Kodin ja koulun yhteistyö
Oppilaan itsearviointi ja
kehityskeskustelut Turun normaalikoulussa
<<
edellinen | seuraava
>>
Oppilaita pyydettiin myös ilmoittamaan, kokivatko he
opettajien kommentit itsearvioinnissa hyödyllisiksi.
Oppilas arvioi ensin omaa työskentelyään minkä
jälkeen oppilasta opettavat opettajat kirjoittavat samalle
lomakkeelle omat näkemyksensä oppilaan työskentelystä.
Oppilaiden näkemykset opettajien kommentien hyödyllisyydestä
olivat varsin myönteisiä eli suurin osa oppilaista
koki opettajien kommentit hyödyllisiksi vai yksi oppilas
koki opettajan kommentit hyödyttömäksi:
Oppilaita pyydettiin myös perustelemaan,
miksi he kokivat opettajien kommentit itsearvioinnin yhteydessä
hyödyllisisiksi. Maahanmuuttajanuoret perustelivat hyödyllisyyttä
seuraavalla tavalla:
- Tiedät mistä voit parantaa siinä aineessa
(p,m,h)
- on varsinkin ulkomaalaisille (p,m)
- se neuvoo, miten käyttäydytään (t,m,h)
- sillä opettajat "huomauttavat" missä
tilanteessa olen tai
(t,m,h)
- koska sillon tietää myös muiden kannan
ja koska sillon voi vertailla arviointeja ja miettiä
omaa asennettaan ja realistisuutta (t,m,k)
- siitä on hyvä jatkaa (p,m,h)
- nyt ainakin tietää, missä asioissa kannattaisi
tsempata enemmän (t,m,k)
- koska nyt tiedän mitä voisin parantaa (p,m,t)
- koska siitä voi katsoa uskaltaako myöntää
itse (p,m,t)
- kommentit auttoivat (t,m,h)
- koska jos lupaa, on pakko tehdä se asia (p,m,t)
- koska sai tietää mitä ei tehnyt oikeudenmukaisesti
(p,m,h)
- antoi minulle enemmän aiheita miten parantaisin tulevaisuuteni
(t,m,h)
Maahanmuuttajaoppilas tarvitsee opiskelunsa ja itsearvioinnin
tueksi myös opettajan käsityksiä. Näyttää
myös avovastauksien pohjalta siltä, että maaahanmuuttajaoppilas
saa tukea oman opiskelun suunnitteluun itsearvioinnin ja opettajan
kommentien pohjalta.
Oppilailta pyydettiin myös perusteluja, mikäli
he vastasivat, että opettajien kommentit itsearvioinnissa
eivät olleet hyödyllisiä. Perustelut maahanmuuttaja-oppilailla
olivat seuraavanlaisia:
- ei niistä mulle ollu mitään hyötyä,
koska se ei vaikuta kuitenkaan mitenkään mun koulunkäyntiin
(t,m,t/v)
- en välttämättä kuuntele tai tee niinku
ope sanoo (t,m,h)
- kaikkea ei voi sanoa hyödylliseksi (t,m,h)
Kahdessa ensimmäisessä vastauksessa heijastuu halu
ajatella opettaja auktoriteettina, joka sanoo mitä haluaa
ja toisaalta oma halu olla eri mieltä auktoriteetin kanssa.
Voi myös ajatella, että näin kirjoittava oppilas
ei ole sitoutunut kouluyhteisöön. Syyt sitoutumattomuuteen
voivat tietysti olla moninaiset. Ensimmäisessä vastauksessa
oppilas ei ehkä myöskään ole tyytyväinen
koulumenestykseensä. Viimeinen vastaus ei ole missään
mielessä huolestuttava, vaan paremminkin kypsän
nuoren toteamus.
<<
edellinen | seuraava
>>
|