Kodin ja koulun yhteistyö
Oppilaan itsearviointi ja
kehityskeskustelut Turun normaalikoulussa
<<
edellinen
Oppilailta pyydettiin myös perusteluja kehityskeskustelujen
määrälliselle tarpeelle. Maahanmuuttajanuorten
perustelut seuraavassa:
- kaksi kertaa vuodessa: vuoden keskellä ennen joululomaa
ja lukuvuoden lopussa. Siinä voisi katsoa miten sinä
kehityt (p,m,h)
- kerran vuodessa: en voi sanoa, ettei koskaan (t,m,h)
- kaksi kertaa vuodessa: no
kehityskeskustelu on tosi
tärkeää elämässä ja mun mielestä
3 kertaakin käy, se auttaa elämässä
tosi paljon (t,m,h)
- tarvittaessa: koska se on ihan turha vaiva vanhemmille
( mutta jos näyttää siltä et oppilaalla
menee tosi huonosti siitä voi sopia) (p,m,h/t)
- tarvittaessa: jos joku opettaja tai oppilas luulee/ tietää,
että tarvitsee kehityskeskustelua - silloin vois itse
sopia keskenään (t,m,h)
- kaksi kertaa vuodessa: jokaisella opiskelukaudella on
kiva tietää, miten opiskelu on sujunut. Jos syntyy
ongelmia niin siitä voi sopia erikseen (t,m,k)
- kerran vuodessa: ei ole mitään järkee pitää
niitä joka päivä (p,m,h)
- tarvittaessa: koska minun vanhemmille ei aina sovi aika
(p,m,t)
- kaksi kertaa vuodessa: ei ihminen vuodessa niin usein
muutu (t,m,t)
- tarvittaessa: sellaista ei välttämättä
tarvita, kun taas joskus tarvitaan, että vanhemmat
tietävät mitä koulussa tehdään
(p,m,t)
- kaksi kertaa vuodessa: koska sitten voi nostaa keskiarvoa.
Kehityskeskustelu auttoi minua tosi paljon. Kiitos!!! (p,m,t)
- tarvittaessa: koska jotkut tarvitsee ja jotkut ei (p,m,h)
- tarvittaessa: jos tarvii apua koulunkäynnissä,
niin tietää että voi luottaa kehityskeskusteluun
(t,m,h)
Kuviossa 6 näkyy maahanmuuttajanuorten käsitys
kehityskeskustelujen määrällisestä tarpeesta
ja kuviossa 7 on suomalaisten nuorten käsitys kehityskeskustelujen
määrällisestä tarpeesta.
Kuvio 6. Maahanmuuttajanuorten käsitys
kehityskeskustelujen tarpeesta
Kuvio 7. Suomalaisten nuorten käsitys
kehityskeskustelujen tarpeesta
Kehityskeskustelun tarpeeseen suomalaiset nuoret
ja maahanmuuttajanuoret suhtautuvat hiukan eri tavalla.
Kehityskeskustelun tarve: |
Suomalaiset nuoret: |
Maahanmuuttajanuoret: |
Kerran vuodessa |
26,2 % |
24,2 % |
Kaksi kertaa vuodessa |
19,0 % |
27,3 % |
Tarvittaessa, erikseen sopien |
43,7% |
42,4 % |
Ei koskaan |
11,1% |
3,0 % |
Kun suomalaisista nuorista 45,2 % koki tarvitsevansa
kehityskeskusteluja kerran tai kaksi vuodessa niin maahanmuuttajanuorten
vastaava prosenttiosuus oli 51,5 %. Onkin varsin ymmärrettävää,
että maahanmuuttajanuoret ja myös heidän perheensä
kaipaavat enemmän henkilökohtaista kontaktia kouluun
ja myöskin mahdollisuutta keskustella juuri oman lapsen
opiskelusta. Kaikista oppilaista varsin pieni joukko, yhteensä
vain 15 oppilasta 159:stä oppilaasta ilmoitti, ettei
halua kehityskeskusteluja ollenkaan. Oppilaista 6 oli tyttöjä
ja 9 poikia ja joukossa oli yksi maahanmuuttaja.
