Kodin
ja koulun yhteistyö
Opettajien kokemuksia ja kehittämisideoita
<<
edellinen
Yhteenveto
Maahanmuuttajalasten
opettaminen ja uusien opetusmuotojen kehittäminen on
jokaisen Lausteen koulun opettajan arkipäivää.
Opettajat kokevat työnsä haasteelliseksi, mutta
samalla myös raskaaksi. Moni opettajista koki työnsä
vaativuustason nousseen runsaan maahanmuuttajaoppilasmäärän
myötä. He toivoivatkin myös koulun ulkopuolisten
ihmisten antavan tunnustusta opetustyön erityisvaatimuksista.
Opettajat eivät juurikaan tuoneet esiin kehittämisideoita,
joita nykyisillä resursseilla voisi toteuttaa. Opettajien
keskuudessa tuntuikin vallitsevan yksimielisyys siitä,
että ainoa oppitunteja selvästi helpottava muutos
olisi, jos luokkakokoa voitaisiin pienentää. Vähäisempi
oppilasmäärä mahdollistaisi sen, että
opettaja kykenisi antamaan henkilökohtaisempaa ohjausta.
Opettajat
ovat pyrkineet luokassaan tukemaan maahanmuuttajaoppilaan
oppimista usein eri keinoin. Opetuskeinojen kehittäminen
ja uusien oppimateriaalien hankkiminen on kuitenkin aikaa
vievää työtä. Tämän vuoksi koulusta
voitaisiin valita muutaman opettajan tiimi, joka voisi olla
vastuussa maahanmuuttajaoppilaiden opetuksen kehittämisestä.
Tiimi voisi jakaa ideoitaan ja hankkimaansa tietoa muille
opettajille, jotka voisivat sitten valita omiin työtapoihin
sopivia toimintamalleja.
Yhteistyö
oman kielisten opettajien kanssa tuntui toimivan melko hyvin,
ja opettajat kokivat oman kielisten opettajien työn merkittäväksi.
Oman kielisten opettajien työnkuvaan kuuluu opetuksen
lisäksi myös yhteistyö lasten vanhempien kanssa.
Koska oman kielisten opettajien rooli erityisesti suomen kieltä
puhumattomien perheiden kanssa tehtävässä yhteistyössä
on keskeinen, opettajan työpäivää koulussa
voisi selkeyttää, jos hänellä olisi aina
tietty "päivystystunti" varattuna vanhempien
kanssa tehtävään yhteistyöhön.
Opettajilla ei ollut selkeää kuvaa työstä,
jota omaa äidinkieltä opettavat maahanmuuttajaopettajat
tekevät. Tämän vuoksi olisi tärkeää,
että suomalaisten opettajien yhteistyö myös
äidinkieltä opettavien maahanmuuttajaopettajien
kanssa vahvistuisi.
Opettajat
toivoivat yhteistyön maahanmuuttajalasten vanhempien
kanssa kehittyvän. He kokivat ongelmalliseksi lähettämiensä
viestien perille menon ja myös vanhempien saamisen koulussa
järjestettäviin tapaamisiin. Myös opettajien
ja vanhempien välisessä yhteistyössä tuntuu
oman kielisten opettajien ja avustajien rooli hyvin tärkeältä.
Saattaa olla, että kirjoitetut viestit eivät saavuta
vanhempia yhtä tehokkaasti kuin puhelinsoitot, jolloin
vanhempien kanssa saama kieltä puhuva opettaja tai avustaja
voisi esittää vanhemmille opettajan viestin ja samalla
myös hälventää niitä mahdollisia
ennakkoluuloja, joita viesti saattaa vanhemmassa herättää.
Usea opettaja
epäili, ettei maahanmuuttajaperheissä arvostettu
koulunkäyntiä niin paljon kuin suomalaisperheissä.
He olivat kiinnostuneita kuulemaan, minkä merkityksen
vanhemmat koululle antavat ja mitä odotuksia vanhemmilla
oli opettajia kohtaan. Lausteen koulun ja Lounais-Suomen Mielenterveysseuran
yhteistyö jatkuukin seuraavaksi niin, että Mielenterveysseuran
työntekijä tapaa maahanmuuttajaperheiden vanhempia
ja selvittää heidän toiveitaan liittyen opetukseen
ja kodin ja koulun yhteistyöhön.
<<
edellinen
|