Opetus
Omasta äidinkielestä voimavara
Kielipajojen
antia
<<
edellinen | seuraava
>>
7.4. Somalinkielinen opetus
Kielipajan vetäjinä toimivat omakielinen opettaja
Muhiadin Hersi (hersi2@jippii.fi)
ja oman äidinkielen opettaja Said Mohamed. Hersin pääkouluna
on Kupittaan
koulu ja Mohamedin Samppalinnan
koulu. Yhteenvedon on kirjoittanut oppilaanohjaaja/psykologian
opettaja Anja Marjanen.
Somalian
koulujärjestelmä
Somalialainen koulu oli hyvä: kahdeksanvuotinen peruskoulu
jakautui nelivuotiseen
alakouluun ja nelivuotiseen yläkouluun. Tämän
jälkeen opiskelua oli mahdollista jatkaa nelivuotisessa
lukiossa tai kolmesta neljään vuotta kestäneessä
ammattikoulussa. Yliopiston pääsykoe oli lukion
jälkeen ja vain silloin. Välivuoteen tai uuteen
pyrkimiseen ei ollut mahdollisuutta. Yllä kuvattu koulujärjestelmä
oli vallalla vuoteen 1991 asti. Tällöin maassa syttyi
sota ja koko koululaitos romahti.
Somalioppilaat Suomessa
Sodan alettua koulut sulkeutuivat. Tästä johtuvat
suurimmat somalialaisten kouluongelmat. Nykyiset 15-20 -vuotiaat
somalialaisnuoret eivät ole käyneet lainkaan koulua
Somaliassa. Suomessa heidät sijoitetaan iän edellyttämälle
luokkatasolle, ja heidän oppimisongelmat ovat suuria.
Pajan vetäjien mukaan olisi hyvä, jos oppilaiden
taso mitattaisiin, ja luokalle sijoittaminen tapahtuisi oppilaiden
osaamisen mukaan.
Oman äidinkielen opetus
Somalin kielen opetusta pitäisi saada lisää.
Opiskelu olisi hyvä aloittaa nykyistä aikaisemmin,
ja oppitunnit tulisi sijoittaa normaaliopetuksen yhteyteen.
Opettajan työtä hankaloittaa se, että somalin
kieltä on alettu kirjoittaa vasta 1972, eikä kielioppia
ole kirjallisena. Tämän vuoksi opettajilla ei juurikaan
ole opetusmateriaalia, josta hän voisi tarkistaa opettamaansa.
Lisäksi opetustyötä hankaloittaa se, ettei
Suomessa ole saatavilla somalinkielistä opetusmateriaalia.
Somalin kielen opettaminen onkin opettajalle todella haasteellista.
<<
edellinen | seuraava
>>
|