Opetus
Uusi opetussuunnitelma maahanmuuttajaopettajan
silmin
<<
edellinen | seuraava
>>
2. Turun maahanmuuttajaopetuksen järjestelyt tällä
hetkellä
2.1. Kuka on maahanmuuttaja?
Maahanmuuttaja-käsitteen alla saattaa olla hyvin eritaustaisia
ulkomailta Suomeen tulleita henkilöitä: pakolaiset,
paluumuuttajat, työn tai avioliiton kautta maahan tulleet.
Käytännössä heillä kaikilla on ainakin
alkuvaiheessa erilaisia sopeutumisongelmia. Näin ollen
kouluissamme on hyvin heterogeeninen joukko maahanmuuttajaoppilaita.
Heidän joukossaan on myös Suomessa syntyneitä
maahanmuuttajataustaisia oppilaita, joiden suomen kielen taito
on heikko. Tässä raportissa emme puhu tyypillisistä
kaksikielisistä perheistä, jotka asuvat Suomessa
ja joissa toinen vanhemmista on suomalainen ja toinen ulkomaalainen.
Nämä lapset ovat syntymästä asti kasvaneet
kaksikielisiksi ja heille on johdonmukaisesti puhuttu kumpaakin
kieltä.
2.2. Turun maahanmuuttajaopetus
Turun suomenkielisissä kouluissa on noin 8,5 % oppilaita,
joiden äidinkieli on muu kuin suomi. Lukumääräisesti
tämä tarkoittaa noin 1200 oppilasta. Suurimmat kieliryhmät
ovat venäjä (163), albania (130), arabia (126),
kurdi (96), somali (71), ruotsi (55), vietnam (51) ja viro
(39). Turussa maahanmuuttajat asuvat tietyillä aluilla,
mikä johtuu asuntopolitiikasta. Eniten vieraskielisiä
oppilaita on alaluokkien kouluista Varissuolla, Lausteella,
Pansiossa ja Halisissa/Nummessa. Ylempien luokkien (7-9) kouluissa
maahanmuuttajaoppilaita on eniten Turun suomalaisessa yhteiskoulussa,
Kupittaan ja Aurajoen kouluissa.
Alla oleva kuvio havainnollistaa perusopetusikäisten
maahanmuuttajien opetusjärjestelyjä Turussa.
Kuvio 1. Maahanmuuttajaopetus Turussa
Kuvion 1 käsitteet on selitetty seuraavassa
tarkemmin.
Valmistavaa opetusta annetaan juuri maahan muuttaneille
peruskouluikäisille oppilaille. Valmistava opetus kestää
puolesta vuodesta vuoteen. Valmistavassa opetuksessa keskitytään
suomen kielen alkeisiin, eri oppiaineiden peruskäsitteisiin
ja koulunkäyntitaitojen harjoitteluun. Valmistavan opetuksen
jälkeen oppilas siirtyy yleensä perusopetuksen luokkaan
oman asuinalueensa mukaan. Valmistavan luokan opettajia on
Turussa viisi.
Suomi toisena kielenä -opetuksen tavoitteena
on tukea oppilaiden systemaattista suomen kielen oppimista
oppilaan omista tarpeista lähtien. Suomi toisena kielenä
-opettajia on Turussa 10.
Omakieliseksi opetukseksi (tukiopetus) kutsutaan tukea,
jota oppilaalle annetaan hänen omalla äidinkielellään.
Omakielisten opettajien tulisi tehdä yhteistyötä
luokanopettajien ja aineenopettajien kanssa. Omakieliset opettajat
kiertävät eri kouluilla, heitä on Turussa tällä
hetkellä 13. Opetuskielinä ovat albania, arabia,
bosnia, kurdi, somalia, venäjä ja vietnam.
Oman äidinkielen opetusta (kotikieli) tarjotaan
kaksi tuntia viikossa koulutuntien ulkopuolella. Opetukseen
osallistuminen on oppilaille vapaaehtoista. Oman äidinkielen
opettajia on tällä hetkellä 20.
Tuetun opetuksen tarkoitus on auttaa sellaisia oppilaita,
joiden suomen kielen taito ei riitä lukuaineiden opiskeluun.
Opetus tapahtuu suomeksi ja käytännön järjestelyt
vaihtelevat kouluittain. Opettajia on Turussa viisi.
Omakieliset koulunkäyntiavustajat (arabia, kurdi,
somalia ja venäjä) ovat maahanmuuttajataustaisia
henkilöitä, jotka kiertävät ja auttavat
maahanmuuttajaoppilaita eri kouluilla tarpeen mukaan.
<<
edellinen | seuraava
>>
|