Opetus
Omasta äidinkielestä voimavara
Maahanmuuttajien
opetuksen kokemuksia ja malleja Turussa
<<
edellinen | seuraava
>>
5.2. Näkökulmia maahanmuuttajien omakieliseen
ja oman äidinkielen opetukseen
Oman äidinkielen opetuksen asema
Oman äidinkielen opetusta ei ole integroitu riittävästi
suomalaiseen koulujärjestelmään. Oma äidinkieli
on maahanmuuttajaoppilaille vapaaehtoinen oppiaine, jota opiskellaan
lähinnä normaalien koulupäivien jälkeen.
Oppitunteja on kaksi viikossa, mikä on hyvin vähän
verrattuna suomen tai ruotsin äidinkielen opetukseen.
Ongelmana on myös se, ettei oman äidinkielen opettajilla
ole välttämättä riittävää
ammattipätevyyttä toimia työtehtävässään.
Kunnissa laaditaan kotouttamisohjelmia maahanmuuttaja-asukkaita
varten. Kotouttamisesta puhuttaessa korostetaan niin Suomeen
sopeutumisen tärkeyttä kuin myös oikeutta oman
kulttuuriin säilyttämiseen. Tämän vuoksi
olisi tärkeää, että myös oikeus oman
äidinkielen opiskeluun katsottaisiin koulussa kuuluvan
osaksi onnistunutta kotouttamista.
Oman äidinkielen integrointi koulujärjestelmään
Miten oman äidinkielen asemaa sitten voitaisiin parantaa?
Toivottavaa olisi, että äidinkieltä voisi opiskella
kouluaikana, jolloin se olisi samanarvoisessa asemassa muiden
oppiaineiden kanssa.
Tällä hetkellä opettajan työtä hankaloittaa
myös oppimateriaalin puute. Olisi hyvä, jos Opetushallitus
ja kunnat panostaisivat kaksikieliseen oppimateriaaliin. Äidinkielen
kirja voisi pitää sisällään omakielisiä
kappaleita, joiden yhteydessä olisi suomenkielisiä
selityksiä.
Opettajan työtä helpottaisi lisäksi se, jos
kouluissa arvostettaisiin oman äidinkielen opettajien
työtä ja koettaisiin äidinkielen opetuksen
olevan maahanmuuttajaoppilaille tärkeää. Valitettavasti
näin ei aina ole.
Omakielinen opetus
Omakielisen opettajan rooli on tukea ja auttaa oppilaita
heidän omalla äidinkielellään. Tuki kohdistuu
erityisesti oppilaisiin, joilla suomen kielen taito on vielä
heikko. Omakielinen opettaja toimii joko yhdessä tai
useammassa koulussa. Hän voi toimia luokilla 1-6 ja 7-9
sekä erityiskouluissa. Mikäli opettajalla on Turussa
monta koulua, yksi kouluista valitaan pääkouluksi.
Opettajan tehtävät voidaan jakaa kolmeen osa-alueeseen:
1. Opetustehtävä
Opettajan tehtävänä on antaa tukiopetusta
eri aineissa lapsen omalla äidinkielellä. Tällöin
opettaja voi käyttää lapsen oppikirjoja ja
opettajan omaa opetusmateriaalia. Erityisen hyödyllistä
on kaksikielinen opetusmateriaali. Esimerkiksi Peppi Pitkätossua
voi lukea sekä suomen että arabian kielellä.
Kaksikielisen materiaalin avulla pystyy helposti havaitsemaan
oppilaan äidinkielen ja suomen kielen sanavaraston puutteita.
Omakielisen opettajan tunneilla voidaan myös opiskella
asioita, jotka ovat oppilaalta jääneet oppimatta.
Jos vasta maahan tullut oppilas sijoitetaan valmistavan vaiheen
jälkeen ikänsä takia esimerkiksi neljännelle
luokalle, omakielinen opettaja voi käydä oppituntien
aikana läpi niitä aiempina vuosina opetettuja asioita,
joiden osaamista neljäs luokka edellyttää.
2. Kasvatustehtävä
Opettaja auttaa oppilasta sopeutumaan ja tutustumaan suomalaiseen
kouluun. Opettaja voi saada oppilaaseen hyvinkin luottamuksellisen
suhteen, koska hän kykenee ehkä ainoana ihmisenä
koulussa keskustelemaan oppilaan kanssa tämän äidinkielellä.
Tämän vuoksi hänellä on hyvä mahdollisuus
tukea oppilasta tämän kohdatessa vaikeuksia. Hän
voi myös kannustaa oppilaita ja pyrkiä tarvittaessa
lisäämään heidän opiskelumotivaatiotaan.
Lisäksi omakielinen opettaja voi opettaa kouluissa monikulttuurisuutta.
Hän voi esimerkiksi pitää suomalaisille oppilaille
tunteja, joiden avulla oppilaat voivat tutustua maahanmuuttajaoppilaiden
kulttuureihin.
3. Yhteistyötehtävä
Opettajan olisi tärkeää omata laaja yhteistyöverkosto.
Opettaja toimii yhteistyössä koulutoimintakeskuksen,
koulujen opettajien ja muun henkilökunnan sekä vanhempien
kanssa.

Omakielisen opettajan yhteistyökumppanit
Esityksen pitäjä Mohammad Badawieh
(badawieh@tkukoulu.fi)
on omakielinen/oman äidinkielen opettaja Turusta. Hänen
pääkoulunaan on Samppalinnan
koulu. Badawieh on Monikulttuurinen päivähoito,
koulu ja koti ry:n puheenjohtaja.
Artikkelin on laatinut Monikulttuurinen päivähoito,
koulu ja koti ry:n hallituksen jäsen, psykologi Saara
Ahonen Badawieh´n seminaariesityksen pohjalta.
<<
edellinen | seuraava
>>
|