Moped
Lomakkeet
Opetus
Koulun arki
Terveys
Oppilashuolto
Koti ja koulu
Kulttuurit
Materiaalit
Kalenteri
Sivuinfo
Haku
 

Koulun arki Monikulttuurisen koulun arkea ja juhlaa

<< Takaisin kysymyslistaan | Seuraava kysymys >>

6. Miten uusi opetussuunnitelma tukee kulttuuri-identiteettiä ja kansainvälistymistä?

Oppilasta autetaan ymmärtämään suomalaisen ja eurooppalaisen kulttuuri-identiteetin olemusta, löytämään oman kulttuuri-identiteettinsä sekä kehittämään valmiuksiaan kulttuurien väliseen kanssakäymiseen ja kansainvälisyyteen. Eri kulttuureihin ja elämänkatsomuksiin tutustumisella luodaan pohjaa ihmisryhmien, kansojen ja kulttuurien väliselle suvaitsevaisuudelle, arvostamiselle ja luottamukselle sekä onnistuneelle yhteistyölle ja kansainvälisyydelle. Monikulttuurinen koulu antaa mahdollisuuden jatkuvaan vuoropuheluun.

Koulun tavoista on hyvä informoida vanhempia ja keskustella mahdollisista eriävistä näkökannoista. Esimerkiksi suomalaisten tapa olla hiljaa juhlissa ja kuunnella esityksiä voi jonkun toisen näkökulmasta tuntua jäykältä ja ilottomalta, jos itse on tottunut siihen, että on aktiivisesti mukana. Oppilas toimii usein perheen tapojen mukaan ja siksi on hyvä kertoa hänelle, mitä häneltä odotetaan. Maahanmuuttajaoppilaiden usein kunnioittava käyttäytyminen perheenjäseniään, ystäviään ja vanhuksia kohtaan voi olla hyvänä esimerkkinä muillekin. Hyvät käytöstavat yhdistävät kaikkia kouluyhteisön jäseniä, niin oppilaita kuin yhteisön aikuisia. Toisista välittämien näkyy, kuuluu ja tuntuu positiivisesti koko kouluyhteisössä. Kulttuuri on yhteisöllinen ilmiö ja yksilöt kasvavat siihen syntymästään saakka erityisesti perheen ja koulun vaikutuspiirissä. Kuitenkin kukin ihminen tulkitsee ja soveltaa yhteisöllistä kulttuuria jossain määrin yksilöllisesti.

Koulussa me näemme lapsissa paljon samanlaisuutta ihon värin, kielen, ravinnon tai uskonnon eroavaisuuksista huolimatta. Samat arjen ilot ja surut koskettavat kouluyhteisössä kaikkia. Maailmassa ei kukaan tule toimeen yksin eikä viihdy yksin. Jokainen ihminen tarvitsee toista, jokainen vaikuttaa jonkun toisen elämään.

<< Takaisin kysymyslistaan | Seuraava kysymys >>