Moped
Lomakkeet
Opetus
Koulun arki
Terveys
Oppilashuolto
Koti ja koulu
Kulttuurit
Materiaalit
Kalenteri
Sivuinfo
Haku
 

Opetus Omasta äidinkielestä voimavara Maahanmuuttajien opetuksen kokemuksia ja malleja Turussa

<< edellinen | seuraava >>

5. Maahanmuuttajien opetuksen kokemuksia ja malleja Turussa

5.1. Ratkaisumalleja monikulttuuriseen opetukseen turkulaisessa perusopetuksessa

Turun peruskouluissa 7,9% oppilaista puhuu äidinkielenään muuta kuin koulun virallista opetuskieltä.

Valmistava opetus

Valmistavaa opetusta järjestetään Suomeen muuttaville peruskouluikäisille oppilaille Opetushallituksen ohjeiden mukaisesti. Valmistava opetus kestää puolesta vuodesta vuoteen. Jos puolen vuoden opiskelu valmistavan opetuksen ryhmässä ei riitä, on opettajalla mahdollisuus anoa vanhempien suostumuksella oppilaalle jatkoaikaa ennen siirtymistä yleisopetuksen luokkaan. Valmistavassa opetuksessa keskitytään suomen kielen ja suomalaisten koulunkäyntitaitojen opetukseen. Tällä hetkellä valmistavaa opetusta on vuosiluokilla 1-6 viisi ryhmää (kaksi Varissuon koulussa, kaksi Pansion koulussa ja yksi Lausteen koulussa) sekä vuosiluokilla 7-9 kaksi ryhmää Puropellon koulussa. Valmistavan opetuksen ryhmäkoko on noin kymmenen oppilasta. Ryhmästä vastaa yksi opettaja. Kahta ryhmää kohti on palkattu yksi yhteinen koulunkäyntiavustaja.

Yleisopetukseen siirtyminen

Valmistavan opetuksen jälkeen oppilas siirtyy tavalliseen yleisopetuksen luokkaan tai joissakin tapauksissa erityisopetuksen luokkaan. Turussa maahanmuuttajat ovat alueellisesti keskittyneet tietyille alueille, mikä aiheuttaa sen, että joissakin kouluissa maahanmuuttajia on erittäin paljon, joissakin kouluissa jonkin verran ja joidenkin alueiden koulussa ei juuri ollenkaan. Eniten vieraskielisiä oppilaita on Varissuolla, Lausteella ja Halisissa sijaitsevissa kouluissa (vuosiluokat 1-6) sekä Turun Suomalaisessa Yhteiskoulussa, Kupittaan ja Aurajoen koulussa (vuosiluokat 7-9).

Yleisopetuksen tukimuodot

Yleisopetuksessa on järjestetty vieraskielisille oppilaille seuraavia tukitoimenpiteitä:

Suomi toisen kielenä -opetus

Suomi toisena kielenä -opetus on tarkoitettu tukemaan oppilaiden suomen kielen taitojen systemaattista oppimista oppilaan omista tarpeista lähtien. Suomi toisena kielenä -opettajia on 11. Vuosiluokilla 1-6 on viisi opettajaa (Varissuo, Lauste, Nummi, Pansio ja Nunnavuori) ja vuosiluokilla 7-9 neljä opettajaa (Puropelto, Kupittaa, TSYK ja Perno). Erityiskouluissa on yksi opettaja, jonka sijoituspaikkana on Samppalinnan koulu ja lukiossa yksi (Luostarivuori).

Omakielinen opetus

Omakielinen opetus tukee oppilasta perusopetuksen oppisisältöjen oppimisessa omalla äidinkielellä. Se on tarkoitettu niille oppilaille, joiden suomen kielen taito on vasta kehittymässä, ja jotka hyötyvät omalla kielellä saadusta opetuksesta (osaavat omaa äidinkieltään). Omakieliset opettajat tekevät yhteistyötä luokan- ja aineenopettajien kanssa. Omakielisiä kiertäviä opettajia on 13 (osa on päätoimisia, osa sivutoimisia). Kielet ovat albania, arabia, bosnia, kurdi, somalia, venäjä ja vietnam. Ne edustavat niitä kieliä, joita puhuvia oppilaita on eniten turkulaisissa kouluissa.

Oman äidinkielen opetus/kotikielen opetus

Oman äidinkielen opettajia on noin 20. Oppilaan omaa äidinkieltä/kotikieltä opetetaan kaksi tuntia viikossa koulupäivän ulkopuolella, jos halukkaita opiskelijoita on vähintään neljä ko. kieliryhmästä. Opetukseen osallistuminen on vapaaehtoista. Oppilaat voivat tulla eri kouluista siihen paikkaan, jossa opetusta järjestetään.

Tuettu opetus

Tuettu opetus tarkoittaa suomen kielellä annettavaa lisäopetusta niille oppilaille, jotka eivät selviä koulussa yllämainituilla tukitoimilla. Kouluilla on erilaisia ratkaisumalleja opetusjärjestelyissä. Opettajia on viisi. Kaksi heistä toimii vuosiluokilla 1-6 (Varissuo ja Lauste), kaksi vuosiluokilla 7-9 (Luostarivuori ja Puropelto) sekä yksi toimii kiertävänä tukiopettajana tarpeen mukaan.

Koulunkäyntiavustajat

Koulutoimi antoi oppisopimuspaikan ja valmistumisen jälkeen töitä neljälle maahanmuuttajataustaiselle koulunkäyntiavustajalle. Koulut käyttävät heitä kulloistenkin tarpeiden mukaan. Avustajat ovat arabian-, kurdin-, somalian- ja venäjänkielisiä.

Muita järjestelyitä

Tukitoimien lisäksi koulujen on mahdollisuus tehdä omia järjestelyjään maahanmuuttajaoppilaiden oppimisen tueksi. Esimerkiksi Varissuon koulussa alkaa ensi syksynä kokeilu, jossa ensimmäisen luokan oppilaille tarjotaan kielipainotteinen luokka. Luokalle otetaan 10 suomea äidinkielenään puhuvaa ja 10 suomea toisena kielenä puhuvaa oppilasta. Luokasta vastaa yksi opettaja. Uutta järjestelyssä on se, että luokalla on viisi jakotuntia enemmän kuin tavallisella ensimmäisellä luokalla. Ylimääräisillä jakotunneilla opiskellaan suomea äidinkielenä/suomea toisena kielenä.

Tehokkaan opetuksen järjestäminen oppilaille, joiden suomen kielen taito on vasta kehittymässä, vaatii paljon suunnittelua ja yhteistyötä. Toimivalla yhteistyöllä on löydetty hyviä malleja myös Turussa. Koulun tuen lisäksi kaikkein tärkeintä on maahanmuuttajaoppilaan oma asenne opiskeluun ja kodin tuki sekä myönteinen suhtautuminen.

Tellervo Vaitinen (tellervo.vaitinen@tkukoulu.fi)

Kirjoittaja toimii Turussa maahanmuuttajaoppilaiden tukiopettajana ja monikulttuurisen opetuksen ohjaavana opettajana.

<< edellinen | seuraava >>