Moped
Lomakkeet
Opetus
Koulun arki
Terveys
Oppilashuolto
Koti ja koulu
Kulttuurit
Materiaalit
Kalenteri
Sivuinfo
Haku
 

Kodin ja koulun yhteistyö Opettajien kokemuksia ja kehittämisideoita

<< edellinen

Yhteenveto

Maahanmuuttajalasten opettaminen ja uusien opetusmuotojen kehittäminen on jokaisen Lausteen koulun opettajan arkipäivää. Opettajat kokevat työnsä haasteelliseksi, mutta samalla myös raskaaksi. Moni opettajista koki työnsä vaativuustason nousseen runsaan maahanmuuttajaoppilasmäärän myötä. He toivoivatkin myös koulun ulkopuolisten ihmisten antavan tunnustusta opetustyön erityisvaatimuksista.

Opettajat eivät juurikaan tuoneet esiin kehittämisideoita, joita nykyisillä resursseilla voisi toteuttaa. Opettajien keskuudessa tuntuikin vallitsevan yksimielisyys siitä, että ainoa oppitunteja selvästi helpottava muutos olisi, jos luokkakokoa voitaisiin pienentää. Vähäisempi oppilasmäärä mahdollistaisi sen, että opettaja kykenisi antamaan henkilökohtaisempaa ohjausta.

Opettajat ovat pyrkineet luokassaan tukemaan maahanmuuttajaoppilaan oppimista usein eri keinoin. Opetuskeinojen kehittäminen ja uusien oppimateriaalien hankkiminen on kuitenkin aikaa vievää työtä. Tämän vuoksi koulusta voitaisiin valita muutaman opettajan tiimi, joka voisi olla vastuussa maahanmuuttajaoppilaiden opetuksen kehittämisestä. Tiimi voisi jakaa ideoitaan ja hankkimaansa tietoa muille opettajille, jotka voisivat sitten valita omiin työtapoihin sopivia toimintamalleja.

Yhteistyö oman kielisten opettajien kanssa tuntui toimivan melko hyvin, ja opettajat kokivat oman kielisten opettajien työn merkittäväksi. Oman kielisten opettajien työnkuvaan kuuluu opetuksen lisäksi myös yhteistyö lasten vanhempien kanssa. Koska oman kielisten opettajien rooli erityisesti suomen kieltä puhumattomien perheiden kanssa tehtävässä yhteistyössä on keskeinen, opettajan työpäivää koulussa voisi selkeyttää, jos hänellä olisi aina tietty "päivystystunti" varattuna vanhempien kanssa tehtävään yhteistyöhön.
Opettajilla ei ollut selkeää kuvaa työstä, jota omaa äidinkieltä opettavat maahanmuuttajaopettajat tekevät. Tämän vuoksi olisi tärkeää, että suomalaisten opettajien yhteistyö myös äidinkieltä opettavien maahanmuuttajaopettajien kanssa vahvistuisi.

Opettajat toivoivat yhteistyön maahanmuuttajalasten vanhempien kanssa kehittyvän. He kokivat ongelmalliseksi lähettämiensä viestien perille menon ja myös vanhempien saamisen koulussa järjestettäviin tapaamisiin. Myös opettajien ja vanhempien välisessä yhteistyössä tuntuu oman kielisten opettajien ja avustajien rooli hyvin tärkeältä. Saattaa olla, että kirjoitetut viestit eivät saavuta vanhempia yhtä tehokkaasti kuin puhelinsoitot, jolloin vanhempien kanssa saama kieltä puhuva opettaja tai avustaja voisi esittää vanhemmille opettajan viestin ja samalla myös hälventää niitä mahdollisia ennakkoluuloja, joita viesti saattaa vanhemmassa herättää.

Usea opettaja epäili, ettei maahanmuuttajaperheissä arvostettu koulunkäyntiä niin paljon kuin suomalaisperheissä. He olivat kiinnostuneita kuulemaan, minkä merkityksen vanhemmat koululle antavat ja mitä odotuksia vanhemmilla oli opettajia kohtaan. Lausteen koulun ja Lounais-Suomen Mielenterveysseuran yhteistyö jatkuukin seuraavaksi niin, että Mielenterveysseuran työntekijä tapaa maahanmuuttajaperheiden vanhempia ja selvittää heidän toiveitaan liittyen opetukseen ja kodin ja koulun yhteistyöhön.

<< edellinen