Kodin
ja koulun yhteistyö
Opettajien kokemuksia ja kehittämisideoita
<<
edellinen | seuraava
>>
Opettajien
kehittämisideoita maahanmuuttajaoppilaiden opettamiseen
Opettajat
olivat yhtä mieltä siitä, että oppilaiden
oppimista parantaisi eniten luokkakoon pieneneminen. Opettajien
toiveet oppilaiden enimmäismäärästä
vaihtelivat jonkin verran. Enimmäiskooksi toivottiin
20-25 oppilasta/luokka, mikäli maahanmuuttajaoppilaita
oli 1/4-1/3 oppilaista. Osa opettajista oli sitä mieltä,
että musiikkia, liikuntaa, käsityötä ja
kuvaamataitoa olisi mahdollista opiskella isommassakin luokassa,
mutta muiden aineiden kohdalla luokkakoon tulisi ehdottomasti
olla nykyistä pienempi.
Kokemukset
kouluavustajista vaihtelivat. Avustajat toivat helpotusta
opetukseen, jos he olivat ammattitaitoisia ja heidän
oli mahdollista olla luokassa pidemmän ajanjakson ajan.
Pätevän avustajan kriteereiksi lueteltiin hyvä
suomen kielen taito, motivaatio, oma-aloitteisuus ja tuntemus
koulukulttuurista. Kokemukset maahanmuuttaja-avustajista olivat
melko kielteisiä. Opettajat kertoivat heidän olevan
usein kuin yksi oppilas ja heidän oli vaikea auttaa oppilaita
esim. suomen kielessä ja matematiikassa.
Suurin
osa opettajista toivoi itselleen lisää koulutusta.
Koulutusta toivottiin maahanmuuttajien omista kulttuureista,
niin että maahanmuuttajat itse kertoisivat tavoistaan
ja uskonnon harjoittamiseen liittyvistä rituaaleista
ja säännöistä. Lisäksi opettajat
toivoivat koulutusta maahanmuuttajaoppilaiden oppisuoritusten
arvioinnista. Eräs opettaja toivoi enemmän yhteistyötä
niiden koulujen kanssa, joissa myös oppilaista suuri
määrä oli maahanmuuttajia. Opettajat pitivät
tärkeänä, että koulutusta järjestettäisiin
kouluajalla tai muuten palkallisena.
Opettajien
oli vaikea keksiä, mitä maahanmuuttajaoppilaiden
oppimista parantavia muutoksia nykyisillä resursseilla
olisi mahdollista saada aikaan. Eräs opettaja sanoi olevansa
kiinnostunut kokeilemaan opetusmallia, jolloin oman kielinen
opettaja voisi antaa tukiopetusta rinnakkaisopettajana normaalin
oppitunnin yhteydessä. Yleisesti ottaen opettajat kokivat,
että koulussa oli kokeiltu jo monenlaista, mutta todella
merkittävä parannus syntyisi, jos luokkakoko saataisiin
pienemmäksi.
Muita
opettajien esittämiä parannusehdotuksia
Maahanmuuttajien
kohdalla pitäisi panostaa suomen kielen opiskeluun. Olisi
hyvä, jos muista aineista maahanmuuttajaoppilaiden täytyisi
oppia vain oleellinen.
Reaaliaineiden
oppikirjoista pitäisi saada tiivistelmiä, jotka
olisi kirjoitettu yksinkertaisella suomen kielellä. Eräs
opettaja kertoi olevansa valmis tekemään tällaisia
tiivistelmäkirjoja, jos rahoitus järjestyisi.
Olisi
hyvä, jos perheille voisi antaa sanakirjan. Tämä
on tosin ongelmallista niiden oppilaiden kohdalla, joiden
äidinkielen taito on heikkoa.
Kokeiden
käännättäminen lasten kotikielille antaisi
tärkeää tietoa lapsen osaamisesta. Voisiko
Opetushallitus käännättää kokeita?
Valmistavan
vaiheen opetus kestää nykyään n. ½
vuotta. Jos lapsella ei ennen Suomeen tuloa ole ollut mahdollista
käydä koulua, olisi tärkeää, että
lapsi voisi osallistua vähintään vuoden kestävään
opetukseen, jossa hän voisi keskittyä suomen kielen
opiskeluun.
Myös
muiden kuin suomea toisena kielenä opettavan opettajan
olisi hyvä käyttää äidinkielentunneilla
S-2 oppiaineen materiaalia.
Oppilailla
tulisi olla mahdollisuus osallistua suomi toisena kielenä
tunteihin nykyistä pidempään. Myös valmistava
vaihe on useimpien oppilaiden kohdalla liian lyhyt. Sekä
S-2 tuntien että valmistavan vaiheen tulisi voida kestää
niin kauan, kuin opettajat katsovat niiden olevan kyseiselle
oppilaalle tarpeellisia.
Opettajille
olisi tarpeellista järjestää työnohjausta,
ja myös koulun sisäiseen tiedonkulkuun tulisi saada
parannusta.
Olisi
hyvä, jos maahanmuuttajaoppilaat voisivat saada läksyjen
teossa apua. Usein oppilaiden vanhempien kielitaito on vielä
niin heikkoa, etteivät he voi toimia tukena lapsilleen.
<<
edellinen | seuraava
>>
|