Opetus
Omasta äidinkielestä voimavara
Monikulttuurinen
opetus Vantaalla
<<
edellinen | seuraava
>>
6. Monikulttuurinen opetus Vantaalla
6.1. Vantaan monikulttuurisen opetuksen malli
Esivalmistava opetus
Nykyisin eri kieli- ja kulttuuriryhmiin kuuluvilla lapsilla,
jotka täyttävät saman kalenterivuoden aikana
kuusi vuotta, on mahdollisuus saada esiopetusta Vantaan kouluissa.
Tätä opetusta kutsutaan esivalmistavaksi opetukseksi.
Jos vanhemmat eivät halua laittaa lastansa esivalmistavaan
opetukseen, on lapsi päiväkodissa.
Esivalmistavassa opetuksessa tuetaan lapsen suomen kielen
ja äidinkielen oppimista sekä lisätään
lapsen suomalaisen ja oman kulttuurin tuntemusta. Opetuksen
tavoitteena on antaa lapselle valmiudet koulutyöhön.
Opetusta annetaan suomeksi sekä mahdollisuuksien mukaan
myös muilla kielillä. Opetus on järjestetty
keskitetysti kieliryhmittäin, jotta oman äidinkielen
opetus saadaan vahvistetusti koululle. Opetuksessa on opettajien
tukena omakielisiä avustajia. Esivalmistavan opetuksen
jälkeen lapsi siirtyy joko ensimmäiselle luokalle
tai valmistavan jatkoon. (KUVIO 1 )
Valmistava opetus 7-12 -vuotiaille
Alakouluikäisille 7-12 -vuotiaille lapsille annetaan
valmistavaa opetusta yksi vuosi. Joissakin kouluissa tarjotaan
valmistavaa opetusta tietyille kieliryhmille esim. Viertolan
koulussa toimii venäjän- ja vironkielinen valmistava
opetus, ja Uomarinteen koululle on keskitetty somalinkielinen
opetus.
Oppilaan ikä, tiedot ja taidot ratkaisevat mille perusopetuksen
luokalle hän siirtyy valmistavan opetuksen jälkeen
vai jatkaako hän valmistavan jatko-opetuksessa, jossa
hän voi opiskella yhdestä kahteen vuotta. (KS. KUVIO
1 )
Valmistava opetus 12-14 -vuotiaille
Yläkouluikäisille 12-14 -vuotiaille oppilaille
annetaan myös valmistavaa opetusta. Vuoden valmistavan
opetuksen jälkeen oppilas siirtyy perusopetukseen, valmistavan
jatko-opetukseen tai tarvittaessa laaja-alaiseen erityisopetukseen
tai muihin tukitoimiin. Valmistavan jatko-opetus on tarkoitettu
12-13 -vuotiaille. (KUVIO 2 )
Peruskouluiän ylittäneiden nuorten opetus
15-19 -vuotiaat oppilaat opiskelevat Vantaan avoimen oppimiskeskuksen
(AOK) valmistavassa opetuksessa. Valmistavan opetuksen jälkeen
oppilas siirtyy perusopetuksen yleisopetukseen, pienryhmäopetukseen
tai valmistavan jatko-opetukseen. Valmistavan jatko-opetuksessa
oppilas voi opiskella yhdestä kahteen vuotta. (KUVIO
2 )
Siirtymisajan tuki
Jotta oppilaan siirtyminen valmistavasta opetuksesta perusopetukseen
onnistuisi mahdollisimman hyvin, toimivat valmistavan opetuksen
opettaja, suomi toisena kielenä -opettaja, oman äidinkielen
opettaja sekä tuleva koulu ja luokka, etenkin suomi toisena
kielenä -opettaja, yhteistyössä. Kuusivuotiaat
esivalmistavan oppilaat käyvät tutustumassa tuleviin
kouluihinsa. Valmistavan opetuksen oppilaille tehdään
keväällä kartoitus ja jatkosuunnitelma. Oppilaalla
on oltava harjoittelujakso tulevassa koulussaan ennen siirtymistä
perusopetukseen. Tänä aikana voidaan vielä
tarkentaa oppilaan valmiuksia perusopetukseen siirtymisen
suhteen. Rehtori ottaa uuteen kouluun oppilaat. Tehdyt kartoitukset
ja jatkosuunnitelma seuraavat oppilaan mukana uuden koulun
opettajalle.
