Kodin
ja koulun yhteistyö
Opettajien kokemuksia ja kehittämisideoita
<<
edellinen | seuraava
>>
Yhteistyö
lasten oman kielisten opettajien kanssa
Yhteistyö
oman kielisten opettajien kanssa toimii opettajien mielestä
hyvin, vaikkakin yhteistyö on ollut opettajille aika
uutta, eikä kokemuksia ole kertynyt vielä kovin
paljoa. Oman kielisten opettajien työnkuva ei ole vielä
aivan selkiytynyt kaikille opettajille.
Vastuu
siitä, mitä oman kielisillä tukiopetustunneilla
opetetaan vaihteli jonkin verran. Osa opettajista kertoi ennen
tukiopetustuntia oman kieliselle opettajalle, mitä tunneilla
on hyvä käydä läpi. Välillä
puolestaan vastuu opiskeltavasta aiheesta oli oppilaalla,
eli oppilas kertoi tukiopetustunnilla missä tehtävissä
hän tarvitsee apua.
Oman kielisten
tukiopettajien tunteja toivottiin kouluun lisää.
Eräs opettaja esitti toiveen, että oman kielen tukiopetustunnit
voisi järjestää niin, että luokan oppilaat
olisivat samaan aikaan eri kielten tukiopetustunneilla. Hän
koki ongelmaksi sen, että aina joku oppilas oli luokalta
pois tukiopetuksessa. Ongelmaksi koettiin myös se, ettei
opettajilla ja oman kielisillä tukiopettajilla ollut
riittävästi aikaa keskustella keskenään
oppilaasta. Oman kielisten tukiopettajien toivottiinkin voivan
selkeästi keskittyä ainoastaan muutamiin kouluihin.
Eräs opettaja toivoi tiiviimpää tiimityötä.
Tällöin tiimi koostuisi lasta opettavista opettajista,
oman kielisestä tukiopettajasta ja äidinkielen opettajasta.
Opettajat
suhtautuivat melko epäilevästi lasten äidinkielen
oppituntien laatuun. He eivät tienneet mitä ja miten
oppitunneilla opetetaan. Ongelmalliseksi koettiin se, ettei
kaikki äidinkieltä opettavat osanneet suomen kieltä
niin, että kommunikaatio heidän kanssaan olisi ollut
mahdollista. Eräs opettaja oli sitä mieltä,
että vieraskielisten äidinkielen opetuksen päämäärät
tulisi kirjata tarkkaan suunnitelmaan, jonka koulutoimen tulisi
vahvistaa.
Oman kieliset
opettajat kokivat tärkeänä sen, että lapsille
järjestetään suomen kielen opetuksen lisäksi
myös oman äidinkielen opetusta. Opetustehtävän
lisäksi he kokivat tärkeäksi tehtäväkseen
lapsen sopeutumisen tukemisen. Heidän mielestään
oli tärkeää, että lapsella oli ammatti-auttajien
lisäksi tukenaan myös "etninen tukija".
Oman kieliset opettajat toivoivat, että koulu saisi enemmän
tietoja oppilaansa perheen taustasta. Olisi hyvä, jos
opettajat tietäisivät lapsen aikaisemman koulutaustan
lisäksi myös vanhempien koulutustaustan ja luku-
ja kirjoitustaidon. He toivoivat myös opettajille lisää
koulutusta siitä, miten sotatraumat vaikuttavat lapsiin
ja miten työskennellä traumatisoituneiden lasten
kanssa.
Oman kielisten
opettajien työnkuvaan kuuluu tukiopetustuntien lisäksi
myös perhetyö oppilaiden vanhempien kanssa. Yhteistyöhön
vanhempien kanssa ei ole varattu mitään tiettyä
aikaa, eivätkä opettajat saa tekemästään
perhetyöstä mitään korvausta.
<<
edellinen | seuraava
>> |