Opetus
Omasta äidinkielestä voimavara
Maahanmuuttajien
opetuksen kokemuksia ja malleja Turussa
<<
edellinen | seuraava
>>
5. Maahanmuuttajien opetuksen kokemuksia ja malleja Turussa
5.1. Ratkaisumalleja monikulttuuriseen opetukseen turkulaisessa
perusopetuksessa
Turun peruskouluissa 7,9% oppilaista puhuu äidinkielenään
muuta kuin koulun virallista opetuskieltä.
Valmistava opetus
Valmistavaa opetusta järjestetään Suomeen
muuttaville peruskouluikäisille oppilaille Opetushallituksen
ohjeiden mukaisesti. Valmistava opetus kestää puolesta
vuodesta vuoteen. Jos puolen vuoden opiskelu valmistavan opetuksen
ryhmässä ei riitä, on opettajalla mahdollisuus
anoa vanhempien suostumuksella oppilaalle jatkoaikaa ennen
siirtymistä yleisopetuksen luokkaan. Valmistavassa opetuksessa
keskitytään suomen kielen ja suomalaisten koulunkäyntitaitojen
opetukseen. Tällä hetkellä valmistavaa opetusta
on vuosiluokilla 1-6 viisi ryhmää (kaksi Varissuon
koulussa, kaksi Pansion koulussa ja yksi Lausteen koulussa)
sekä vuosiluokilla 7-9 kaksi ryhmää Puropellon
koulussa. Valmistavan opetuksen ryhmäkoko on noin kymmenen
oppilasta. Ryhmästä vastaa yksi opettaja. Kahta
ryhmää kohti on palkattu yksi yhteinen koulunkäyntiavustaja.
Yleisopetukseen siirtyminen
Valmistavan
opetuksen jälkeen oppilas siirtyy tavalliseen yleisopetuksen
luokkaan tai joissakin tapauksissa erityisopetuksen luokkaan.
Turussa maahanmuuttajat ovat alueellisesti keskittyneet tietyille
alueille, mikä aiheuttaa sen, että joissakin kouluissa
maahanmuuttajia on erittäin paljon, joissakin kouluissa
jonkin verran ja joidenkin alueiden koulussa ei juuri ollenkaan.
Eniten vieraskielisiä oppilaita on Varissuolla, Lausteella
ja Halisissa sijaitsevissa kouluissa (vuosiluokat 1-6) sekä
Turun Suomalaisessa Yhteiskoulussa, Kupittaan ja Aurajoen
koulussa (vuosiluokat 7-9).
Yleisopetuksen tukimuodot
Yleisopetuksessa on järjestetty vieraskielisille oppilaille
seuraavia tukitoimenpiteitä:
Suomi toisen kielenä -opetus
Suomi toisena kielenä -opetus on tarkoitettu tukemaan
oppilaiden suomen kielen taitojen systemaattista oppimista
oppilaan omista tarpeista lähtien. Suomi toisena kielenä
-opettajia on 11. Vuosiluokilla 1-6 on viisi opettajaa (Varissuo,
Lauste, Nummi, Pansio ja Nunnavuori) ja vuosiluokilla 7-9
neljä opettajaa (Puropelto, Kupittaa, TSYK ja Perno).
Erityiskouluissa on yksi opettaja, jonka sijoituspaikkana
on Samppalinnan koulu ja lukiossa yksi (Luostarivuori).
Omakielinen opetus
Omakielinen opetus tukee oppilasta perusopetuksen oppisisältöjen
oppimisessa omalla äidinkielellä. Se on tarkoitettu
niille oppilaille, joiden suomen kielen taito on vasta kehittymässä,
ja jotka hyötyvät omalla kielellä saadusta
opetuksesta (osaavat omaa äidinkieltään). Omakieliset
opettajat tekevät yhteistyötä luokan- ja aineenopettajien
kanssa. Omakielisiä kiertäviä opettajia on
13 (osa on päätoimisia, osa sivutoimisia). Kielet
ovat albania, arabia, bosnia, kurdi, somalia, venäjä
ja vietnam. Ne edustavat niitä kieliä, joita puhuvia
oppilaita on eniten turkulaisissa kouluissa.
Oman äidinkielen opetus/kotikielen opetus
Oman äidinkielen opettajia on noin 20. Oppilaan omaa
äidinkieltä/kotikieltä opetetaan kaksi tuntia
viikossa koulupäivän ulkopuolella, jos halukkaita
opiskelijoita on vähintään neljä ko. kieliryhmästä.
Opetukseen osallistuminen on vapaaehtoista. Oppilaat voivat
tulla eri kouluista siihen paikkaan, jossa opetusta järjestetään.
Tuettu opetus
Tuettu opetus tarkoittaa suomen kielellä annettavaa
lisäopetusta niille oppilaille, jotka eivät selviä
koulussa yllämainituilla tukitoimilla. Kouluilla on erilaisia
ratkaisumalleja opetusjärjestelyissä. Opettajia
on viisi. Kaksi heistä toimii vuosiluokilla 1-6 (Varissuo
ja Lauste), kaksi vuosiluokilla 7-9 (Luostarivuori ja Puropelto)
sekä yksi toimii kiertävänä tukiopettajana
tarpeen mukaan.
Koulunkäyntiavustajat
Koulutoimi antoi oppisopimuspaikan ja valmistumisen jälkeen
töitä neljälle maahanmuuttajataustaiselle koulunkäyntiavustajalle.
Koulut käyttävät heitä kulloistenkin tarpeiden
mukaan. Avustajat ovat arabian-, kurdin-, somalian- ja venäjänkielisiä.
Muita järjestelyitä
Tukitoimien lisäksi koulujen on mahdollisuus tehdä
omia järjestelyjään maahanmuuttajaoppilaiden
oppimisen tueksi. Esimerkiksi Varissuon koulussa alkaa ensi
syksynä kokeilu, jossa ensimmäisen luokan oppilaille
tarjotaan kielipainotteinen luokka. Luokalle otetaan 10 suomea
äidinkielenään puhuvaa ja 10 suomea toisena
kielenä puhuvaa oppilasta. Luokasta vastaa yksi opettaja.
Uutta järjestelyssä on se, että luokalla on
viisi jakotuntia enemmän kuin tavallisella ensimmäisellä
luokalla. Ylimääräisillä jakotunneilla
opiskellaan suomea äidinkielenä/suomea toisena kielenä.
Tehokkaan opetuksen järjestäminen oppilaille, joiden
suomen kielen taito on vasta kehittymässä, vaatii
paljon suunnittelua ja yhteistyötä. Toimivalla yhteistyöllä
on löydetty hyviä malleja myös Turussa. Koulun
tuen lisäksi kaikkein tärkeintä on maahanmuuttajaoppilaan
oma asenne opiskeluun ja kodin tuki sekä myönteinen
suhtautuminen.
Tellervo Vaitinen (tellervo.vaitinen@tkukoulu.fi)
Kirjoittaja toimii Turussa maahanmuuttajaoppilaiden tukiopettajana
ja monikulttuurisen opetuksen ohjaavana opettajana.
<<
edellinen | seuraava
>>
|