Moped
Lomakkeet
Opetus
Koulun arki
Terveys
Oppilashuolto
Koti ja koulu
Kulttuurit
Materiaalit
Kalenteri
Sivuinfo
Haku
 

Kodin ja koulun yhteistyö Opettajien kokemuksia ja kehittämisideoita

<< edellinen | seuraava >>

Yhteistyö lasten oman kielisten opettajien kanssa

Yhteistyö oman kielisten opettajien kanssa toimii opettajien mielestä hyvin, vaikkakin yhteistyö on ollut opettajille aika uutta, eikä kokemuksia ole kertynyt vielä kovin paljoa. Oman kielisten opettajien työnkuva ei ole vielä aivan selkiytynyt kaikille opettajille.

Vastuu siitä, mitä oman kielisillä tukiopetustunneilla opetetaan vaihteli jonkin verran. Osa opettajista kertoi ennen tukiopetustuntia oman kieliselle opettajalle, mitä tunneilla on hyvä käydä läpi. Välillä puolestaan vastuu opiskeltavasta aiheesta oli oppilaalla, eli oppilas kertoi tukiopetustunnilla missä tehtävissä hän tarvitsee apua.

Oman kielisten tukiopettajien tunteja toivottiin kouluun lisää. Eräs opettaja esitti toiveen, että oman kielen tukiopetustunnit voisi järjestää niin, että luokan oppilaat olisivat samaan aikaan eri kielten tukiopetustunneilla. Hän koki ongelmaksi sen, että aina joku oppilas oli luokalta pois tukiopetuksessa. Ongelmaksi koettiin myös se, ettei opettajilla ja oman kielisillä tukiopettajilla ollut riittävästi aikaa keskustella keskenään oppilaasta. Oman kielisten tukiopettajien toivottiinkin voivan selkeästi keskittyä ainoastaan muutamiin kouluihin. Eräs opettaja toivoi tiiviimpää tiimityötä. Tällöin tiimi koostuisi lasta opettavista opettajista, oman kielisestä tukiopettajasta ja äidinkielen opettajasta.

Opettajat suhtautuivat melko epäilevästi lasten äidinkielen oppituntien laatuun. He eivät tienneet mitä ja miten oppitunneilla opetetaan. Ongelmalliseksi koettiin se, ettei kaikki äidinkieltä opettavat osanneet suomen kieltä niin, että kommunikaatio heidän kanssaan olisi ollut mahdollista. Eräs opettaja oli sitä mieltä, että vieraskielisten äidinkielen opetuksen päämäärät tulisi kirjata tarkkaan suunnitelmaan, jonka koulutoimen tulisi vahvistaa.

Oman kieliset opettajat kokivat tärkeänä sen, että lapsille järjestetään suomen kielen opetuksen lisäksi myös oman äidinkielen opetusta. Opetustehtävän lisäksi he kokivat tärkeäksi tehtäväkseen lapsen sopeutumisen tukemisen. Heidän mielestään oli tärkeää, että lapsella oli ammatti-auttajien lisäksi tukenaan myös "etninen tukija". Oman kieliset opettajat toivoivat, että koulu saisi enemmän tietoja oppilaansa perheen taustasta. Olisi hyvä, jos opettajat tietäisivät lapsen aikaisemman koulutaustan lisäksi myös vanhempien koulutustaustan ja luku- ja kirjoitustaidon. He toivoivat myös opettajille lisää koulutusta siitä, miten sotatraumat vaikuttavat lapsiin ja miten työskennellä traumatisoituneiden lasten kanssa.

Oman kielisten opettajien työnkuvaan kuuluu tukiopetustuntien lisäksi myös perhetyö oppilaiden vanhempien kanssa. Yhteistyöhön vanhempien kanssa ei ole varattu mitään tiettyä aikaa, eivätkä opettajat saa tekemästään perhetyöstä mitään korvausta.

<< edellinen | seuraava >>