Opetus
Omasta äidinkielestä voimavara
Kielipajojen
antia
<<
edellinen | seuraava
>>
7.3. Kurdinkielinen opetus
Kielipajan vetäjänä toimi omakielinen/oman
äidinkielen opettaja Samran Khezri (etunimi.sukunimi@turku.fi).
Hän työskentelee Turussa, Liedossa, Paraisilla ja
Hämeenlinnassa. Turussa Khezrin pääkouluna
on Hannunniitun
koulu. Yhteenvedon on kirjoittanut psykologi Saara Ahonen
Lounais-Suomen Mielenterveysseurasta.
Koulu Iranissa
Kurdien
asuinalue "Kurdistan" sijaitsee Turkin, Irakin,
Iranin ja Syyrian valtioiden alueella. Iranissa kouluun mennään
kuusi- tai seitsemänvuotiaana, riippuen oppilaan taidoista.
Ala-aste kestää viisi vuotta ja yläaste kolme
vuotta. Kolmivuotisen lukion jälkeen nuori opiskelee
vielä yhden lisävuoden mikäli hän aikoo
jatkaa opiskeluja yliopistossa. Opetuskielenä on persia.
Kurdinkielisillä oppilailla ei ole mahdollisuutta opiskella
äidinkielellään eikä äidinkieltään.
Koulussa pidetään tiukkaa kuria ja opettajaa kunnioitetaan.
Tytöt ja pojat opiskelevat peruskoulun eri kouluissa.
Koulunkäynti ei ole pakollista, ja niinpä, jos perhe
on köyhä, lapset saattavat koulunkäynnin sijasta
mennä töihin ansaitsemaan perheelle rahaa.
Opettajana Suomessa
Samran Khezri toimii sekä omakielisenä että
oman äidinkielen opettajana. Kielipajan yhteenvedossa
keskityttiin paljolti opettajan esittämien kehitystoiveiden
esiintuomiseen.
Tukiopetuksen kehitystoiveet
Omakielinen
tukiopettaja ohjaa oppilaita useissa eri oppiaineissa. Opettajan
on siten hallittava monet oppiaineet ja vielä eri luokka-asteet.
Toiveena olisikin, että tukiopettajia olisi niin paljon,
että oppiaineet voitaisiin jakaa (yksi opettaisi historiaa,
toinen matematiikkaa).
Khezri toivoi tukiopetuksessa tiiviimpää yhteistyötä
omakielisten opettajien ja luokan- tai erityisopettajien välille.
Hän ehdotti, että opettajat voisivat yhteistyössä
sopia aiheen, johon tukiopettaja keskittyisi sovitun ajan
(esim. kertotaulu matematiikassa). Ajanjakson jälkeen
opettajat kokoontuisivat ja tarkistaisivat, onko oppilaan
osaamisessa tapahtunut edistystä.
Khezri puhui myös omakielisen opetusmateriaalin vähäisyydestä.
Vähimmäistoive olisi, että tukiopettaja voisi
saada omakielisen sanakirjan. Mikäli omakielistä
sanakirjaa ei ole saatavilla, kuten esimerkiksi kurdi-suomi
-sanakirjaa, opettajan tulisi saada toisen osaamansa kielen
sanakirja (esim. suomi-persia).
Oman äidinkielen opetus
Kurdin kielen opettaja toivoi, että oman äidinkielen
opetus tukisi myös koulunkäyntiä suomeksi.
Esimerkiksi äidinkielen tunnilla luettavat tekstit käsittelisivät
niitä historian aiheita, joita oppilas sillä hetkellä
muutenkin opiskelee historian tunnilla. Jotta tämä
toive voisi toteutua, tulisi oman äidinkielen opettajan
yhteistyötä suomalaisten opettajien ja mahdollisesti
myös omakielisten tukiopettajien kanssa kehittää.
<<
edellinen | seuraava
>>
|