Oppilaat saivat vielä halutessaan esittää
muita kommentteja kyselylomakkeeseen ja maahanmuuttajanuorten
kommentit olivat seuraavia:
- lopussa piti allekirjoittaa tavoitteet mitkä opettaja
määräsi vaikka sanoin etten halua asettaa
mitään tavoitteita. Opettaja keksi mulle tavoitteet,
mitkä oli sit pakko allekirjoittaa vaikken edes aio
yrittää saavuttaa niitä tavoitteita. (t,m,t/v)
- kehityskeskustelusta paljon kiitoksia luokanvalvojalle.
(t,m,h)
- lupasin opettajalle eräitä asioita (p,m,t)
- kehityskeskustelu oli tosi hyödyllinen ja tahtoisin
että niitä olisi enemmän vuodessa, tämä
oli ensimmäinen kehityskeskustelu ja se teki ison vaikutuksen
minuun. (p,m,t)
- itsearviointi on ihan hyvä. Saa itse arvioida työskentelemisensä
ja opettaja näkee sen. (t,m,t)
Kommentit ovat kaiken kaikkiaan myönteisiä ja osittavat,
että opettajan ja oppilaan yhteistyö kehityskeskusteluissa
on sujunut. Yhden oppilaan kohdalla vuorovaikutus luokanvalvojan
kanssa ei kuitenkaan ole sujunut kehityskeskustelussa. Toisaalta
voi tietysti ajatella, että vain yhden kohdalla epäonnistuttiin.
Oma käsitykseni kuitenkin on, että yksikin epäonnistuminen
pitäisi johtaa pohdintaan siitä, mikä meni
pieleen. Kyseinen oppilas on siis ilmoittanut:
- lopussa piti allekirjoittaa tavoitteet, mitkä opettaja
määräsi, vaikka sanoin etten halua asettaa
tavoitteita. Opettaja keksi mulle tavoitteet, mitkä
oli sitte pakko allekirjoittaa, vaikken edes aio yrittää
saavuttaa niitä tavoitteita.
- Ei niistä mulle ollu mitään hyötyä,
koska se ei vaikuta kuitenkaan mitenkään mun koulunkäyntiin.
Edellä olevien mainintojen pohjalta voi ajatella, että
oppilaan ja luokanvalvojan välit ovat jo alun alkaen
epäluottamukselliset tai sitten keskustelu on johtanut
ristiriitoihin. Jos arvioin tilannetta oppilaan kommenttien
pohjalta, mikä ei välttämättä anna
objektiivista kuvaa kokonaistilanteesta, tullen seuraaviin
johtopäätöksiin:
- Keskustelu ei ole ollut vuorovaikutteinen ja luottamuksellinen
- Opettaja ei ole ymmärtänyt rooliaan ohjaajana,
vaan on johtopäätösten teon yhteydessä
pistänyt omat näkemyksensä oppilaan tavoitteeksi.
- Oppilas ei ole sitoutunut keskustelemaan omasta opiskelustaan
eikä ainakaan asettamaan tavoitteita itselleen.
Sitoutumattomuuden takana saattaa myös olla pelko omien
kykyjen riittämättömyydestä. Näitä
pelkoja kehityskeskustelussa voi kohdata ja käsitellä
vain kohtaamalla yksilö, kuten Peavy sanoo.(Peavy, R.V.
Sociodynamic counseling,1997)
Lähteet
- Hongisto A. 2002. Kehityskeskustelu - oppimisen
ja arvioinnin dialogia. Lisensiaatin tutkielma. Turun yliopisto.
Kasvatustieteen laitos.
- Peavy, R. V. 1997. Sociodynamic counceling.
Canada: Trafford Publishing.
<<
edellinen
|