Opetus
Omasta äidinkielestä voimavara
Kielipajojen
antia
<<
edellinen | seuraava
>>
7.6. Vietnaminkielinen opetus
Kielipajan vetäjänä toimi omakielinen/oman
äidinkielen opettaja Le Thi My Dung (ledung@tkukoulu.fi).
Dungin pääkouluna on Lausteen
koulu. Yhteenvedon ovat kirjoittaneet erityisopettaja
Annele Laaksonen ja psykologi Saara Ahonen.
Kaksikielisyyden toteutuminen suomalaisessa koulussa
Lapsen äidinkielen tukeminen on edelleen suuri haaste
suomalaisessa koulujärjestelmässä. Äidinkielen
opetus tapahtuu kouluajan ulkopuolella iltapäivisin,
ja äidinkielen opettaja tekee opetussuunnitelman hyvin
itsenäisesti. Tämän vuoksi eri äidinkielissä
oppisisällöt eivät ole yhtenäisiä.
Koska lapsen äidinkielellä tapahtuva opetus kangertelee,
tuloksena on, että valtakielestä tulee useimmille
oppilaille kognitiivinen kieli ja oma äidinkieli jää
enemmänkin sosiaaliseen käyttöön. Toisaalta
voidaan tietysti sanoa, että hyvä, jos äidinkielen
asema on vahva edes sosiaalisissa tilanteissa.
Vanhempia tulisi kannustaa oman äidinkielen käyttöön.
Hyvä oman äidinkielen taito edesauttaa myös
muiden kielten oppimista.
Dungin mukaan esiopetuksessa pitäisi olla paljon oman
äidinkielen opetusta, koska lapsi elää kielen
kehityksen herkkyysvaihetta.
Vanhempien ja opettajien välinen yhteistyö
Vanhempien
osallistuminen lastensa kouluasioihin on perinteisesti vähäistä
Vietnamissa ja se näkyy täälläkin. Vanhemmat
tarvitsisivat opetusta kahden kulttuurin kohtaamiseen. Vanhemmat
voisivat olla myös itse aktiivisia kielen opetuksen suhteen.
He voisivat vaatia S2-opetusta, omakielistä tukiopetusta
ja valmistavan opetuksen keston pidentämistä. Toisaalta
vietnamilaisvanhemmat ovat pääsääntöisesti
tyytyväisiä lastensa saamaan opetukseen ja melko
passiivisia ottamaan kantaa opetukseen liittyviin kysymyksiin.
Kuitenkin monilla vanhemmilla on suuret odotukset koulutuksen
suhteen.
Tässä yhteydessä työryhmässä
puhuttiin myös viestinnän "törmäyksistä"
ja arkitilanteissa kohdatuista kulttuurieroista. Meillä
esimerkiksi lasten kehuminen ja kannustaminen on arkipäivää,
mutta vietnamilaisessa kulttuurissa ne eivät ole tapana.
Omakielinen tukiopetus
Omakielinen tukiopetus on tärkeää, joskin
sen valitettavasti koettiin olevan vielä "lapsen
kengissä". Tukiopetusta pitäisi olla varsinkin
kolmannesta luokasta alkaen, jolloin oppimäärät
lisääntyvät. Työpajan vetäjällä
oli hyvä kokemus seitsemänneltä luokalta, kun
hän itse oli ollut yhteiskuntaopin tunneilla rinnakkaisopettajana.
Tukiopetus olisi tehokkainta, jos sitä voitaisiin antaa
samalla kun uutta asiaa opiskellaan. Mikäli tämä
ei ole mahdollista, olisi hyvä, jos oppilas saisi tukiopetusta
asian ollessa vielä tuoreessa muistissa.
Koulukulttuurit
Turussa koulujen kulttuurit ovat hyvin erilaisia, ja koulut
ovat eri asemassa esim. maahanmuuttajaoppilaita ajatellen.
Toisille kouluille monikulttuurisuus on arkipäivää,
kun taas toisissa kouluissa ei ole vielä yhtään
maahanmuuttajaoppilasta. Opettajien asenteissa näkyvät
samat ennakkoluulot, stereotypiat, rasistiset ajatukset ja
pelot kuin muissakin väestöryhmissä. Mitä
enemmän opettaja kohtaa arjessa mamu-oppilaita ja heidän
perheitään, sitä tutummaksi eri kulttuurit
tulevat. Monikulttuurisesta työstä tulee arkipäiväistä
positiivisessa mielessä, ja uhkakuvat poistuvat.
Omankieliset opettajat ovat arvokas linkki kielten ja kulttuurien
yhdistäjinä, kunhan heidän taitojaan osataan
hyödyntää, ja heihin resurssoitaisiin riittävästi.
Maahanmuuttajaopetukseen resurssointi
Työryhmässä oltiin vakuuttuneita, että
taloudellinen panostaminen maahanmuuttajaopetukseen tulee
"pitkässä juoksussa" takaisin kymmenkertaisesti.
On mielekästä panostaa maahanmuuttajiin tukemalla
heidän koulunkäyntiään ja erityisesti
koulunkäynnin alkuvaihetta, jolloin ongelmia voidaan
ennaltaehkäistä.
Maahanmuuttajaopettajana koulussa
Maahanmuuttajaopettajan rooli ei ole aina helppo. Opettaja
joutuu kohtaamaan monenlaisia kouluyhteisöjä, oppilaita
ja vanhempia. Hän saa selvittääkseen erilaisia
ristiriitoja ja avunpyyntöjä. Tällöin
opettaja tuntee usein riittämättömyyttä.
Hän kokee, että hänen pitäisi kyetä
olemaan välillä psykologi, välillä sosiaalityöntekijä.
Tilanteista joutuu selviämään yksin, ei ole
edes kollegan tukea, kuten muilla opettajilla. Työryhmässä
pidettiinkin tärkeänä maahanmuuttajaopettajien
työnohjausta.
<<
edellinen | seuraava
>>
|