Kodin ja koulun yhteistyö
Oppilaan itsearviointi ja
kehityskeskustelut Turun normaalikoulussa
<<
edellinen | seuraava
>>
7. ja 8. Luokan maahanmuuttajaoppilaiden vanhempien käsitys
kehityskeskustelusta (kuvio 1.):

Maahanmuuttajanuorten käsitys kehityskeskustelusta
(kuvio 2.):

Kysyttäessä vanhemmilta "millaista
hyödyllistä tietoa sait kehityskeskustelussa?"
maahanmuuttajavanhemmat vastasivat seuraavalla tavalla:
- Sain tietää miten lapseni on koulussa ja miten
hän pärjää
- Sain tietää, miten pärjää ja
hänen ystävyyssuhteista
- Sain hyviä ja hyödyllisiä tietoja oppilaasta
ja koulunkäynnistä
Oma kokemukseni on myös, että maahanmuuttajaoppilaiden
vanhemmat ovat hyvin kiinnostuneita lapsensa koulumenestyksestä
ja haluavat tietää miten koulussa menee. Tietysti
myös maahanmuuttajaperheillä voi olla niin suuria
vaikeuksia, että aika-ajoin ei energia riitä lasten
kouluasioiden seuraamiseen. Ongelma on kuitenkin universaali
ei erityisesti maahanmuuttajiin liittyvä.
Kun huoltajilta kysyttiin, miten he haluaisivat kehittää
kehityskeskusteluja, niin maahanmuuttajavanhemmat vastasivat
seuraavalla tavalla:
- Kehityskeskusteluun tarvitaan tunti aikaa (nyt oli varattu
vain noin 30 min .kirjoittajan huomio)
- Se oli hyvä, sitä ei tarvitse kehittää
- Haluan, että tulee enemmän läksyjä
- Läksyjen tekeminen on epäselvää, onko
kotitehtäviä vai ei, poissaoloista heti ilmoitus
kotiin
Edellä mainituista voi vetää sen johtopäätöksen,
että maahanmuuttajavanhemmat tarvitsevat ja haluavat
keskustelumahdollisuuden oman lapsensa koulunkäyntiin
liittyvistä asioista, edelleen vanhemmille on varattava
enemmän aikaa. Vanhemmat myös tarvitsevat tarkempaa
tietoa toiminnastamme (läksyt). Edellä mainittu
ongelma on toki suomalaistenkin lasten vanhempien kanssa.
<<
edellinen | seuraava
>>
|