Opetus
Omasta äidinkielestä voimavara
Tukea
äidinkielellä ja koulun opetuskielellä
<<
edellinen | seuraava
>>
Oman äidinkielen opetus - tavoitteena vahva ajattelukieli
ja persoonallisuuden kasvu
Maahanmuuttajien äidinkielen opetuksen tavoitteena on
tukea mm. ajattelukielen, kielenkäyttötaitojen,
itseilmaisun ja viestinnän kehittymistä sekä
persoonallisuuden ehyttä kasvua. Uusissa opetussuunnitelmaperusteissa
todetaan: "Yhdessä suomi/ruotsi toisena kielenä
-opetuksen kanssa oppilaan oman äidinkielen opetus vahvistaa
oppilaan identiteettiä ja rakentaa pohjaa monikulttuurisuudelle
ja toiminnalliselle kaksikielisyydelle." (Perusopetuksen
opetuskokeiluissa lukuvuonna 2003-2004 noudatettavat opetussuunnitelmien
perusteet, s. 58). Mielestäni tärkeää
on korostaa oman äidinkielen opetuksen ja suomi/ruotsi
toisena kielenä -opetuksen yhteistä päämäärää
ja pyrkiä myös käytännössä yhteistyön
toteuttamiseen.
Vieraskielisille
oppilaille voidaan järjestää oman äidinkielen
opetus kuten suomen- ja ruotsinkielisille perusopetuslain
(628/1998) 12§:n 2. momentin mukaisesti. Tällöin
kunta ei saa opetuksen järjestämiseen erillistä
tukea. Tavallisesti kunta kuitenkin järjestää
opetuksen erillisen valtion resurssin turvin siten, että
oppilasryhmä saa opetusta kaksi viikkotuntia. Opetusryhmässä
pitää olla lukukauden alkaessa vähintään
neljä oppilasta. Kunnilla ei ole velvoitetta opetuksen
järjestämiseen, mutta valtion tuen ansiosta opetusta
järjestetään monessa kunnassa. Vuonna 2000
oman äidinkielen opetusta annettiin 326 kunnassa, kieliä
oli 52 ja oppilaita yli 10 000.
Tuntimäärän pienuutta on kritisoitu ja toivottu
sen nostamista. Tuntimäärä on toki tärkeä
kysymys, mutta tärkeää on myös se, miten
tuntimäärä käytetään: miten
opetus on kunnissa organisoitu, mitkä toimintamahdollisuudet
ja millainen asema oman äidinkielen opetuksella on yksittäisissä
kouluissa sekä koko koulutoimen tasolla.
Keskeistä on, että opetus integroituisi ajallisesti
ja sisällöllisesti oppilaan muuhun koulunkäyntiin,
jotta se aidosti tukisi oppilasta, hänen kehitystään
ja oppimistaan. Kuntien ratkaisut ovat hyvin vaihtelevia,
esim. Vantaalla erityisesti suurien kieliryhmien opetus on
pääsääntöisesti järjestetty
koulupäivän aikana, mutta monissa kunnissa mm. Turussa
opetus on tavallisesti koulupäivän ulkopuolella.
Tämä luonnollisesti vaikeuttaa opetuksen integrointia
oppilaan muuhun koulunkäyntiin, mm. yhteistyö oman
äidinkielen opettajien ja koulun muiden opettajien kesken
jää usein vähäiseksi. Olisikin tärkeää,
että oman äidinkielen opetusta pyrittäisiin
mahdollisimman paljon sisällyttämään normaaliin
koulupäivään tai sijoittamaan oppitunnit välittömästi
muiden tuntien jälkeen tai ennen niitä. Tärkeää
on myös muutoin turvata opetuksen asema ja taso mm. tarjoamalla
opettajille ohjausta sekä riittävät oppimateriaalit
ja -välineet.
Myös arvioinnin kehittäminen on keskeinen ja ajankohtainen
haaste. Valtakunnalliset perusopetuksen päättöarvioinnin
kriteerit maahanmuuttajien oman äidinkielen opetukseen
valmistuivat vuoden 2001 lopussa ja ne tulivat kuntien käyttöön
kevätlukukautena 2002. Oppiaine arvioidaan numeromerkinnällä
viimeistään päättötodistuksessa edellyttäen,
että oppilas on opiskellut äidinkieltään
vuosiluokkien 7-9 aikana yhteensä vähintään
kaksi viikkovuosituntia. Asianmukainen arviointi vahvistaa
oman äidinkielen asemaa vakavasti otettavana oppiaineena
ja antaa myös opettajille työkaluja opetuksensa
kehittämiseen ja tulosten arviointiin.
<<
edellinen | seuraava
>>
|