Opetus
Omasta äidinkielestä voimavara
Kielipajojen
antia
<<
edellinen | seuraava
>>
7.5. Venäjänkielinen opetus
Kielipajan vetäjänä toimi omakielinen opettaja
Nina Kotliar (kotliar@tkukoulu.fi).
Hänen pääkoulunaan on Turun Kupittaan
koulu. Alla oleva teksti on Kotliarin kielipajan alustus,
jonka hän on kirjoittanut yhdessä koulutussuunnittelija
Terhikki Mäkelän kanssa.
Opetusta omalla äidinkielellä - Nina Kotliarin
kuvaus omasta työstä
Omakielisellä opettajalla on koulussa kaksi tehtävää:
antaa tukiopetusta omalla kielellä sekä opettaa
äidinkieltä. Opettaja auttaa oppilasta monissa eri
oppiaineissa kuten historiassa ja yhteiskuntaopissa, maantiedossa,
biologiassa, uskonnossa, matematiikassa, fysiikassa ja kemiassa.
Tuki on suurelle osalle oppilaista aivan välttämätöntä.
Kun kielitaito on vielä heikko, oppilaan on hyvin vaikea
sopeutua ja pärjätä kouluelämässä
ilman omakielistä apua.
Käytän
oppitunneilla pääasiassa suomalaisia oppikirjoja,
joskus venäläisiäkin. Lisäksi minulla
on omia materiaaleja, muiden opettajien materiaaleja, sanomalehtiä
jne. Kokoan materiaalia koko ajan: minulla on muutama kansio
historian, anatomian, maantiedon ym. aineistoja. Vaikein oppiaine
on historia, koska siinä täytyy osata lukea tekstejä.
Onneksi Suomen ja Venäjän historia on läheinen
ja välillä yhteinenkin. Historian tunnilla yritän
aina sitoa yhteen maan historiaa ja oman perheen kohtaloa.
Koska suurin osa oppilaista on inkeriläisiä, meidän
historiamme on nimenomaan maidemme välistä. Näiden
vuosien aikana olen kuullut erilaisia, usein traagisia tarinoita.
Tukiopetus lähtee oppilaan tasosta ja tarpeista. Jos
oppilaan taso on jo hyvä, hän lukee itse kotona
läksyt (esim. kappaleen) ja seuraavalla tunnilla käydään
yhdessä läpi epäselväksi jääneet
kohdat ja tehtävät. Käymme oppilaan kanssa
läpi myös suomalaisia sanoja, jotka liittyvät
aiheeseen. Jos oppilaan suomen kieli on vielä heikko,
käytän enemmän venäjänkielisiä
tehtäviä, kirjoitan kappaleen tekstin lyhyesti omalla
kielellä tai käännämme suomenkielisestä
tekstistä yksinkertaisia lauseita venäjäksi.
Tukiopetus eri oppiaineissa vaati luonnollisesti hyvää
yhteistyötä muiden opettajien kuten myös rehtorin,
erityisopettajan ja suomi toisena kielenä -opettajan
kanssa. Jos on ongelmia, saan aina apua erityisopettajalta.
Omakielinen opettaja on usein avainhenkilö myös
koulun ja vanhempien välillä.
Oppilaat ovat tyytyväisiä tukiopetusjärjestelmään.
Niissä kouluissa, joissa työskentelen, on kaikilla
venäjänkielisillä oppilailla mahdollisuus saada
tarvittaessa tukiopetusta omalla kielellä. Minun mielestäni
tukiopetusjärjestelmä toimii aika hyvin, opetusta
on monissa eri kouluissa ja eri kielillä. Opetus tapahtuu
lisäksi koulupäivän aikana. Tietysti on käytännöllisiä
ongelmia: omakieliset opettajat kiertävät monissa
kouluissa, ja joskus esim. lukujärjestyksen laatiminen
on vaikeaa. Olisi tärkeää saada sopivaa koulutusta
opettajille esim. ATK:ssa ja internetissä.
Venäläinen koulu
Venäläinen koulujärjestelmä on melko
samanlainen kuin Suomessa. Peruskoulu kestää 9 tai
11 vuotta. Lapset aloittavat koulukäynnin 6-7 -vuotiaina.
Venäjällä on laaja valikoima erikoiskouluja.
Jopa tavallisessa peruskoulussa voi olla musiikin, matematiikan
tai vaikkapa maailmankirjallisuuden painotetut luokat. Valinnan
varaa on runsaasti. Sen sijaan erityisopetusta Venäjällä
on vähäisesti tarjolla. Sen vuoksi monelle venäläiselle
oppilaalle suomalaisen koulun moninaiset erityisopetuksen
muodot ovat uutta.
