Koulun arki
Monikulttuurisen koulun arkea ja juhlaa
<< Takaisin
kysymyslistaan | Seuraava kysymys
>>
1. Miksi yhteistyö maahanmuuttajaperheiden kanssa on
tärkeää?
Uusi
opetussuunnitelma korostaa kodin ja koulun yhteistyötä.
Maahanmuuttajien opetuksessa yhteistyön merkitys korostuu
erityisesti. Yhteistyö monikulttuuristen kotien kanssa
saattaa tuntua työläältä ja ehkä
pelottavaltakin. Tärkeää on kuitenkin luoda
keskustelulle mahdolliset puitteet jo heti oppilaan koulunkäynnin
alussa. Liian usein yhteydenotto maahanmuuttajataustaisten
oppilaiden koteihin tapahtuu vasta ongelmatilanteessa.
Maahanmuuttajaperheiden kanssa yhteistyö vie aikaa.
Voisi ehkä sanoa, että siihen, mihin keskivertosuomalaisperheen
kanssa asioimiseen riittää "vanhempainvartti",
tarvitaan suomea taitamattoman perheen kanssa nelinkertainen
aika. Kiireettömyyden tuntu on avoimen ja tuloksekkaan
yhteistyön tärkein edellytys. Monissa yhteisöllisissä
kulttuureissa vältellään ikävistä
asioista puhumista, etenkin viranomaisten kanssa. Suomalaisopettajien
"suoraan asiaan-tyyli" saattaa tuntua hämmentävältä
ja lukita keskustelun heti alkuvaiheessa. Nyrkkisääntönä
voisi todeta, että, mitä isommasta asiasta on kyse,
sitä enemmän kannattaa varata aikaa, sekä yksittäisiin
tapaamisiin että myös tapaamisten lukumäärään.
Vanhemmille tulee syntyä mielikuva, että heitä
kuunnellaan tasavertaisina keskustelijoina.
Pakolaisperheiden tausta voi olla traumaattinen. Fyysisten
vammojen ja sairauksien lisäksi pakolaisena oloon ja
sitä edeltäneeseen aikaan saattaa liittyä useita
henkiseen tasapainoon vaikuttaneita kokemuksia. Monet vanhemmat
ovat pakolaisuuden myötä joutuneet luopumaan lähes
kaikesta. Tutun fyysisen, kielellisen ja kulttuurisen ympäristön
lisäksi useat ovat menettäneet yhteiskunnallisen
asemansa: sosiaaliset verkostot, elintason ja ammatin. Mahdollisesti
ainoa pääoma, mitä heidän mukanaan on
kulkenut, on arvot ja asenteet. Ei siis ihme, jos vanhemmat
haluavat kaikin voimin pitää kiinni joistakin yksittäisistä
periaatteista ja ylilyöntejäkin tapahtuu. Lapset
ja nuoret integroituvat valtakulttuuriin helpommin kuin heidän
vanhempansa ja imevät etenkin pintakulttuurin ilmiöt
nopeasti. Vanhemmat ovat usein aiheellisestikin huolissaan
lastensa terveen kasvun turvaamisesta kaksi- tai monikulttuurisessa
ilmastossa sekä oman kulttuuriperintönsä säilymisestä
ja siirtämisestä. Opettajan tehtäväksi
jää vanhempien informoiminen siitä, että
monikulttuurinen koulu pyrkii assimilaation sijaan integroimaan
oppilaansa siten, että se parhaansa mukaan tukee lapsen
kasvua monikulttuurisuuteen. Kokemuksemme yhteistyöstä
maahanmuuttajaperheiden kanssa ovat suurimmaksi osaksi myönteisiä.
Vanhemmat ovat aina ensisijaisia lapsensa asiantuntijoita.
Opettaja voi tukea kotia sen kasvatustehtävässä
kyselemällä ja keskustelemalla esimerkiksi lapsen
työskentelytottumuksista ja rajoista, vanhempien käyttämistä
palkkioista ja rangaistuksista. Asiantuntijuutta kannattaa
käyttää pidättyväisesti eikä
kotien yksityisasioihin voi puuttua. Oppilasta koskevissa
hankalissakin tilanteissa koulun moniammatillinen työryhmä
voi yhdessä miettiä, kuka tai ketkä ovat yhteydessä
lapsen vanhempiin ja miten. Opettaja ei saisi ryhtyä
toisen kulttuurin tai uskonnon asiantuntijaksi siitäkään
huolimatta, että hän arvioisi vanhempien mielipiteiden
tai toiminnan johtuvan jostakin muusta kuin esimerkiksi suoraan
uskonnollisista syistä. Kannattaa muistaa, että
emmehän me yhtenäiskulttuurissa kasvaneet valtakulttuurin
edustajatkaan aina ajattele tai toimi samalla tavalla. Ei
siis ole ihme, jos kasvatuksellisia eroja esiintyy maantieteellisesti,
uskonnollisesti, poliittisesti ja sosioekonomisesti sekä
sivistyksellisesti heterogeenisten etnisten ryhmien sisällä.
Turhia yleistyksiä on syytä varoa.
<< Takaisin
kysymyslistaan | Seuraava kysymys
>>
|