Koulun arki
Monikulttuurisen koulun arkea ja juhlaa
<< Takaisin
kysymyslistaan | Seuraava kysymys
>>
2. Mitä opettajan kannattaisi kertoa koulusta?
Opettajan
kannattaa kertoa vanhemmille suomalaisesta koulusta ja luokan
toimintaperiaatteista. Kaikissa kulttuureissa ei ole totuttu
yhtä tiiviiseen ja monimuotoiseen kodin ja koulun väliseen
yhteistyöhön kuin Suomessa. Meillä Suomessa
on tapana ottaa yhteyttä koteihin sekä myönteisissä
että kielteisissä asioissa ja rohkaisemme myös
vanhempia ottamaan yhteyttä kouluun omaa lastaan koskevissa
asioissa. Vanhempien on hyvä tietää, millaisia
tapoja lapsen opettajalla on tehdä yhteistyötä.
Opettajan on hyvä tiedottaa reissuvihkon käytöstä,
läksyjen seurannasta ja muista koulun arkeen liittyvistä
asioista. Oppilaan vanhempien mielestä voi esimerkiksi
olla tärkeää, että lapsen kotitehtävät
on tehty oikein riippumatta siitä, kuka ne on tehnyt.
Opettajan tehtäväksi jää kertoa, että
kotitehtävien tarkoitus on ohjata oppilasta kantamaan
vastuuta tehtävistään ja tarjota mahdollisuus
lisäharjoitukseen. Vaikka vanhemmat ja sisarukset voivat
seurata lapsen työskentelyä, auttaa lasta tehtävissä
ja ennen kaikkea osoittaa kiinnostusta lapsen koulutyöhön,
heidän ei kuulu tehdä tehtäviä lapsen
puolesta.
Keskusteluissa kannattaa pyrkiä välttämään
ammatillisia termejä, jotka saattavat tuottaa tulkillekin
käännösvaikeuksia. Muutenkin kannattaa pyrkiä
konkreettisuuteen. Vanhemmille on suotava mahdollisuus kysyä
heitä askarruttavista asioista. Ensimmäiseen tapaamiseen
olisi tärkeää tilata tulkki, koska koulun asiat
ovat uusia. Tässä yhteydessä voidaan sopia
tulkin tarpeellisuudesta jatkossa.
<< Takaisin
kysymyslistaan | Seuraava kysymys
>>
|