Koulun arki
Monikulttuurisen koulun arkea ja juhlaa
<< Takaisin
kysymyslistaan | Seuraava kysymys
>>
6. Miten uusi opetussuunnitelma tukee kulttuuri-identiteettiä
ja kansainvälistymistä?
Oppilasta
autetaan ymmärtämään suomalaisen ja eurooppalaisen
kulttuuri-identiteetin olemusta, löytämään
oman kulttuuri-identiteettinsä sekä kehittämään
valmiuksiaan kulttuurien väliseen kanssakäymiseen
ja kansainvälisyyteen. Eri kulttuureihin ja elämänkatsomuksiin
tutustumisella luodaan pohjaa ihmisryhmien, kansojen ja kulttuurien
väliselle suvaitsevaisuudelle, arvostamiselle ja luottamukselle
sekä onnistuneelle yhteistyölle ja kansainvälisyydelle.
Monikulttuurinen koulu antaa mahdollisuuden jatkuvaan vuoropuheluun.
Koulun tavoista on hyvä informoida vanhempia ja keskustella
mahdollisista eriävistä näkökannoista.
Esimerkiksi suomalaisten tapa olla hiljaa juhlissa ja kuunnella
esityksiä voi jonkun toisen näkökulmasta tuntua
jäykältä ja ilottomalta, jos itse on tottunut
siihen, että on aktiivisesti mukana. Oppilas toimii usein
perheen tapojen mukaan ja siksi on hyvä kertoa hänelle,
mitä häneltä odotetaan. Maahanmuuttajaoppilaiden
usein kunnioittava käyttäytyminen perheenjäseniään,
ystäviään ja vanhuksia kohtaan voi olla hyvänä
esimerkkinä muillekin. Hyvät käytöstavat
yhdistävät kaikkia kouluyhteisön jäseniä,
niin oppilaita kuin yhteisön aikuisia. Toisista välittämien
näkyy, kuuluu ja tuntuu positiivisesti koko kouluyhteisössä.
Kulttuuri on yhteisöllinen ilmiö ja yksilöt
kasvavat siihen syntymästään saakka erityisesti
perheen ja koulun vaikutuspiirissä. Kuitenkin kukin ihminen
tulkitsee ja soveltaa yhteisöllistä kulttuuria jossain
määrin yksilöllisesti.
Koulussa me näemme lapsissa paljon samanlaisuutta ihon
värin, kielen, ravinnon tai uskonnon eroavaisuuksista
huolimatta. Samat arjen ilot ja surut koskettavat kouluyhteisössä
kaikkia. Maailmassa ei kukaan tule toimeen yksin eikä
viihdy yksin. Jokainen ihminen tarvitsee toista, jokainen
vaikuttaa jonkun toisen elämään.
<< Takaisin
kysymyslistaan | Seuraava kysymys
>>
|