Kodin
ja koulun yhteistyö
Opettajien kokemuksia ja kehittämisideoita
<<
edellinen | seuraava
>>
Toimintatapoja,
joita opettaja oli kehittänyt luokassa auttaakseen maahanmuuttajalapsien
oppimista
Opettajat
kertoivat pyrkivänsä käyttämään
tunneilla selkeää, yksinkertaista kieltä, ja
he käyttivät tavallista enemmän aikaa käsitteiden
selittämiseen. He myös havainnollistivat käsitteitä
kuvien avulla ja kirjoittamalla vaikeita sanoja taululle.
Usea opettaja
pyrki parantamaan oppilaidensa opiskelumahdollisuuksia istumajärjestyksen
avulla. Suomen kieltä heikosti taitavia sijoitettiin
luokan eteen istumaan. Joskus heikosti menestyvän oppilaan
viereen sijoitettiin istumaan joko toinen samaa kieltä
puhuva oppilas tai menestyvä suomalainen oppilas. Toisaalta
eräs opettajista oli sitä mieltä, ettei samaa
kieltä puhuvia oppilaita kannattanut laittaa vierekkäin
istumaan, jottei paremmin menestyvä rupeaisi holhoamaan
huonompaa.
Ainoastaan
yksi opettaja kertoi, ettei maahanmuuttajaoppilaiden luokalla
olo ollut vaikuttanut opetukseen ollenkaan. Hän kertoi
luokan oppilaiden tason olevan muutenkin heikko, eikä
hän tästä syystä mielestään
suhtautunut maahanmuuttajaoppilaisiin erilailla.
Koulun
oppilaiden keskuudessa ei opettajien mielestä juurikaan
ilmentynyt syrjintää. Koulun oppilaat olivat tottuneet
maahanmuuttajiin. Toisaalta eräs opettaja kertoi maahanmuuttajalasten
viettävän enimmäkseen aikaa keskenään.
Hän epäili syyksi tapojen eroavaisuuksia ja suomalaisvanhempien
ennakkoluuloja. Opettajan mielestä lapsen kulttuuritausta
ei ollut määräävä tekijä ystävien
saannissa vaan tähän vaikutti enemmänkin lapsen
persoonallisuus.
Yksittäisiä hyväksi koettuja toimintatapoja
Suomen
kielen lukemaan oppimista pyrittiin tehostamaan parityön
keinoin. Oppilaat lukivat pareittain ääneen, jolloin
ääneen lukemisaikaa tuli oppilasta kohden huomattavasti
enemmän kuin jos lukemista harjoiteltaisiin koko luokan
kuullen. Maahanmuuttajaoppilaat saivat kotilukemisekseen helpompia
suomen kielen kirjoja kuin suomalaiset oppilaat.
Muutama
opettaja oli antanut oppilaansa avuksi selkokielisen reaaliaineoppikirjan.
Eräs opettaja oli antanut oppilaille käyttöön
reaaliaineisiin liittyvän suomi-oma kieli -sanaston.
Opettaja oli myös myöntänyt oppilailleen luvan
sanakirjan käyttöön.
Musiikin
tunnilla ei käytetty enää niin usein laulukirjoja,
koska maahanmuuttajaoppilaat eivät ehtineet lukea laulujen
sanoja. Tunneilla opeteltiin lauluja ulkoa.
Muutama
opettaja painotti luottamuksellisen suhteen syntymistä
opettajan ja oppilaan välille. Luottamuksen syntymistä
helpotti, jos opettaja pystyi toimimaan oppilaiden kanssa
muutenkin kuin oppitunneilla. Esimerkiksi yhteiset kerhot
ja retket lisäsivät luottamuksen syntyä. Opettaja
koki hyvän oppilas-opettaja -suhteen lisäävän
myös vanhempien luottamusta opettajaan.
<<
edellinen | seuraava
>>
|