Moped
Lomakkeet
Opetus
Koulun arki
Terveys
Oppilashuolto
Koti ja koulu
Kulttuurit
Materiaalit
Kalenteri
Sivuinfo
Haku
 

Kodin ja koulun yhteistyö Oppilaan itsearviointi ja kehityskeskustelut Turun normaalikoulussa

<< edellinen | seuraava >>

Oppilaita pyydettiin perustelemaan, mikäli he kokivat opettajien kommentit itsearvioinnin yhteydessä oikeudenmukaisiksi. Maahanmuuttajanuorten kommentit olivat seuraavanlaisia:

  • koska opettajat ovat aina (yleensä) oikeudenmukaisia (t,m,k)
  • kyllä opettajat varmaan tietävät miten sulla menee tunnilla ja mitä on heikkoa (p,m,h)
  • hän sanoo, että mikä on väärin ja mikä on oikein et minä voin korjata sitte virheet (t,m,h) ei ollut ainaskaan "epäoikeudenmukaisia" kommentteja (t,m,k)
  • opettaja ohjaa aina parhaansa mukaan (p,m,h)
  • ope kerto mitä mä teen tunneilla, huomasin etten ainakaan ole aktiivinen (t,m,t)
  • ne kirjoittivat asioita mitkä oli totta (p,m,t)
  • hän puhui ainoastaan suoraa totuutta (t,m,h)
  • hän sanoi minulle, mitä minussa hyvää (t,m,h)
  • he halusivat vain meidän parasta (p,m,k)

Yksikään maahanmuuttajanuori ei perustellut sitä, miksi koki opettajien kommentit epäoikeudenmukaisiksi. Kaiken kaikkiaan nuoret kokivat opettajien kommentit erittäin oikeudenmukaisina, mikä vahvistaa sitä käsitystä, että opettaja on paneutunut arvioinnin suorittamiseen ja katsonut myös oppilaan oman arvion. Kuviossa 5 näkyvät maahamuuttajaoppilaiden käsitykset opettajien kommentien oikeudenmukaisuudesta.

<< edellinen | seuraava >>