Opetus
Uusi opetussuunnitelma maahanmuuttajaopettajan
silmin
<<
edellinen | seuraava
>>
1. Johdanto
Tässä
raportissa tarkastelemme Turun maahanmuuttajaoppilaiden tilannetta
uuden valtakunnallisen opetussuunnitelman kokeiluversion valossa.
Uudessa opetussuunnitelmassa perusopetus muodostaa yhtenäisen
kokonaisuuden. Näin ollen maahanmuuttajaopetuskin tulisi
nähdä johdonmukaisena kokonaisuutena, jossa eri osa-alueet
nivoutuvat toisiinsa.
Tämä raportti on Turun yliopiston täydennyskoulutuskeskuksen
Iloa ja tehoa oppimiseen -valmennusohjelman II moduulin kehittämishankkeen
kuvaus. Nämä opinnot ovat Turun yliopiston Kasvatustieteiden
tiedekunnan ja Turun kaupungin ideoimaa kuntakohtaista kehittämistyötä.
Idea koko koulutukseen ja kehittämishankkeisiin lähti
Turkulainen koulu elämänuran muokkaajana -tutkimusprojektista,
jonka tulosten mukaan osa turkulaisten koulujen oppilaista
tarvitsee tavallista enemmän tukea. Monet näistä
kouluista olivat kouluja, joissa on paljon maahanmuuttajaoppilaita.
Maahanmuuttajaoppilaat tuntuivat viihtyvän turkulaisessa
koulussa hyvin, mutta heidän suomalaisessa koulussa pärjäämisessään
oli vaikeuksia. (Olkinuora & Mattila 2001.)
Tarkastelemme tilannetta oman työkokemuksemme pohjalta.
Nostamme esille ryhmiä, jotka tarvitsevat eniten huomiota
ja tukea jatkossa. Olemme kaikki kolme olleet mukana maahanmuuttajaopetuksessa
6-8 vuotta. Olemme seuranneet Turun maahanmuuttajaopetuksen
tilannetta ja kehittymistä. Olemme myös kouluttautuneet
sekä seuranneet muiden kaupunkien panostusta maahanmuuttajaopetukseen.
Anja Mänty-Sorvari on valmistavan luokan opettaja luokilla
7-9, Maarit Pihlava on valmistavan luokan opettaja luokilla
1-6 ja Ulla Tarmi on suomi toisena kielenä -opettaja
luokilla 7-9.
Tekstin selkiyttämiseksi olemme kirjoittaneet kulloinkin
käsiteltävänä olevan opetussuunnitelmaluvun
suorat tai epäsuorat lainaukset pienemmällä
kirjasintyypillä kuin muun tekstin. Erillisiä lainausmerkkejä
ei ole käytetty. Lähdeluetteloon on erikseen merkitty
kaikki ne opetussuunnitelman luvut, joita olemme tarkastelleet.
<<
edellinen | seuraava
>>
|