Opetus
Uusi opetussuunnitelma maahanmuuttajaopettajan
silmin
<<
edellinen | seuraava
>>
4. Maahanmuuttajaoppilaan arviointi
Tarkastelemme tässä luvussa opetussuunnitelman
seitsemännen luvun, Oppilaan arviointi, pykäliä
41 ja 45. Pykälä 41 käsittelee arviointia opintojen
aikana ja pykälä 45 päättöarviointia.
Lisäksi palaamme kahdeksannen luvun, Kieli ja kulttuuriryhmien
opetus, pykälään 49, Maahanmuuttajat, jota
käsittelimme jo kolmannessa luvussa.
Oppilaan arviointi jaetaan opetussuunnitelmassa
arviointiin opintojen aikana ja päättöarviointiin.
Kummallakin arvioinnilla on erilainen tehtävä. Opintojen
aikana tapahtuvan arvioinnin tehtävänä on ohjata
oppilasta ja kannustaa häntä opiskelemaan. Toisaalta
sen tulee kuvata sitä, miten oppilas on saavuttanut asetetut
tavoitteet. Arvioinnin avulla oppilaan tulee pystyä muodostamaan
realistinen kuva oppimisestaan ja kehittymisestään
ja näin arvioinnin tulee tukea oppilaan persoonallisuuden
kasvua.
Maahanmuuttajaoppilaan arvioinnissa pitää
opetussuunnitelman mukaan ottaa huomioon oppilaan tausta ja
vähitellen kehittyvä kielitaito. Kielitaidon puutteita
tulisi vähentää monipuolisilla, joustavilla
ja tilanteeseen sovitetuilla arviointimenetelmillä. Maahanmuuttajaoppilaan
arviointi voi olla sanallista koko perusopetuksen ajan lukuun
ottamatta päättöarviointia.
Opintojen aikana oppilasta voidaan arvioida joustavasti hänen
omista lähtökohdistaan. Kunnan opetussuunnitelmaan
tulisi kuitenkin tarkentaa, mitä valtakunnallisissa perusteissa
mainitut joustavat ja monipuoliset arviointimenetelmät
käytännössä ovat. Oppilas voi esimerkiksi
käyttää kokeessa sanakirjaa, hän voi suorittaa
kokeen suullisesti, hän voi suorittaa eri kokeen tai
hän voi suorittaa kokeen esimerkiksi erityisopettajan
tai suomi toisena kielenä -opettajan kanssa, jolloin
kysymyksiä on mahdollista selventää oppilaalle.
Joustavilla tavoilla suoritettujen kokeiden arvosanoja tulisi
eri kouluissa myös tulkita samansuuntaisesti. Esimerkiksi,
missä suhteessa keskeiset asiat sisältävästä
kokeesta saatu kiitettävä numero on muun luokan
suorittaman kokeen kiitettävään arvosanaan?
Olisi oppilaiden kannalta erittäin tärkeää,
että heidän arvioinnissaan käytettävät
menetelmät olisivat kouluissa samansuuntaisia.
Sanallisen arvioinnin käyttökään ei ole
ongelmatonta. Jos oppilaan kielitaito on heikko, hän
ei ehkä ymmärrä palautetta tai ymmärtää
sen väärin. Opettajalta kuluu suunnaton määrä
energiaa, kun hän yrittää muotoilla palautteen
"rautalangasta". Ongelmallisuutta lisää
myös se, että useimmissa tapauksissa palaute jää
hämäräksi myös oppilaan huoltajalle. Ainakin
yläluokilla oppilaat lisäksi usein toivovat, että
heidän arviointinsa suoritetaan numeroin.
Räikein ristiriita syntyy kuitenkin päättöarviointivaiheessa,
kun päättöarvioinnissa kaikki perusopetuksen
päättöluokan oppilaat arvioidaan samoin kriteerein.
Päättöarvioinnin tehtävänä
on määritellä, miten oppilas on opiskelun päättyessä
saavuttanut perusopetukselle asetetut tavoitteet eri oppiaineissa.
Päättöarvioinnin tulee olla valtakunnallisesti
vertailukelpoista ja kohdella oppilaita tasavertaisesti.
Jos toimitaan opetussuunnitelman mukaan, voidaan siis esimerkiksi
valmistavasta opetuksesta yleisopetukseen siirtyvälle
7. - 8. -luokan oppilaalle periaatteessa antaa koko ajan kiitettävää
palautetta, vaikka hän päättöarvioinnin
hyvän arvosanan kriteereihin suhteutettuna saisi arvosanaksi
5 tai 6. Tällainen arviointi, jossa kylmän totuuden
julki lausumista ikään kuin siirretään
eteenpäin, ei tue realistisen minäkäsityksen
kehittymistä ja toisaalta sen kannustavuuskin on harhaanjohtavaa.
Emme voi poistaa sitä tosiasiaa, että mitä
vanhempana oppilas perusopetukseen tulee, sitä enemmän
hän joutuu tekemään työtä. Mielestämme
oppilaalle on samaan aikaan kannustavan, oppilaan lähtökohdista
tapahtuvan arvioinnin kanssa tehtävä erittäin
selväksi se, miten hänen oma oppimisensa suhteutuu
perusopetuksen vuosiluokkakohtaisiin tavoitteisiin. Mielestämme
maahanmuuttajaoppilaan ja hänen perheensä olisi
jo varhaisessa vaiheessa tultava tietoiseksi siitä, että
Suomessa päättötodistuksen keskiarvo on ratkaiseva,
kun pyritään toisen asteen koulutukseen.
<<
edellinen | seuraava
>>
|