Kodin ja koulun yhteistyö
Oppilaan itsearviointi ja
kehityskeskustelut Turun normaalikoulussa
<<
edellinen | seuraava
>>
Oppilaita pyydettiin perustelemaan, mikäli he kokivat
opettajien kommentit itsearvioinnin yhteydessä oikeudenmukaisiksi.
Maahanmuuttajanuorten kommentit olivat seuraavanlaisia:
- koska opettajat ovat aina (yleensä) oikeudenmukaisia
(t,m,k)
- kyllä opettajat varmaan tietävät miten
sulla menee tunnilla ja mitä on heikkoa (p,m,h)
- hän sanoo, että mikä on väärin
ja mikä on oikein et minä voin korjata sitte virheet
(t,m,h) ei ollut ainaskaan "epäoikeudenmukaisia"
kommentteja (t,m,k)
- opettaja ohjaa aina parhaansa mukaan (p,m,h)
- ope kerto mitä mä teen tunneilla, huomasin etten
ainakaan ole aktiivinen (t,m,t)
- ne kirjoittivat asioita mitkä oli totta (p,m,t)
- hän puhui ainoastaan suoraa totuutta (t,m,h)
- hän sanoi minulle, mitä minussa hyvää
(t,m,h)
- he halusivat vain meidän parasta (p,m,k)
Yksikään maahanmuuttajanuori ei perustellut sitä,
miksi koki opettajien kommentit epäoikeudenmukaisiksi.
Kaiken kaikkiaan nuoret kokivat opettajien kommentit erittäin
oikeudenmukaisina, mikä vahvistaa sitä käsitystä,
että opettaja on paneutunut arvioinnin suorittamiseen
ja katsonut myös oppilaan oman arvion. Kuviossa 5 näkyvät
maahamuuttajaoppilaiden käsitykset opettajien kommentien
oikeudenmukaisuudesta.

<<
edellinen | seuraava
>>
|