Moped
Lomakkeet
Opetus
Koulun arki
Terveys
Oppilashuolto
Koti ja koulu
Kulttuurit
Materiaalit
Kalenteri
Sivuinfo
Haku
 

Opetus Uusi opetussuunnitelma maahanmuuttajaopettajan silmin

<< edellinen | seuraava >>

2. Turun maahanmuuttajaopetuksen järjestelyt tällä hetkellä

2.1. Kuka on maahanmuuttaja?

Maahanmuuttaja-käsitteen alla saattaa olla hyvin eritaustaisia ulkomailta Suomeen tulleita henkilöitä: pakolaiset, paluumuuttajat, työn tai avioliiton kautta maahan tulleet. Käytännössä heillä kaikilla on ainakin alkuvaiheessa erilaisia sopeutumisongelmia. Näin ollen kouluissamme on hyvin heterogeeninen joukko maahanmuuttajaoppilaita. Heidän joukossaan on myös Suomessa syntyneitä maahanmuuttajataustaisia oppilaita, joiden suomen kielen taito on heikko. Tässä raportissa emme puhu tyypillisistä kaksikielisistä perheistä, jotka asuvat Suomessa ja joissa toinen vanhemmista on suomalainen ja toinen ulkomaalainen. Nämä lapset ovat syntymästä asti kasvaneet kaksikielisiksi ja heille on johdonmukaisesti puhuttu kumpaakin kieltä.

2.2. Turun maahanmuuttajaopetus

Turun suomenkielisissä kouluissa on noin 8,5 % oppilaita, joiden äidinkieli on muu kuin suomi. Lukumääräisesti tämä tarkoittaa noin 1200 oppilasta. Suurimmat kieliryhmät ovat venäjä (163), albania (130), arabia (126), kurdi (96), somali (71), ruotsi (55), vietnam (51) ja viro (39). Turussa maahanmuuttajat asuvat tietyillä aluilla, mikä johtuu asuntopolitiikasta. Eniten vieraskielisiä oppilaita on alaluokkien kouluista Varissuolla, Lausteella, Pansiossa ja Halisissa/Nummessa. Ylempien luokkien (7-9) kouluissa maahanmuuttajaoppilaita on eniten Turun suomalaisessa yhteiskoulussa, Kupittaan ja Aurajoen kouluissa.

Alla oleva kuvio havainnollistaa perusopetusikäisten maahanmuuttajien opetusjärjestelyjä Turussa.

Kuvio 1

Kuvio 1. Maahanmuuttajaopetus Turussa

Kuvion 1 käsitteet on selitetty seuraavassa tarkemmin.

Valmistavaa opetusta annetaan juuri maahan muuttaneille peruskouluikäisille oppilaille. Valmistava opetus kestää puolesta vuodesta vuoteen. Valmistavassa opetuksessa keskitytään suomen kielen alkeisiin, eri oppiaineiden peruskäsitteisiin ja koulunkäyntitaitojen harjoitteluun. Valmistavan opetuksen jälkeen oppilas siirtyy yleensä perusopetuksen luokkaan oman asuinalueensa mukaan. Valmistavan luokan opettajia on Turussa viisi.

Suomi toisena kielenä -opetuksen tavoitteena on tukea oppilaiden systemaattista suomen kielen oppimista oppilaan omista tarpeista lähtien. Suomi toisena kielenä -opettajia on Turussa 10.

Omakieliseksi opetukseksi (tukiopetus) kutsutaan tukea, jota oppilaalle annetaan hänen omalla äidinkielellään. Omakielisten opettajien tulisi tehdä yhteistyötä luokanopettajien ja aineenopettajien kanssa. Omakieliset opettajat kiertävät eri kouluilla, heitä on Turussa tällä hetkellä 13. Opetuskielinä ovat albania, arabia, bosnia, kurdi, somalia, venäjä ja vietnam.

Oman äidinkielen opetusta (kotikieli) tarjotaan kaksi tuntia viikossa koulutuntien ulkopuolella. Opetukseen osallistuminen on oppilaille vapaaehtoista. Oman äidinkielen opettajia on tällä hetkellä 20.

Tuetun opetuksen tarkoitus on auttaa sellaisia oppilaita, joiden suomen kielen taito ei riitä lukuaineiden opiskeluun. Opetus tapahtuu suomeksi ja käytännön järjestelyt vaihtelevat kouluittain. Opettajia on Turussa viisi.

Omakieliset koulunkäyntiavustajat (arabia, kurdi, somalia ja venäjä) ovat maahanmuuttajataustaisia henkilöitä, jotka kiertävät ja auttavat maahanmuuttajaoppilaita eri kouluilla tarpeen mukaan.

<< edellinen | seuraava >>