Opetus
Uusi opetussuunnitelma maahanmuuttajaopettajan
silmin
<<
edellinen | seuraava
>>
3. Maahanmuuttajaoppilaiden opetus opetussuunnitelman mukaan
Tarkastelemme seuraavaksi opetussuunnitelman kahdeksannen
luvun §:ää 49, Maahanmuuttajat.
Opetussuunnitelmassa sanotaan, että
maahanmuuttajaoppilaiden opetuksessa noudatetaan perusopetuksen
opetussuunnitelman perusteita oppilaiden taustat ja lähtökohdat,
kuten äidinkieli ja kulttuuri, maahanmuuton syy ja maassaoloaika
huomioon ottaen. Opetuksessa on otettava huomioon maahanmuuttajaoppilaan
aikaisempi oppimishistoria sekä kasvatus- ja opetusperinteet.
Maahanmuuttajaoppilaiden heterogeenisuus asettaa suuria vaatimuksia
heidän opetukselleen. Suuria eroja oppimisvalmiuksissa
on, kun verrataan pakolaistaustaista luku- ja kirjoitustaidottomana
maahan tullutta oppilasta esimerkiksi kuusi vuotta Venäjällä
koulua käyneeseen ikätoveriinsa. Oman ongelmallisen
ryhmänsä muodostavat ensimmäiselle luokalle
tulevat lähes kielitaidottomat oppilaat, jotka eivät
tällä hetkellä pääse valmistavaan
opetukseen.
Opetussuunnitelma
edellyttää, että oppilaiden yksilölliset
lähtökohdat huomioidaan. Kovin erilaisesta kokemus-
ja kulttuuripiiristä tuleva oppilas ei tukitoimista huolimatta
pysty vastaanottamaan suomalaisen koulun tarjoamaa opetusta
tai hänen on vaikea sovittaa aiemmin oppimaansa uusiin
oppimistilanteisiin. Miten käy siis perusopetuksen oppimiskäsityksen
mukaisen tiedonrakentumisen silloin kun, oppimisvalmiudet
omaan ikätasoon verrattuna ovat riittämättömät.
Oppilaalta saattaa puuttua mm. kuvanlukutaito ja suuri osa
opiskelussa tarvittavista abstrakteista käsitteistä.
Ei ole tavatonta, että seitsemännelle luokalle sijoitettava,
valmistavan opetuksen jo käynyt, oppilas on juuri oppinut
lukemaan ja hänen hienomotoriikkansa on 7-vuotiaan tasolla.
Entä minkälaiset mahdollisuudet on 11-15 -vuotiaalla
maahan muuttaneella, koulua käymättömällä
oppilaalla saada päättötodistus ja valmiudet
jatko-opintoihin. Nämä oppilaat tarvitsevat reilusti
aikaa ja opetuksellisia erityisratkaisuja omaksuakseen opiskelutaitoja
ja uuden kielen.
"Jotta suomen kielen taito ehtisi varmasti kehittyä
niin hyväksi, että ns. normaaliopetukseen osallistuminen
luonnistuu ilman erityisiä vaikeuksia, tulisi Suomessa
siis asua noin viisi vuotta". (Suni 1996, 122)
Suuria ongelmia on myös useilla sellaisilla oppilailla,
joilla on omassa maassaan ollut hyvät arvosanat. Valmistavan
vaiheen aikana heidän koulunkäyntinsä sujuu
yleensä hyvin. Kun he siirtyvät yleisopetukseen,
kuilu opeteltavien asioiden ja riittämättömän
kielitaidon välillä on liian suuri. Siirtymävaiheen
jälkeen oppilaat väsyvät raskaaseen tilanteeseen
ja yläluokkalaisilla luvattomat poissaolot lisääntyvät.
Yhteiskunnan tulisi miettiä ratkaisua myös näiden
oppilaiden ongelmiin. Valmistavan vaiheen pidentäminen
saattaisi auttaa heitä. Näissä oppilaissa hukkaantuu
runsaasti potentiaalista voimavaraa. Pahimmassa tapauksessa
oppilas jättää peruskoulun kesken tai ei saa
päättötodistusta. Tämän suuntainen
kehitys saattaa tuottaa Suomen työmarkkinoille kahden
kerroksen väkeä, mikä ei ole yhteiskunnan kannalta
toivottavaa (Ihalainen, 2003).
Opetussuunsuunnitelman mukaan opetuksen
tulee tukea oppilaan kasvamista oman kieli- ja kulttuuriyhteisönsä
aktiiviseksi ja tasapainoiseksi jäseneksi.
