Moped
Lomakkeet
Opetus
Koulun arki
Terveys
Oppilashuolto
Koti ja koulu
Kulttuurit
Materiaalit
Kalenteri
Sivuinfo
Haku
 

Opetus Venäjänkieliset lapset suomalaisessa koulussa

<< edellinen | seuraava >>

2 Venäjänkieliset lapset Lausteen koulussa

Kyselyn avulla yritin selvittää, miten entisen Neuvostoliiton alueelta muuttaneet venäjänkieliset lapset viihtyvät koulussa, mitä mieltä he ovat opettajista, omasta opiskelustaan ja koulumenestyksestään.

2.1 Yleiset tiedot haastateltavista

Haastattelin 4-6 luokkien oppilaita ja kolmea valmistavan luokan oppilasta. Tämä oli mielestäni kiinnostavin ikäryhmä, sillä tämänikäiset lapset pystyvät analysoimaan itseensä liittyviä asioita, ja heille on muodostunut käsitys oppimisprosessista. Joillakin heistä on kokemusta lähtömaansa koulusta ja he voivat verrata sitä suomalaiseen kouluun sekä pohtia, mikä on erilaista ja mikä samanlaista. Haastattelin yhteensä 12 oppilasta: 4 tyttöä ja 8 poikaa. Neljä on Virosta, kaksi Kazahstanista, yksi Ukrainasta ja muut Venäjältä. Kaikkien äidinkieli on venäjä. Se on jokaisella myös perheen yhteinen kieli. He ovat asuneet Suomessa 2-6 vuotta, kolme valmistavassa luokassa olevaa oppilasta muutti Suomeen muutama kuukausi sitten ja aloitti koulun 1-1,5 kuukautta sitten. Oppilaista kahdeksan ehti käydä koulua omassa maassaan. Muut aloittivat opiskelun vasta Suomessa.

2.2 Keskustelun kulku

Lähetin jokaisen haastattelemani oppilaan kotiin kirjeen, jossa pyysin vanhemmilta luvan kyselyyn. Kukaan vanhemmista ei antanut kieltävää vastausta. Keskustelun aikana ilmapiiri oli hyvä ja tuttavallinen, mikään ei jännittänyt lapsia. Olin heille jo tuttu ihminen, ja mielestäni he kertoivat itsestään avoimesti. Kerroin heille käsitteleväni tietoja luottamuksellisesti. Aikaa käytettiin keskusteluun 30-40 minuuttia. Keskustelu kulki etukäteen suunniteltujen kysymysten puitteissa, muttei aina järjestyksessä vaan tilanteen mukaan. Jos tuli uusi mielenkiintoinen asia, pohdittiin sitä yhdessä. Lapset näyttivät vastaavan kysymyksiini ihan mielellään. Yksi poika, joka oli aloittanut opiskelun valmistavassa luokassa, kertoi, että hän tuntee tarvetta keskustella omalla äidinkielellään. Äidinkielinen kommunikaatio on alusta asti ollut asia, jota hän kaipaa uudessa koulussa. Muiden kohdalla tilanne saattaa olla samanlainen. Myös lapsille vahvistuu tuntemus siitä, että koulun opettajat välittävät heistä, sillä kerroin, että heidän mielipiteensä on opettajille tärkeä ja arvokas.

2.3 Kysymykset

Aluksi kysyin ikää, luokkaa, synnyinmaata, montako luokkaa olet käynyt kotimaassa, ja montako vuotta olette asuneet Suomessa

Kielen oppiminen:

  • osasitko suomea tai englantia ennen Suomeen muuttoa
  • mikä on kotikieli
  • miten paljon puhut suomea koulun ulkopuolella
  • yrititkö/yritätkö puhua vai odotitko/odotatko, että hallitset kielen paremmin
  • miten suhtaudut kielivirheiden korjaamiseen (onko se haitta vai apu), osaatko hyväksyä omia virheitä ja suhtautua niihin suvaitsevasti
  • miten vaikeaa on
    a) puhuminen
    b) puhutun ymmärtäminen
    c) kirjoittaminen
    d) lukeminen
  • missä näistä tarvitset enemmän harjoittelua
  • onko kokeessa joskus tarpeellista katsoa tuntemattomia käsitteitä sanakirjasta

Opetus:

  • mitä mieltä olet opiskelusta pienryhmässä (onko siinä helpompaa kuin tavallisessa opetuksessa; koetko eristäytymisen tunnetta)
  • onko ympäristötiedon ja historian kirjat vaikeat (riittääkö, että ymmärtää pääpiirteissään vai onko yksityiskohtien ymmärtäminen tärkeä)
  • haasteet opiskelussa, ovatko ne esteenä vai motivointitekijänä
  • mikä motivoi opiskelussa eniten:
    a) opettajan kehuminen
    b) vanhempien kehuminen
    c) arvosana
    d) oman edistyksen ja osaamisen tuntemus (opiskeletko ennen kaikkea itseäsi varten)
  • onko oppitunnilla työrauhaa, pystytkö keskittymään, onko kuri hyvä
  • oletko aktiivinen, nostatko kättä, kun tiedät vastauksen
  • oletko tyytyväinen koulumenestykseesi

Tukiopetus:

  • onko sitä riittävästi
  • auttaako se käsitteiden selvittämiseen ja harjaannuttamiseen
  • tuntuuko se rangaistukselta siitä, että on muita "huonompi", vai hyväksytkö sen, että pitää opiskella vähän muita enemmän

Läksyt:

  • kotitehtävien määrä (sopivasti, liian vähän, liian paljon)
  • valvovatko vanhemmat läksysi tekemistä

Opettajat:

  • tuntuvatko opettajat välinpitämättömiltä
  • saatko tarpeeksi apua heiltä
  • onko heitä vaikea lähestyä
  • kysytkö aina, kun on epäselvää
  • haittaako, jos opettaja pyytää vastaamaan, kun ei viittaa
  • mitä ominaisuuksia opettajalta ensisijaisesti toivot

Venäjän kielen oppiminen:

  • onko mielestäsi omalla kielellä, kulttuurilla ja juurilla merkitystä, vai haluatko
    eroon niistä
  • tuntuuko hyvältä, että voi olla kaksikielinen ja -kulttuurinen
  • onko äidinkielen kehitys tärkeää
  • haluavatko vanhempasi, että opiskelisit venäjää

Ystävät:

  • onko vakituisia välituntikavereita, vai tuleeko leikittyä kaikkien kanssa
  • haluatko enemmän ystäviä

Yleinen viihtyvyys:

  • viihdytkö koulussa
  • pelottiko opiskelun aloittaminen uudessa koulussa; jos kyllä, oletko selvinnyt jännityksestä
  • mikä oli erilaista entisessä koulussasi
  • onko koulussa jotain, mitä haluaisit muuttaa tai parantaa
  • oletko törmännyt kiusaamiseen
  • uskallatko kertoa opettajille/kerrotko vanhemmille kiusaamisesta

<< edellinen | seuraava >>