Opetus
Omasta äidinkielestä voimavara
Tukea
äidinkielellä ja koulun opetuskielellä
<<
edellinen | seuraava
>>
Valmistava opetus - hyvä alku koulunkäynnille
Valmistava opetus on tarkoitettu niille oppilaille, jotka
ovat juuri saapuneet Suomeen, mutta myös koulutulokkaille
ja 6-vuotiaille. Koulutulokkailta ja 6-vuotiailta ei edellytetä,
että he olisivat juuri maahan tulleita vaan tärkein
kriteeri on lapsen tarve saada valmistavaa opetusta ennen
1. luokan aloitusta.
Valmistavan
opetuksen tavoitteena on antaa tarvittavat valmiudet perusopetukseen
siirtymistä varten. Opetuksessa perehdytään
suomalaiseen kulttuuriin ja yhteiskuntaan, opiskellaan suomen/ruotsin
kieltä ja oppilaan omaa äidinkieltä. Tavallisesti
opetusta annetaan omassa erillisryhmässä kuitenkin
niin, että oppilaita integroidaan esim. taito- ja taideaineissa
suomalaisluokkiin.
Valmistavat ryhmät ovat yleensä kielellisesti ja
kulttuurisesti sekaryhmiä. Tämän takia omakielisen
opetuksen järjestäminen ei ole aina helppoa. Ryhmässä
saattaa olla suurimpia kieliryhmiä varten omakielinen
koulunkäyntiavustaja tai työllistetty, mutta läheskään
aina itse ryhmässä ei ole omakielistä tukea
tarjolla. Oppilaat saattavat kuitenkin osallistua oman äidinkielen
tunneille, jotka tosin voivat olla toisessa koulussa varsinaisen
kouluajan ulkopuolella.
Valmistavaa opetusta voidaan organisoida myös siten,
että pyritään kokoamaan kielellisesti yhtenäisiä
ryhmiä, jolloin opetusta on helpompi järjestää
osittain oppilaiden omalla äidinkielellä. Esimerkiksi
Vantaalla suurimpien kieliryhmien oppilaille pyritään
muodostamaan omakieliset ryhmät, joissa opetusta annetaan
sekä suomeksi että oppilaiden äidinkielellä.
Valmistavaa
opetusta annetaan 6-10 -vuotiaille vähintään
450 tuntia ja sitä vanhemmille vähintään
500 tuntia. Kunnat saavat opetuksen järjestämiseen
valtionosuuden. Käytännössä tuntimäärät
riittävät noin puolen vuoden valmistavaan vaiheeseen,
minkä jälkeen oppilas siirtyy perusopetukseen. Kuitenkin
monet kunnat ovat pitäneet puolta vuotta aivan liian
lyhyenä aikana riittävien kouluvalmiuksien antamiseen
oppilaalle. Sen vuoksi etenkin suuret kaupunkikunnat kuten
Helsinki, Espoo, Vantaa ja Tampere ovat panostaneet lähtökohtaisesti
vuoden mittaiseen valmistavaan opetukseen, minkä jälkeen
oppilas voi yksilöllisesti saada vielä lisäaikaa.
Tosin jo valmistavan opetuksen aikana oppilaita pyritään
integroimaan eri oppiaineissa perusopetukseen. Näin oppilas
voi vähitellen, oman taito- ja tietotasonsa kasvaessa,
totutella suomalaisluokassa opiskeluun.
Turussa valmistava opetus on lähtökohtaisesti vain
puoli vuotta, vaikkakin tietyissä tapauksissa oppilas
voi saada lisäaikaa. Monikulttuurinen päivähoito,
koulu ja koti ry. ehdotti keväällä 2002 koulutoimelle
ja opetuslautakunnalle, että Turku muiden suurien kaupunkikuntien
tavoin pidentäisi valmistavan yhteen lukuvuoteen. Samoin
ehdotettiin, että Turku ottaisi nykyistä joustavammin
opetukseen myös 6-vuotiaita ja koulutulokkaita. Ei ole
kenenkään etu, että maahanmuuttajalapsi kokee
epäonnistumisia yleisopetuksen luokalla. Riittävän
pitkä, joustava valmistava opetus turvaa hyvän aloituksen
koulunkäynnille ja ennaltaehkäisee kouluvaikeuksia,
mm. erityisopetukseen siirtoja.
Tärkeää on, että tuki jatkuu johdonmukaisesti
myös valmistavan vaiheen jälkeen, siirtyipä
oppilas yleis- tai erityisopetuksen luokkaan. Seuraavassa
kerrotaan eri tukimuodoista ja niiden järjestelymalleista.
<<
edellinen | seuraava
>>
|