuohuja tai toimimaan kulttuuritulkkina. Joskus lapsi
tai nuori voi tietoisestikin jättää tulkkaamatta
tai muuttaa viestiä oman etunsa mukaisesti. Perheen roolit
kääntyvät ylösalaisin, lapsesta tulee
ikään kuin aikuinen ja vanhempien rooli vanhempina
hämärtyy.
Ammattitulkkien saatavuus ainakin suurissa kunnissa ja yleisimmissä
kielissä on niin hyvä, että mielestämme
tulkin käyttö tarvittaessa on välttämätöntä
kodin ja koulun välisessä yhteistyössä.
Virtuaalitulkkaus monipuolistaa tulkkipalveluja ja tulkkaus
voi onnistua pienemmillä ja harvinaisimmilla kielillä.
Tulkkipalveluja tulisi ylläpitää ja kehittää,
jotta niiden käyttö olisi luonteva osa koulun arkea.
<< Takaisin
kysymyslistaan | Seuraava kysymys
>>
|