Kodin ja koulun yhteistyö
Oppilaan itsearviointi ja
kehityskeskustelut Turun normaalikoulussa
<<
edellinen | seuraava
>>
Kysyttäessä oppilailta, miten tärkeäksi
he kokivat itsearvioinnin, maahanmuuttajanuoret (7. Ja 8. luokkalaiset)
vastasivat seuraavalla tavalla. Huomaa vastausten perässä
olevista kirjaimista ensimmäinen kertoo sukupuolen (t=tyttö,
p=poika), mikäli seuraavaksi on m, tarkoittaa se maahanmuuttajaa,
viimeinen kirjain tarkoittaa oppilaan koulumenestystä (k=kiitettävä,
h=hyvä, t=tyydyttävä ja v=välttävä).
- Siitä näkee, mitä oppilas aikoo tehdä
(t,m,h)
- Koska opin arvioimaan itseäni (t,m,h)
- Koska sitten muistaa, että on tehnyt esim. jakson
aikana väärin ja että uskoo pystyvänsä
parantamaan todistusta (p,m,t)
- Koska silloin nähdään oppilaan mielipiteet
erilaisissa asioissa (t,m,h)
- Siitä sain selville, miten menestyn koulussa (p,m,h)
- Koska siinä voi muistella onko kehittynyt ja ajatella
onko hyvä koulussa (p,m,t)
- Koska siinä huomaa, minkälainen oikeasti on
(t,m,h)
- Se auttaa vähä tsemppaamaan opiskelussa, nykyään
jaksan viittailla enemmän (t,m,t)
- Minä tiedän mitkä oppiaineet menee hyvin,
mikä menee huonosti (t,m,t)
- Tärkeää on se, että käyn koulua
ja opin uusia asioita (t,m,h)
- Siinä voi itse arvioida itsensä ja myöhemmin
katsoa miten muut arvioivat sinua (p,m,h)
- Opettaja saa tietää, mitä mieltä minä
olen työskentelystäni ja numeroistani (p,m,t)
- Se on tärkeää koska sit kun joku numero
on laskenut voit kokeilla tai yrittää nostaa sitä
(t,m,h)
- Koska se auttaa minua ajattelemaan kysymystä ja pysähtymään
hetkeksi kelaamaan miten olen suhtautunut tai ajatellut
koulusta ja muista jutuista (t,m,h)
Vastaukset osoittavat varsin kypsää ja aikuismaista
suhtautumista koulunkäyntiin. Vastaajathan ovat 13 -
14 vuotiaita nuoria. Huomionarvoista on myös se, että
oppilaat osaavat liittää itsearvioinnin oman opiskelun
arviointiin ja suunnitteluun eli kokevat sen osaksi opiskelua.
Maahanmuuttajanuorten näkemys itsearvioinnin tärkeydestä
(kuvio3):

<<
edellinen | seuraava
>>
|