Moped
Lomakkeet
Opetus
Koulun arki
Terveys
Oppilashuolto
Koti ja koulu
Kulttuurit
Materiaalit
Kalenteri
Sivuinfo
Haku
 

Kodin ja koulun yhteistyö Opettajien kokemuksia ja kehittämisideoita

<< edellinen | seuraava >>

Opettajien kehittämisideoita maahanmuuttajaoppilaiden opettamiseen

Opettajat olivat yhtä mieltä siitä, että oppilaiden oppimista parantaisi eniten luokkakoon pieneneminen. Opettajien toiveet oppilaiden enimmäismäärästä vaihtelivat jonkin verran. Enimmäiskooksi toivottiin 20-25 oppilasta/luokka, mikäli maahanmuuttajaoppilaita oli 1/4-1/3 oppilaista. Osa opettajista oli sitä mieltä, että musiikkia, liikuntaa, käsityötä ja kuvaamataitoa olisi mahdollista opiskella isommassakin luokassa, mutta muiden aineiden kohdalla luokkakoon tulisi ehdottomasti olla nykyistä pienempi.

Kokemukset kouluavustajista vaihtelivat. Avustajat toivat helpotusta opetukseen, jos he olivat ammattitaitoisia ja heidän oli mahdollista olla luokassa pidemmän ajanjakson ajan. Pätevän avustajan kriteereiksi lueteltiin hyvä suomen kielen taito, motivaatio, oma-aloitteisuus ja tuntemus koulukulttuurista. Kokemukset maahanmuuttaja-avustajista olivat melko kielteisiä. Opettajat kertoivat heidän olevan usein kuin yksi oppilas ja heidän oli vaikea auttaa oppilaita esim. suomen kielessä ja matematiikassa.

Suurin osa opettajista toivoi itselleen lisää koulutusta. Koulutusta toivottiin maahanmuuttajien omista kulttuureista, niin että maahanmuuttajat itse kertoisivat tavoistaan ja uskonnon harjoittamiseen liittyvistä rituaaleista ja säännöistä. Lisäksi opettajat toivoivat koulutusta maahanmuuttajaoppilaiden oppisuoritusten arvioinnista. Eräs opettaja toivoi enemmän yhteistyötä niiden koulujen kanssa, joissa myös oppilaista suuri määrä oli maahanmuuttajia. Opettajat pitivät tärkeänä, että koulutusta järjestettäisiin kouluajalla tai muuten palkallisena.

Opettajien oli vaikea keksiä, mitä maahanmuuttajaoppilaiden oppimista parantavia muutoksia nykyisillä resursseilla olisi mahdollista saada aikaan. Eräs opettaja sanoi olevansa kiinnostunut kokeilemaan opetusmallia, jolloin oman kielinen opettaja voisi antaa tukiopetusta rinnakkaisopettajana normaalin oppitunnin yhteydessä. Yleisesti ottaen opettajat kokivat, että koulussa oli kokeiltu jo monenlaista, mutta todella merkittävä parannus syntyisi, jos luokkakoko saataisiin pienemmäksi.


Muita opettajien esittämiä parannusehdotuksia

Maahanmuuttajien kohdalla pitäisi panostaa suomen kielen opiskeluun. Olisi hyvä, jos muista aineista maahanmuuttajaoppilaiden täytyisi oppia vain oleellinen.

Reaaliaineiden oppikirjoista pitäisi saada tiivistelmiä, jotka olisi kirjoitettu yksinkertaisella suomen kielellä. Eräs opettaja kertoi olevansa valmis tekemään tällaisia tiivistelmäkirjoja, jos rahoitus järjestyisi.

Olisi hyvä, jos perheille voisi antaa sanakirjan. Tämä on tosin ongelmallista niiden oppilaiden kohdalla, joiden äidinkielen taito on heikkoa.

Kokeiden käännättäminen lasten kotikielille antaisi tärkeää tietoa lapsen osaamisesta. Voisiko Opetushallitus käännättää kokeita?

Valmistavan vaiheen opetus kestää nykyään n. ½ vuotta. Jos lapsella ei ennen Suomeen tuloa ole ollut mahdollista käydä koulua, olisi tärkeää, että lapsi voisi osallistua vähintään vuoden kestävään opetukseen, jossa hän voisi keskittyä suomen kielen opiskeluun.

Myös muiden kuin suomea toisena kielenä opettavan opettajan olisi hyvä käyttää äidinkielentunneilla S-2 oppiaineen materiaalia.

Oppilailla tulisi olla mahdollisuus osallistua suomi toisena kielenä tunteihin nykyistä pidempään. Myös valmistava vaihe on useimpien oppilaiden kohdalla liian lyhyt. Sekä S-2 tuntien että valmistavan vaiheen tulisi voida kestää niin kauan, kuin opettajat katsovat niiden olevan kyseiselle oppilaalle tarpeellisia.

Opettajille olisi tarpeellista järjestää työnohjausta, ja myös koulun sisäiseen tiedonkulkuun tulisi saada parannusta.

Olisi hyvä, jos maahanmuuttajaoppilaat voisivat saada läksyjen teossa apua. Usein oppilaiden vanhempien kielitaito on vielä niin heikkoa, etteivät he voi toimia tukena lapsilleen.

<< edellinen | seuraava >>