Moped
Lomakkeet
Opetus
Koulun arki
Terveys
Oppilashuolto
Koti ja koulu
Kulttuurit
Materiaalit
Kalenteri
Sivuinfo
Haku
 

Koulun arki Monikulttuurisen koulun arkea ja juhlaa

<< Takaisin kysymyslistaan | Seuraava kysymys >>

2. Mitä opettajan kannattaisi kertoa koulusta?

Opettajan kannattaa kertoa vanhemmille suomalaisesta koulusta ja luokan toimintaperiaatteista. Kaikissa kulttuureissa ei ole totuttu yhtä tiiviiseen ja monimuotoiseen kodin ja koulun väliseen yhteistyöhön kuin Suomessa. Meillä Suomessa on tapana ottaa yhteyttä koteihin sekä myönteisissä että kielteisissä asioissa ja rohkaisemme myös vanhempia ottamaan yhteyttä kouluun omaa lastaan koskevissa asioissa. Vanhempien on hyvä tietää, millaisia tapoja lapsen opettajalla on tehdä yhteistyötä. Opettajan on hyvä tiedottaa reissuvihkon käytöstä, läksyjen seurannasta ja muista koulun arkeen liittyvistä asioista. Oppilaan vanhempien mielestä voi esimerkiksi olla tärkeää, että lapsen kotitehtävät on tehty oikein riippumatta siitä, kuka ne on tehnyt. Opettajan tehtäväksi jää kertoa, että kotitehtävien tarkoitus on ohjata oppilasta kantamaan vastuuta tehtävistään ja tarjota mahdollisuus lisäharjoitukseen. Vaikka vanhemmat ja sisarukset voivat seurata lapsen työskentelyä, auttaa lasta tehtävissä ja ennen kaikkea osoittaa kiinnostusta lapsen koulutyöhön, heidän ei kuulu tehdä tehtäviä lapsen puolesta.

Keskusteluissa kannattaa pyrkiä välttämään ammatillisia termejä, jotka saattavat tuottaa tulkillekin käännösvaikeuksia. Muutenkin kannattaa pyrkiä konkreettisuuteen. Vanhemmille on suotava mahdollisuus kysyä heitä askarruttavista asioista. Ensimmäiseen tapaamiseen olisi tärkeää tilata tulkki, koska koulun asiat ovat uusia. Tässä yhteydessä voidaan sopia tulkin tarpeellisuudesta jatkossa.

<< Takaisin kysymyslistaan | Seuraava kysymys >>