Moped
Lomakkeet
Opetus
Koulun arki
Terveys
Oppilashuolto
Koti ja koulu
Kulttuurit
Materiaalit
Kalenteri
Sivuinfo
Haku
 

Kodin ja koulun yhteistyö Opettajien kokemuksia ja kehittämisideoita

<< edellinen | seuraava >>

Yhteistyö oppilaiden vanhempien kanssa

Usea opettaja koki, ettei yhteistyö vanhempien kanssa sujunut hyvin. Opettajat epäilivät syyksi vanhempien huonoa kielitaitoa, välinpitämätöntä suhtautumista lasten koulunkäyntiin ja luottamuspulaa opettajia kohtaan. Eräs opettajista epäili vanhemmilla olevan usein paljon omia murheita ja tämän vuoksi he eivät jaksaneet paneutua lasten koulunkäyntiin. Opettajien mielestä vanhemmat eivät osallistuneet koulun järjestämiin yleisiin tapahtumiin aktiivisesti, eivätkä he aina tulleet kouluun, vaikka heitä varten oli tilattu tulkki. Eräs opettajista sanoi, että maahanmuuttajavanhempien lisäksi myös suomalaiset vanhemmat olivat passiivisia.

Opettajat eivät myöskään olleet varmoja siitä, menevätkö vanhemmille tarkoitetut viestit perille, sillä viesteistä oli vaikea saada palautetta. Osa opettajista toivoi vanhemmilta tietoa siitä, mitä odotuksia heillä oli koulua ja lasten oppimista kohtaan. Joskus vanhemmilla tuntui olevan hyvin epärealistisia odotuksia lasten koulumenestyksestä.

Opettajat kokivat, että maahanmuuttajalapset saavat olla suomalaislapsia helpommin pois koulusta ja vanhempien on hyvin vaikea hyväksyä erityiskoulusiirtoja tai luokalle jäämistä.

Opettajat toivoivat vanhempien olevan aktiivisemmin yhteydessä kouluun. Toisaalta eräs opettajista koki koulupäivien olevan niin raskaita, ettei hänellä ollut opetuksen lisäksi voimia tiiviimpään yhteistyöhön vanhempien kanssa.

Toisaalta kaikki opettajat eivät kokeneet yhteistyötä vanhempien kanssa ongelmallisena. Muutama opettajista uskoi lähettämiensä viestien menevän vanhemmille, ja he myös uskoivat vanhempien tulevan tarvittaessa tapaamaan opettajaa. Eräs opettajista koki saavansa lasten vanhemmilta hyvinkin myönteistä palautetta. Hän koki maahanmuuttajavanhempien arvostavan ja olevan kiitollisia opettajalle tämän opetuksesta.

Yhteistyötä helpottavaksi tekijöiksi mainittiin

Tulkkipäivät, eli tulkki on varattu kouluun koko päiväksi ja opettajat pystyvät varaamaan listasta itselleen sopivan ajan.

Portfolio, johon oppilaan suoritukset kerätään. Tämän avulla opettajan on helppo havainnollistaa vanhemmille mitä lapsi on tehnyt koulussa ja miten hän pärjää eri oppiaineissa.

Lapsen oman kielen opettajan osallistuminen, kun opettajat tapaavat vanhempia ongelmatilanteissa.

Vanhempien suomen kielen taito. Kun vanhemmat osaavat suomea, kanssakäyminen heidän kanssaan helpottuu huomattavasti. Eräs vanhemmista oli jopa pyytänyt lapsen reaaliaineoppikirjan kotiin, jotta voisi auttaa lasta oppiaineessa.

Opettajan oma kulttuurituntemus ja kokemus yhteistyöstä maahanmuuttajavanhempien kanssa työskentelystä.

<< edellinen | seuraava >>