Tässä pyrkimyksessä avainasemassa ovat omakieliset
opettajat sekä oman äidinkielen opettajat. Ilman
näiden oppilaan oman kulttuuriyhteisön aikuisten
tukea syntyperältään suomalaisen opettajan
on vaikeaa ja teennäistä tutustuttaa oppilasta hänen
omaan kulttuuriinsa. Opettajan tulee suhtautua kaikkiin oppilaisiinsa
tasapuolisesti, mikä jo pitää sisällään
sen, että jokaisen oppilaan yksilöllisyyttä
ja kulttuuria tulee kunnioittaa.
Perheellä ja oman kulttuuriyhteisön edustajilla
on tärkeä merkitys oppilaan asenteeseen omaa kieltä
ja kulttuuria kohtaan. Perheiden kaksikielisyyden tukeminen
pitäisi aloittaa jo neuvolasta.
Maahanmuuttajaoppilaalle voidaan laatia
oma oppimissuunnitelma, joka voi olla osa oppilaan kotoutumissuunnitelmaa.
Ajatus
oppimissuunnitelmasta on sinänsä hyvä. Se mahdollistaisi
realistisempien tavoitteiden asettamisen. Mikäli oppilaskohtaisia
oppimissuunnitelmia laaditaan Turussa, toivoisimme, että
kunnan opetussuunnitelmaan kirjataan tarkat ja yhtenäiset
ohjeet kaikille kouluille. Viimeistään koulussa
on mietittävä, kenelle kuuluu päävastuu
suunnitelmien laadinnasta sekä päivityksestä
ko. koulussa. Päävastuussa voisi esim. luokanvalvoja,
erityisopettaja tai suomi toisena kielenä -opettaja,
vaikka suunnitelma onkin tehtävä eri opettajien
yhteistyönä.
Ajatus, että oppimissuunnitelma olisi osa kotoutumissuunnitelmaa
on hyvä, mutta nykytilanteessa opettajien voimavarat
eivät riitä tämän toteuttamiseen. Asia
vaatisi eri viranomaisten yhteistyötä. Näin
vältyttäisiin päällekkäisyyksiltä
ja tiedonkulku toimisi.
Opetussuunnitelman mukaan huoltajat tutustutetaan
suomalaiseen koulujärjestelmään, koulun toiminta-ajatukseen,
opetussuunnitelmaan, arviointiin, opetusmenetelmiin sekä
oppilaan oppimissuunnitelmaan.
Mielestämme kunnan opetussuunnitelmassa olisi mietittävä,
millaisia käytännön toimia nämä tavoitteet
edellyttävät. Kunta voisi järjestää
yhteisiä tiedotustilaisuuksia uusien oppilaiden vanhemmille
esimerkiksi Suomen koulujärjestelmästä. Näin
olisi mahdollista säästää esimerkiksi
tulkkauskustannuksissa. Koulun vastuulla on luonnollisesti
huolehtia huoltajan tutustuttamisesta lapsen oppimissuunnitelmaan.
Oppilaan ja hänen huoltajansa tietämystä
oman kulttuurialueensa luonnosta, elämäntavoista,
kielistä ja kulttuureista hyödynnetään
opetuksessa.
Ihmettelemme tätä opetussuunnitelman vaatimusta,
joka on lähes mahdoton toteuttaa käytännössä.
Suurin osa maahanmuuttajaoppilaista ja heidän vanhemmistaan
ei ole valmiita toimimaan oman kulttuurinsa edustajina juuri
maahan tultuaan. Kaikki oppilaat eivät tule suoraan "omasta"
maastaan tai he eivät muista kotimaastaan mitään.
Toisaalta oppilaan ja hänen vanhempiensa suomen kielen
taito saattaa olla niin heikko, ettei opettaja voi saada heidän
tietämystään kyseisistä asioista selville.
Maahanmuuttajalle opetetaan koulun opetuskielen
mukaan määräytyvän äidinkielen ja
kirjallisuuden sijasta suomea tai ruotsia toisena kielenä,
mikäli hänen suomen tai ruotsin kielen taitonsa
ei arvioida olevan äidinkielisen tasoinen kaikilla kielitaidon
osa-alueilla.
Kunnan opetussuunnitelmaan tulisi tarkentaa, kuka arvioi
ja miten, onko oppilaan suomi äidinkielisen tasoinen.
Jos oppilaan kielitaito on äidinkielisen tasoinen, hän
ei esimerkiksi tee edes puheessaan tiettyjä rakennevirheitä.
Arviointi ei saa perustua "mutu-tuntumaan".
Suomi toisena kielenä -opetuksen tulee tapahtua suomi
toisena kielenä -opetussuunnitelman mukaan. Näin
ollen suomi toisena kielenä -opettaja ei voi toimia vain
äidinkielen apuopettajana, jotta oppilas selviäisi
samoista äidinkielen kokeista kuin syntyperäiset
suomalaiset. Maahanmuuttajaoppilaalla tulisi olla koulussa
nimetty S2-opettaja, joka vastaa oppilaan suomen kielen opetuksen
suunnittelusta.
<<
edellinen | seuraava
>>
|