Moped
Lomakkeet
Opetus
Koulun arki
Terveys
Oppilashuolto
Koti ja koulu
Kulttuurit
Materiaalit
Kalenteri
Sivuinfo
Haku
 

Opetus Omasta äidinkielestä voimavara Tukea äidinkielellä ja koulun opetuskielellä

<< edellinen | seuraava >>

Muu omakielinen opetus koulunkäynnin tukena

Oman äidinkielen opetusta voidaan täydentää antamalla oppilaille myös muuta tukea ja ohjausta heidän omalla äidinkielellä. Omakielinen opetus avaa oppimisen solmukohtia ja vahvistaa oppilaan kaksikielisyyttä. Toteutusmalleja on useita. Opetus voidaan järjestää tukiopetuksena tai rinnakkaisopetuksena. Turussa koulutoimen palveluksessa työskentelee omakielisiä tukiopettajia, jotka kiertävät yleensä useissa kouluissa opettamassa. Jyväskylässä maahanmuuttajien opetus on keskitetty muutamalle ns. tukitoimikoululle, joissa toimii oppilaiden omakielisiä kieliavustajia.

Koulu voi myös perustaa vieraskielisille oppilaille omakielisiä tai kaksikielisiä luokkia. Kuopiossa maahanmuuttajaoppilaat ohjataan kaupungin keskustassa sijaitsevaan Männistön kouluun, jossa he opiskelevat pääsääntöisesti 1.-6. luokan omakielisissä ryhmissä (lukuvuonna 2002-2003 venäjä ja arabia). Huomattava osa opetuksesta on omakielistä. Lisäksi oppilaat opiskelevat suomea toisena kielenä ja integroituvat yksilöllisen suunnitelman mukaan tietyissä oppiaineissa suomalaisluokkiin. Oppilas siirtyy suomalaiseen luokkaan viimeistään tullessaan yläasteelle. Kaksikielisesti toimivia luokkaratkaisuja on myös pääkaupunkiseudulla mm. Helsingissä: Roihuvuoren ala-asteella toimii suomalais-virolainen luokka ja Myllypuron ala-asteella annetaan jokaisella luokka-asteella yhdessä luokassa kaksikielistä opetusta suomeksi ja venäjäksi.

Omakielisen opetuksen järjestämiseen voidaan käyttää normaaleja opetusresursseja tai erillisresursseja (tukiopetus tai maahanmuuttajien tukiopetusresurssi).

Suomi/ruotsi toisena kielenä -opetus tukemassa kaksikielisyyttä

Suomi/ruotsi toisena kielenä -opetus on tarkoitettu oppilaille, joiden äidinkieli ei ole suomi tai ruotsi. Sitä opetetaan osittain tai kokonaan äidinkieli ja kirjallisuus -oppimäärän sijasta. Opetuksen tavoitteena on, että oppilas saavuttaa perusopetuksen loppuun mennessä mahdollisimman hyvän suomen/ruotsin kielen taidon kaikilla kielitaidon osa-alueilla ja, että hän voi opiskella täysipainoisesti perusopetuksen oppiaineita ja jatkaa opintojaan peruskoulun jälkeen. Kuten edellä todettiin, oman äidinkielen ja suomi/ruotsi toisena kielenä -opetuksen yhteisenä päämääränä on "vahvistaa oppilaan monikulttuurista identiteettiä ja rakentaa pohjaa toiminnalliselle kaksikielisyydelle." (Perusopetuksen opetuskokeiluissa lukuvuonna 2003-2004 noudatettavat opetussuunnitelmien perusteet, s. 60).

Yleensä suomi/ruotsi toisena kielenä -opetus on ryhmämuotoista opetusta koulupäivän aikana. Opetus voidaan järjestää osana koulun opetusta tai/ja erillisen resurssin turvin (koulun tukiopetusresurssi tai maahanmuuttajien tukiopetusresurssi).

Vieraskielisen oppilaan suomen/ruotsin kielen taito arvioidaan suomi/ruotsi toisena kielenä -kriteereiden mukaan (päättöarvioinnin kriteerit 1999). Näin menetellään myös siinä tapauksessa, vaikka oppilaalle ei ole järjestetty erillistä suomi/ruotsi toisena kielenä -opetusta. Tosin jos oppilaan suomen/ruotsin kielen taito on äidinkielen tasoinen, oppilas voidaan arvioida suomen/ruotsin kielen oppimäärän mukaan. Todistuksessa äidinkieli ja kirjallisuus -otsikon alle merkitään sekä suomen tai ruotsin kielen /suomi tai ruotsi toisena kielenä -arvosana että oman äidinkielen arvosana (kt. Perusopetuksen oppilaan arvioinnin perusteet 1999, Opetushallitus)

<< edellinen | seuraava >>