Valmistavan opetuksen jälkeen monikulttuuristen oppilaiden
tukeminen jatkuu perusopetuksessa. Siellä tukimuotoja
ovat: suomi toisena kielenä -opetus, oman äidinkielen
opetus, laaja-alainen tukiopetus ja erityisopetus. Jokaisella
alueella tulee olla koulu, jossa erityistä tukea tarvitsevat
oppilaat saavat tarvitsemaansa lisäopetusta: suomea toisena
kielenä, omaa äidinkieltä tai tukiopetusta.
Lisäksi monikulttuurisia oppilaita auttaa kaksi psykologia,
kuraattoripalvelut tai mahdolliset kuratiiviset palvelut sekä
avustaja- ja ohjaajapalvelut. Oppilaiden opettajia puolestaan
tuetaan konsultaatiolla, työnohjauksella sekä koulutuksella.
Myös muun henkilökunnan on mahdollista saada koulutusta.
Vuonna 2002 Vantaalla työskentelee noin 40 suomi toisena
kielenä -opettajaa, 20 esivalmistavan opettajaa ja 60
oman äidinkielen opettajaa. Kaupungin peruskouluissa
ja lukioissa on eri kieli- ja kulttuuriryhmiä edustavia
oppilaita noin 2200. Nämä puhuvat noin 70 eri kieltä.
Oman äidinkielen opetussuunnitelmat on tehty yli 30 kielestä.
Valmistavan opetuksen 1.-6.luokkien opettajat opettavat 24
viikkotuntia, ja 7.-9. luokkien opettajat opettavat 27 viikkotuntia.
Avustajat työskentelevät 30 tuntia viikossa.
Yhteenveto ja arviointi Vantaan mallista ja kokemuksista
Äidinkielisen opetuksen järjestäminen vaatii
toimivia järjestelyitä ja huolellista koordinaatiota.
Yksi keino tarjota tehostettua omakielistä tukea erityisesti
koulunkäynnin alkuun on valmistavien ryhmien kieliryhmittäinen
organisointi. Pienien kieliryhmien kohdalla tämä
on tosin vaikeaa, mutta suurempien ryhmien kohdalla se on
varteenotettava vaihtoehto ja onnistunee varsinkin niissä
kunnissa, joissa on suhteellisen paljon maahanmuuttajia tai
muuten kielellisesti yhtenäisiä ryhmiä. Äidinkielisen
opetuksen järjestelyä saattaa helpottaa jo sekin,
jos valmistavan ryhmän oppilaat puhuvat vain kahta tai
kolmea eri äidinkieltä sen sijaan, että äidinkieliä
on ryhmässä puoli tusinaa tai enemmän.
Mielekästä on myös Vantaan koulutoimen vahva
panostus esikouluikäisiin sekä riittävän
pitkä valmistava vaihe. Näin voidaan tarjota monikulttuurisille
oppilaille hyvät koulunkäyntivalmiudet ja ennaltaehkäistä
mahdollisia koulunkäyntivaikeuksia.
Tärkeää on myös se, että opettajat
valmistelevat oppilaan siirtymisen perusopetukseen yhteistyössä
ja huolellisesti. Tukitoimien kuten suomi toisena kielenä
-opetuksen ja oman äidinkielen opetuksen pitää
tietenkin jatkua myös valmistavan jälkeen osana
perusopetusta.
Toimivia järjestelyitä on monia - Vantaan mallissa
kuten monien muidenkin kuntien järjestelyissä on
omat vahvuutensa ja oivalluksensa. Tärkeää
onkin kuntienvälinen yhteistyö, kokemusten vaihto
ja hyvien ratkaisumallien soveltaminen omassa kunnassa ja
koulussa.
Esityksen piti konsultoiva suomi toisena kielenä
-opettaja Ulla Lappalainen Vantaan
opetustoimesta
Koosteen Ulla Lappalaisen esityksestä on laatinut
Turun iltalukion
vieraskielisten nuorten opettaja ja Monikulttuurinen päivähoito,
koulu ja koti ry:n hallituksen jäsen Anu-Mari Janhonen.
Vantaan mallia arvioiva luku on raportin toisen toimittajan
Terhikki Mäkelän laatima.
<<
edellinen | seuraava
>>
|