Kodin
ja koulun yhteistyö
Lausteen
ala-asteen opettajien kokemuksia ja kehittämisideoita
maahanmuuttajien opetuksesta ja kodin ja koulun yhteistyöstä
Saara
Ahonen
Lounais-Suomen Mielenterveysseura ry
2001
Lausteen
ala-asteella on 353 oppilasta, joista 116 on maahanmuuttajia.
Koulussa annetaan maahanmuuttajaoppilaille tukiopetusta viidellä
kielellä: arabian, kurdin, somalian, venäjän
ja vietnamin kielellä. Koulussa moni vieraskielinen lapsi
voi myös opiskella omaa äidinkieltään.
Äidinkielen tunteja järjestetään albanian,
arabian, kurdin, somalian, venäjän ja vietnamin
kielillä.
Lausteen
koulun ja Lounais-Suomen Mielenterveysseuran yhteistyönä
tehtiin syksyllä 2000 selvitys koulun opettajien maahanmuuttajatyöhön
liittyvistä kokemuksista ja kehittämisideoista.
Selvityksen teki Lounais-Suomen Mielenterveysseuran maahanmuuttajalasten
ja -nuorten työntekijänä toimiva psykologi.
Selvitykseen osallistui 17 opettajaa, joista kaksi oli oman
kielistä opettajaa.
Selvityksen
aluksi opettajat täyttivät kyselylomakkeen (Liite
1), jonka tarkoituksena oli orientoida sekä opettajia
että selvityksen tehnyttä psykologia aihealueeseen.
Tämän jälkeen psykologi keskusteli opettajien
kanssa lähinnä neljästä eri teemasta:
1. Mitä toimintatapoja opettaja oli kehittänyt luokassa
auttaakseen maahanmuuttajalapsien oppimista. 2. Mitä
kehittämisideoita opettajalla on liittyen maahanmuuttajalasten
opetukseen, ja miten opetusta voidaan parantaa nykyisillä
resursseilla. 3. Miten yhteistyö lasten oman kielisten
opettajien kanssa oli sujunut. 4. Miten lasten vanhempien
ja opettajien välinen yhteistyö oli sujunut.
Selvityksessä
tuodaan esiin näkemyksiä, joista opettajat olivat
yhtä mieltä ja myös yksittäisten opettajien
mielipiteitä.
Sisältö
>
Toimintatapoja
> Opettajien
kehittämisideoita maahanmuuttajaoppilaiden opettamiseen
> Yhteistyö lasten
oman kielisten opettajien kanssa
> Yhteistyö oppilaiden
vanhempien kanssa
> Yhteenveto
|