Venäläisessä
koulussa luokat ovat suuria. Tavallisesti luokalla on noin
30 oppilasta. Nina itse on opettanut luokkaa, jossa oppilaita
oli peräti 43. Suuren luokkakoon takia opettajat yrittävät
pitää hyvän kurin ja järjestyksen, jotta
työskentely sujuisi isossakin ryhmässä. Suhde
opettajaan ei ole yhtä tuttavallinen kuin Suomessa -
venäläinen opettaja on etäisempi ja autoritaarisempi
kuin suomalainen kollegansa.
Jokaisella oppilaalla on oma päiväkirja, johon
merkitään läksyt, opettajan huomautukset, arvosanat
ja ilmoitusasiat. Läksyjä annetaan enemmän
kuin Suomessa. Opettaja tarkistaa ovatko kotitehtävät
tehty, ja jos ne ovat tekemättä, oppilas saa huomautuksen
päiväkirjaan tai huonon arvosanan. Arvosteluasteikko
on kahdesta viiteen (5 kiitettävä, 4 hyvä,
3 välttävä ja 2 hylätty).
Matematiikassa, fysiikassa ja kemiassa opetussuunnitelma
on paljon vaikeampi kuin suomalaisessa koulussa. Biologia,
maantieto, liikunta, musiikki ja tekninen työ ovat samalla
tasolla kuin Suomessa. Kotitalous ja ATK ovat suomalaisessa
koulussa Ninan kokemusten mukaan paremmalla tasolla kuin Venäjällä.
Äidinkieltä on viisi tuntia viikossa, ja sen lisäksi
opiskellaan kaksi tuntia viikossa venäläistä
kirjallisuutta. Vieraiden kielten (englanti, saksa, ranska)
opetustaso on Venäjällä heikompi kuin Suomessa.
Tämä johtuu lähinnä osaavien vieraiden
kielten opettajien puutteesta. Monet vieraiden kielten taitajat
hakeutuvat rahakkaampiin tehtäviin mm. liike-elämään.
Opettajan huonopalkkainen työ ei houkuta, jos muitakin
vaihtoehtoja on.
Venäläisessä koulussa on tärkeää,
että oppilaat hoitavat erilaisia velvollisuuksia. Luokanvalvoja
pyrkii siihen, että jokaisella oppilaalla olisi joku
pieni, kouluelämään liittyvä velvollisuus
tai tehtävä. Jotkut voivat toimia tukioppilaina,
jotkut tekevät luokkalehteä tai järjestävät
konsertin, jonkun vastuulla on luokan kukkien kastelu tai
akvaarion hoito. Yläasteella oppilaat siivoavat luokat
itse. Oppilaat eivät lähde heti oppituntien jälkeen
kotiin vaan huolehtivat tehtävistään. Tämä
on tärkeää luokan yhteishengen kannalta. Oppilaat
voivat näin myös päteä ja tuoda taitojaan
esiin. Myös sellainen oppilas, joka menestyy muuten heikosti
koulussa, voi osoittaa osaamistaan ja kokea onnistumista.
Kouluissa toimii paljon myös liikuntakerhoja ja kerhoja
oppiaineittain. Ne ovat oppilaille ilmaisia. Myös koulun
sosiaalinen elämä on vilkasta. Lukuvuoden aikana
järjestetään tapahtumia, juhlia, teatterimatkoja,
luontoretkiä jne.
Koulun ja kodin välinen yhteistyö on venäläisessä
koulussa tiivistä: vanhempainiltoja on neljä tai
viisi kertaa vuodessa. Koulussa voi olla psykologi, mutta
sosiaalityöntekijä (koulukuraattori) puuttuu. Kouluruokailu
on Venäjällä maksullinen. Niinpä Venäjältä
tulleet oppilaat arvostavat sitä, että suomalaisessa
koulussa tarjotaan ilmainen ateria. Venäläisessä
koulussa välitunneilla ei tarvitse mennä ulos. Koulurakennuksessa
on yleensä kirjasto. Oppilaat ovatkin ahkeria lukijoita.
Opettajilla on Venäjällä viisivuotinen korkeakoulututkinto.
Palkat ovat varsin matalat. Opetustyönsä lisäksi
opettajilla on paljon muitakin velvollisuuksia. He joutuvat
olemaan joskus sosiaalityöntekijän tai siivoojan
roolissa. Välillä opettaja tekee remonttia luokassa,
valmistaa opetusmateriaaleja jne. Eikä tämä
kaikki ole vapaaehtoista, vaan pakollista! Kaiken kaikkiaan
opettajien ja opetuksen taso on venäläisessä
koulussa hyvä.
<<
edellinen | seuraava
>>
|