Moped
Lomakkeet
Opetus
Koulun arki
Terveys
Oppilashuolto
Koti ja koulu
Kulttuurit
Materiaalit
Kalenteri
Sivuinfo
Haku
 

Kodin ja koulun yhteistyö Oppilaan itsearviointi ja kehityskeskustelut Turun normaalikoulussa

<< edellinen | seuraava >>

Oppilaita pyydettiin myös ilmoittamaan, kokivatko he opettajien kommentit itsearvioinnissa hyödyllisiksi. Oppilas arvioi ensin omaa työskentelyään minkä jälkeen oppilasta opettavat opettajat kirjoittavat samalle lomakkeelle omat näkemyksensä oppilaan työskentelystä. Oppilaiden näkemykset opettajien kommentien hyödyllisyydestä olivat varsin myönteisiä eli suurin osa oppilaista koki opettajien kommentit hyödyllisiksi vai yksi oppilas koki opettajan kommentit hyödyttömäksi:

Oppilaita pyydettiin myös perustelemaan, miksi he kokivat opettajien kommentit itsearvioinnin yhteydessä hyödyllisisiksi. Maahanmuuttajanuoret perustelivat hyödyllisyyttä seuraavalla tavalla:

  • Tiedät mistä voit parantaa siinä aineessa (p,m,h)
  • on varsinkin ulkomaalaisille (p,m)
  • se neuvoo, miten käyttäydytään (t,m,h)
  • sillä opettajat "huomauttavat" missä tilanteessa olen tai… (t,m,h)
  • koska sillon tietää myös muiden kannan ja koska sillon voi vertailla arviointeja ja miettiä omaa asennettaan ja realistisuutta (t,m,k)
  • siitä on hyvä jatkaa (p,m,h)
  • nyt ainakin tietää, missä asioissa kannattaisi tsempata enemmän (t,m,k)
  • koska nyt tiedän mitä voisin parantaa (p,m,t)
  • koska siitä voi katsoa uskaltaako myöntää itse (p,m,t)
  • kommentit auttoivat (t,m,h)
  • koska jos lupaa, on pakko tehdä se asia (p,m,t)
  • koska sai tietää mitä ei tehnyt oikeudenmukaisesti (p,m,h)
  • antoi minulle enemmän aiheita miten parantaisin tulevaisuuteni (t,m,h)

Maahanmuuttajaoppilas tarvitsee opiskelunsa ja itsearvioinnin tueksi myös opettajan käsityksiä. Näyttää myös avovastauksien pohjalta siltä, että maaahanmuuttajaoppilas saa tukea oman opiskelun suunnitteluun itsearvioinnin ja opettajan kommentien pohjalta.

Oppilailta pyydettiin myös perusteluja, mikäli he vastasivat, että opettajien kommentit itsearvioinnissa eivät olleet hyödyllisiä. Perustelut maahanmuuttaja-oppilailla olivat seuraavanlaisia:

  • ei niistä mulle ollu mitään hyötyä, koska se ei vaikuta kuitenkaan mitenkään mun koulunkäyntiin (t,m,t/v)
  • en välttämättä kuuntele tai tee niinku ope sanoo (t,m,h)
  • kaikkea ei voi sanoa hyödylliseksi (t,m,h)

Kahdessa ensimmäisessä vastauksessa heijastuu halu ajatella opettaja auktoriteettina, joka sanoo mitä haluaa ja toisaalta oma halu olla eri mieltä auktoriteetin kanssa. Voi myös ajatella, että näin kirjoittava oppilas ei ole sitoutunut kouluyhteisöön. Syyt sitoutumattomuuteen voivat tietysti olla moninaiset. Ensimmäisessä vastauksessa oppilas ei ehkä myöskään ole tyytyväinen koulumenestykseensä. Viimeinen vastaus ei ole missään mielessä huolestuttava, vaan paremminkin kypsän nuoren toteamus.

<< edellinen | seuraava >>