Opetus
Venäjänkieliset
lapset suomalaisessa koulussa
<<
edellinen | seuraava
>>
2 Venäjänkieliset lapset Lausteen koulussa
Kyselyn avulla yritin selvittää, miten entisen
Neuvostoliiton alueelta muuttaneet venäjänkieliset
lapset viihtyvät koulussa, mitä mieltä he ovat
opettajista, omasta opiskelustaan ja koulumenestyksestään.
2.1 Yleiset tiedot haastateltavista
Haastattelin 4-6 luokkien oppilaita ja kolmea valmistavan
luokan oppilasta. Tämä oli mielestäni kiinnostavin
ikäryhmä, sillä tämänikäiset
lapset pystyvät analysoimaan itseensä liittyviä
asioita, ja heille on muodostunut käsitys oppimisprosessista.
Joillakin heistä on kokemusta lähtömaansa koulusta
ja he voivat verrata sitä suomalaiseen kouluun sekä
pohtia, mikä on erilaista ja mikä samanlaista. Haastattelin
yhteensä 12 oppilasta: 4 tyttöä ja 8 poikaa.
Neljä on Virosta, kaksi Kazahstanista, yksi Ukrainasta
ja muut Venäjältä. Kaikkien äidinkieli
on venäjä. Se on jokaisella myös perheen yhteinen
kieli. He ovat asuneet Suomessa 2-6 vuotta, kolme valmistavassa
luokassa olevaa oppilasta muutti Suomeen muutama kuukausi
sitten ja aloitti koulun 1-1,5 kuukautta sitten. Oppilaista
kahdeksan ehti käydä koulua omassa maassaan. Muut
aloittivat opiskelun vasta Suomessa.
2.2 Keskustelun kulku
Lähetin jokaisen haastattelemani oppilaan kotiin kirjeen,
jossa pyysin vanhemmilta luvan kyselyyn. Kukaan vanhemmista
ei antanut kieltävää vastausta. Keskustelun
aikana ilmapiiri oli hyvä ja tuttavallinen, mikään
ei jännittänyt lapsia. Olin heille jo tuttu ihminen,
ja mielestäni he kertoivat itsestään avoimesti.
Kerroin heille käsitteleväni tietoja luottamuksellisesti.
Aikaa käytettiin keskusteluun 30-40 minuuttia. Keskustelu
kulki etukäteen suunniteltujen kysymysten puitteissa,
muttei aina järjestyksessä vaan tilanteen mukaan.
Jos tuli uusi mielenkiintoinen asia, pohdittiin sitä
yhdessä. Lapset näyttivät vastaavan kysymyksiini
ihan mielellään. Yksi poika, joka oli aloittanut
opiskelun valmistavassa luokassa, kertoi, että hän
tuntee tarvetta keskustella omalla äidinkielellään.
Äidinkielinen kommunikaatio on alusta asti ollut asia,
jota hän kaipaa uudessa koulussa. Muiden kohdalla tilanne
saattaa olla samanlainen. Myös lapsille vahvistuu tuntemus
siitä, että koulun opettajat välittävät
heistä, sillä kerroin, että heidän mielipiteensä
on opettajille tärkeä ja arvokas.
2.3 Kysymykset
Aluksi kysyin ikää, luokkaa, synnyinmaata, montako
luokkaa olet käynyt kotimaassa, ja montako vuotta olette
asuneet Suomessa
Kielen oppiminen:
- osasitko suomea tai englantia ennen Suomeen muuttoa
- mikä on kotikieli
- miten paljon puhut suomea koulun ulkopuolella
- yrititkö/yritätkö puhua vai odotitko/odotatko,
että hallitset kielen paremmin
- miten suhtaudut kielivirheiden korjaamiseen (onko se haitta
vai apu), osaatko hyväksyä omia virheitä
ja suhtautua niihin suvaitsevasti
- miten vaikeaa on
a) puhuminen
b) puhutun ymmärtäminen
c) kirjoittaminen
d) lukeminen
- missä näistä tarvitset enemmän harjoittelua
- onko kokeessa joskus tarpeellista katsoa tuntemattomia
käsitteitä sanakirjasta
Opetus:
- mitä mieltä olet opiskelusta pienryhmässä
(onko siinä helpompaa kuin tavallisessa opetuksessa;
koetko eristäytymisen tunnetta)
- onko ympäristötiedon ja historian kirjat vaikeat
(riittääkö, että ymmärtää
pääpiirteissään vai onko yksityiskohtien
ymmärtäminen tärkeä)
- haasteet opiskelussa, ovatko ne esteenä vai motivointitekijänä
- mikä motivoi opiskelussa eniten:
a) opettajan kehuminen
b) vanhempien kehuminen
c) arvosana
d) oman edistyksen ja osaamisen tuntemus (opiskeletko ennen
kaikkea itseäsi varten)
- onko oppitunnilla työrauhaa, pystytkö keskittymään,
onko kuri hyvä
- oletko aktiivinen, nostatko kättä, kun tiedät
vastauksen
- oletko tyytyväinen koulumenestykseesi
Tukiopetus:
- onko sitä riittävästi
- auttaako se käsitteiden selvittämiseen ja harjaannuttamiseen
- tuntuuko se rangaistukselta siitä, että on muita
"huonompi", vai hyväksytkö sen, että
pitää opiskella vähän muita enemmän
Läksyt:
- kotitehtävien määrä (sopivasti, liian
vähän, liian paljon)
- valvovatko vanhemmat läksysi tekemistä
Opettajat:
- tuntuvatko opettajat välinpitämättömiltä
- saatko tarpeeksi apua heiltä
- onko heitä vaikea lähestyä
- kysytkö aina, kun on epäselvää
- haittaako, jos opettaja pyytää vastaamaan, kun
ei viittaa
- mitä ominaisuuksia opettajalta ensisijaisesti toivot
Venäjän kielen oppiminen:
- onko mielestäsi omalla kielellä, kulttuurilla
ja juurilla merkitystä, vai haluatko
eroon niistä
- tuntuuko hyvältä, että voi olla kaksikielinen
ja -kulttuurinen
- onko äidinkielen kehitys tärkeää
- haluavatko vanhempasi, että opiskelisit venäjää
Ystävät:
- onko vakituisia välituntikavereita, vai tuleeko
leikittyä kaikkien kanssa
- haluatko enemmän ystäviä
Yleinen viihtyvyys:
- viihdytkö koulussa
- pelottiko opiskelun aloittaminen uudessa koulussa; jos
kyllä, oletko selvinnyt jännityksestä
- mikä oli erilaista entisessä koulussasi
- onko koulussa jotain, mitä haluaisit muuttaa tai
parantaa
- oletko törmännyt kiusaamiseen
- uskallatko kertoa opettajille/kerrotko vanhemmille kiusaamisesta
<<
edellinen | seuraava
>>
|