Moped
Lomakkeet
Opetus
Koulun arki
Terveys
Oppilashuolto
Koti ja koulu
Kulttuurit
Materiaalit
Kalenteri
Sivuinfo
Haku
 

Opetus Uusi opetussuunnitelma maahanmuuttajaopettajan silmin

<< edellinen | seuraava >>

1. Johdanto

Tässä raportissa tarkastelemme Turun maahanmuuttajaoppilaiden tilannetta uuden valtakunnallisen opetussuunnitelman kokeiluversion valossa. Uudessa opetussuunnitelmassa perusopetus muodostaa yhtenäisen kokonaisuuden. Näin ollen maahanmuuttajaopetuskin tulisi nähdä johdonmukaisena kokonaisuutena, jossa eri osa-alueet nivoutuvat toisiinsa.

Tämä raportti on Turun yliopiston täydennyskoulutuskeskuksen Iloa ja tehoa oppimiseen -valmennusohjelman II moduulin kehittämishankkeen kuvaus. Nämä opinnot ovat Turun yliopiston Kasvatustieteiden tiedekunnan ja Turun kaupungin ideoimaa kuntakohtaista kehittämistyötä. Idea koko koulutukseen ja kehittämishankkeisiin lähti Turkulainen koulu elämänuran muokkaajana -tutkimusprojektista, jonka tulosten mukaan osa turkulaisten koulujen oppilaista tarvitsee tavallista enemmän tukea. Monet näistä kouluista olivat kouluja, joissa on paljon maahanmuuttajaoppilaita. Maahanmuuttajaoppilaat tuntuivat viihtyvän turkulaisessa koulussa hyvin, mutta heidän suomalaisessa koulussa pärjäämisessään oli vaikeuksia. (Olkinuora & Mattila 2001.)

Tarkastelemme tilannetta oman työkokemuksemme pohjalta. Nostamme esille ryhmiä, jotka tarvitsevat eniten huomiota ja tukea jatkossa. Olemme kaikki kolme olleet mukana maahanmuuttajaopetuksessa 6-8 vuotta. Olemme seuranneet Turun maahanmuuttajaopetuksen tilannetta ja kehittymistä. Olemme myös kouluttautuneet sekä seuranneet muiden kaupunkien panostusta maahanmuuttajaopetukseen. Anja Mänty-Sorvari on valmistavan luokan opettaja luokilla 7-9, Maarit Pihlava on valmistavan luokan opettaja luokilla 1-6 ja Ulla Tarmi on suomi toisena kielenä -opettaja luokilla 7-9.

Tekstin selkiyttämiseksi olemme kirjoittaneet kulloinkin käsiteltävänä olevan opetussuunnitelmaluvun suorat tai epäsuorat lainaukset pienemmällä kirjasintyypillä kuin muun tekstin. Erillisiä lainausmerkkejä ei ole käytetty. Lähdeluetteloon on erikseen merkitty kaikki ne opetussuunnitelman luvut, joita olemme tarkastelleet.

<< edellinen | seuraava >>