Turun normaalikoulussa on pyritty kehittämään
kodin ja koulun välistä yhteistyötä
kehittämällä oppilaiden itsearviointia
ja järjestämällä kerran lukuvuodessa
ns. kehityskeskusteluja. Tätä toimintaa järjestetään
koko perusopetuksen ajan eli ensimmäiseltä
luokalta yhdeksänteen luokkaan saakka.
Niin huoltajat kuin oppilaatkin ovat ottaneet vastaan
tämän toiminnan erityisen myönteisesti.
Yläasteella tehdyn tutkimuksen mukaan maahanmuuttajavanhemmat
suhtautuivat erittäin myönteisesti oppilaan
itsearviointitoimintaan sekä kehityskeskustelujen
järjestämiseen. Tämä siitä
huolimatta, että toiminnassa on ollut monia puutteita
kuten esim. itsearviointilomakkeet ovat suomenkielisiä
ja näin monet huoltajat eivät ymmärrä
niiden sisältöjä. Kaikkiin kehityskeskusteluihin
ei ole saatu tulkkeja vaan perheenjäsenet ovat
toimineet tulkkeina. Ennakkaoinformaatio on ollut suomen
kielistä ja monien maahanmuuttajavanhempien yleinen
tietoisuus kouluoloistamme on riittämätön.
Kaikkiin edellä mainittuihin asioihin etsitään
ratkaisuja ja pyritään järjestämään
koulumme toiminta entistä maahanmuuttajaystävällisemmäksi.
Erittäin hyväksi on havaittu esim. maahanmuuttajille
suunnatut vanhempaintilaisuudet, missä heillä
on mahdollisuus tarkemmin kysellä ja saada vastauksia
juuri heitä askarruttaviin kysymyksiin.
seuraava
>>
|
Annika Hongiston
laatima diaesitys kehityskeskustelusta (19
diaa)
|
WWW-versio
|
|
|
|
|