Opetus
Omasta äidinkielestä voimavara
Tukea
äidinkielellä ja koulun opetuskielellä
<<
edellinen | seuraava
>>
Muu omakielinen opetus koulunkäynnin tukena
Oman äidinkielen opetusta voidaan täydentää
antamalla oppilaille myös muuta tukea ja ohjausta heidän
omalla äidinkielellä. Omakielinen opetus avaa oppimisen
solmukohtia ja vahvistaa oppilaan kaksikielisyyttä. Toteutusmalleja
on useita. Opetus voidaan järjestää tukiopetuksena
tai rinnakkaisopetuksena. Turussa koulutoimen palveluksessa
työskentelee omakielisiä tukiopettajia, jotka kiertävät
yleensä useissa kouluissa opettamassa. Jyväskylässä
maahanmuuttajien opetus on keskitetty muutamalle ns. tukitoimikoululle,
joissa toimii oppilaiden omakielisiä kieliavustajia.
Koulu voi myös perustaa vieraskielisille oppilaille
omakielisiä tai kaksikielisiä luokkia. Kuopiossa
maahanmuuttajaoppilaat ohjataan kaupungin keskustassa sijaitsevaan
Männistön kouluun, jossa he opiskelevat pääsääntöisesti
1.-6. luokan omakielisissä ryhmissä (lukuvuonna
2002-2003 venäjä ja arabia). Huomattava osa opetuksesta
on omakielistä. Lisäksi oppilaat opiskelevat suomea
toisena kielenä ja integroituvat yksilöllisen suunnitelman
mukaan tietyissä oppiaineissa suomalaisluokkiin. Oppilas
siirtyy suomalaiseen luokkaan viimeistään tullessaan
yläasteelle. Kaksikielisesti toimivia luokkaratkaisuja
on myös pääkaupunkiseudulla mm. Helsingissä:
Roihuvuoren ala-asteella toimii suomalais-virolainen luokka
ja Myllypuron ala-asteella annetaan jokaisella luokka-asteella
yhdessä luokassa kaksikielistä opetusta suomeksi
ja venäjäksi.
Omakielisen opetuksen järjestämiseen voidaan käyttää
normaaleja opetusresursseja tai erillisresursseja (tukiopetus
tai maahanmuuttajien tukiopetusresurssi).
Suomi/ruotsi toisena kielenä -opetus tukemassa kaksikielisyyttä
Suomi/ruotsi toisena kielenä -opetus on tarkoitettu
oppilaille, joiden äidinkieli ei ole suomi tai ruotsi.
Sitä opetetaan osittain tai kokonaan äidinkieli
ja kirjallisuus -oppimäärän sijasta. Opetuksen
tavoitteena on, että oppilas saavuttaa perusopetuksen
loppuun mennessä mahdollisimman hyvän suomen/ruotsin
kielen taidon kaikilla kielitaidon osa-alueilla ja, että
hän voi opiskella täysipainoisesti perusopetuksen
oppiaineita ja jatkaa opintojaan peruskoulun jälkeen.
Kuten edellä todettiin, oman äidinkielen ja suomi/ruotsi
toisena kielenä -opetuksen yhteisenä päämääränä
on "vahvistaa oppilaan monikulttuurista identiteettiä
ja rakentaa pohjaa toiminnalliselle kaksikielisyydelle."
(Perusopetuksen opetuskokeiluissa lukuvuonna 2003-2004 noudatettavat
opetussuunnitelmien perusteet, s. 60).
Yleensä suomi/ruotsi toisena kielenä -opetus on
ryhmämuotoista opetusta koulupäivän aikana.
Opetus voidaan järjestää osana koulun opetusta
tai/ja erillisen resurssin turvin (koulun tukiopetusresurssi
tai maahanmuuttajien tukiopetusresurssi).
Vieraskielisen oppilaan suomen/ruotsin kielen taito arvioidaan
suomi/ruotsi toisena kielenä -kriteereiden mukaan (päättöarvioinnin
kriteerit 1999). Näin menetellään myös
siinä tapauksessa, vaikka oppilaalle ei ole järjestetty
erillistä suomi/ruotsi toisena kielenä -opetusta.
Tosin jos oppilaan suomen/ruotsin kielen taito on äidinkielen
tasoinen, oppilas voidaan arvioida suomen/ruotsin kielen oppimäärän
mukaan. Todistuksessa äidinkieli ja kirjallisuus -otsikon
alle merkitään sekä suomen tai ruotsin kielen
/suomi tai ruotsi toisena kielenä -arvosana että
oman äidinkielen arvosana (kt. Perusopetuksen oppilaan
arvioinnin perusteet 1999, Opetushallitus)
<<
edellinen | seuraava
>>
|