Kodin
ja koulun yhteistyö
Opettajien kokemuksia ja kehittämisideoita
<<
edellinen | seuraava
>>
Yhteistyö
oppilaiden vanhempien kanssa
Usea opettaja
koki, ettei yhteistyö vanhempien kanssa sujunut hyvin.
Opettajat epäilivät syyksi vanhempien huonoa kielitaitoa,
välinpitämätöntä suhtautumista lasten
koulunkäyntiin ja luottamuspulaa opettajia kohtaan. Eräs
opettajista epäili vanhemmilla olevan usein paljon omia
murheita ja tämän vuoksi he eivät jaksaneet
paneutua lasten koulunkäyntiin. Opettajien mielestä
vanhemmat eivät osallistuneet koulun järjestämiin
yleisiin tapahtumiin aktiivisesti, eivätkä he aina
tulleet kouluun, vaikka heitä varten oli tilattu tulkki.
Eräs opettajista sanoi, että maahanmuuttajavanhempien
lisäksi myös suomalaiset vanhemmat olivat passiivisia.
Opettajat
eivät myöskään olleet varmoja siitä,
menevätkö vanhemmille tarkoitetut viestit perille,
sillä viesteistä oli vaikea saada palautetta. Osa
opettajista toivoi vanhemmilta tietoa siitä, mitä
odotuksia heillä oli koulua ja lasten oppimista kohtaan.
Joskus vanhemmilla tuntui olevan hyvin epärealistisia
odotuksia lasten koulumenestyksestä.
Opettajat
kokivat, että maahanmuuttajalapset saavat olla suomalaislapsia
helpommin pois koulusta ja vanhempien on hyvin vaikea hyväksyä
erityiskoulusiirtoja tai luokalle jäämistä.
Opettajat
toivoivat vanhempien olevan aktiivisemmin yhteydessä
kouluun. Toisaalta eräs opettajista koki koulupäivien
olevan niin raskaita, ettei hänellä ollut opetuksen
lisäksi voimia tiiviimpään yhteistyöhön
vanhempien kanssa.
Toisaalta
kaikki opettajat eivät kokeneet yhteistyötä
vanhempien kanssa ongelmallisena. Muutama opettajista uskoi
lähettämiensä viestien menevän vanhemmille,
ja he myös uskoivat vanhempien tulevan tarvittaessa tapaamaan
opettajaa. Eräs opettajista koki saavansa lasten vanhemmilta
hyvinkin myönteistä palautetta. Hän koki maahanmuuttajavanhempien
arvostavan ja olevan kiitollisia opettajalle tämän
opetuksesta.
Yhteistyötä
helpottavaksi tekijöiksi mainittiin
Tulkkipäivät,
eli tulkki on varattu kouluun koko päiväksi ja opettajat
pystyvät varaamaan listasta itselleen sopivan ajan.
Portfolio,
johon oppilaan suoritukset kerätään. Tämän
avulla opettajan on helppo havainnollistaa vanhemmille mitä
lapsi on tehnyt koulussa ja miten hän pärjää
eri oppiaineissa.
Lapsen
oman kielen opettajan osallistuminen, kun opettajat tapaavat
vanhempia ongelmatilanteissa.
Vanhempien
suomen kielen taito. Kun vanhemmat osaavat suomea, kanssakäyminen
heidän kanssaan helpottuu huomattavasti. Eräs vanhemmista
oli jopa pyytänyt lapsen reaaliaineoppikirjan kotiin,
jotta voisi auttaa lasta oppiaineessa.
Opettajan
oma kulttuurituntemus ja kokemus yhteistyöstä maahanmuuttajavanhempien
kanssa työskentelystä.
<<
edellinen | seuraava
>>
|